72cc kymco dink

Metaalboertje

New Member
ik heb een kymco nieuwe dink.
Inmidels voorzien van:
Naraku 72cc cilinder
7.5gr rollen standaard drukveer had ik op top 74km / u. Bij 7000rpm uitloop tot 8000rpm

Nu heb ik een malossi multivar gemonteerd.
6 tot 8.5gr geprobeerd tussen 8500 en 7000rpm
Witte malossi drukveer 5% en witte 30% drukveer en standaard geprobeerd maar een veel lagere top max 46km / u

Hij trekt wel super tot 40 daarna is t op
is de drukveer dan te slap?
De v snaar komt mooi bovenin de vario.

Graag jullie advies want ik weet t niet meer nog zwaardere rollen of gele/rode drukveer ?
kom er zelf niet meer uit.

Last edited:
Advertisement - register to remove this

zeWaardt

Veroorzaker van onmogelijke problemen
Voor de zoveelste keer: De trekveertjes hebben geen invloed op de topsnelheid. Deze bepalen alleen op welk toerental de koppeling opkomt. Ze zijn als het ware je automatische koppelingspedaal. Zwaardere veertjes = koppeling op laten komen bij een hoger toerental.

Zodra de koppeling aangegrepen heeft voegen ze niks meer toe aan het regelen van de transmissie.

Gezien de scooter goed trekt tot 40kmh maar 't dan voor gezien houdt zou ik beginnen met kijken hoe de snaar ligt. Je zegt dat ie goed bovenin de variateur komt, maar komt ie ook goed onderin de achterste pulley?

simsa

Active Member
Voor de zoveelste keer: De trekveertjes hebben geen invloed op de topsnelheid. Deze bepalen alleen op welk toerental de koppeling opkomt. Ze zijn als het ware je automatische koppelingspedaal. Zwaardere veertjes = koppeling op laten komen bij een hoger toerental.

Zodra de koppeling aangegrepen heeft voegen ze niks meer toe aan het regelen van de transmissie.

Gezien de scooter goed trekt tot 40kmh maar 't dan voor gezien houdt zou ik beginnen met kijken hoe de snaar ligt. Je zegt dat ie goed bovenin de variateur komt, maar komt ie ook goed onderin de achterste pulley?
Correct, had het idee dat de koppeling mogelijk niet aangreep door te strakke veren. Kan me niet voorstellen dat wanneer de trekveren zo strak zitten dat de koppeling niet aan kan grijpen je dan een goede topsnelheid kan hebben.

zeWaardt

Correct, had het idee dat de koppeling mogelijk niet aangreep door te strakke veren. Kan me niet voorstellen dat wanneer de trekveren zo strak zitten dat de koppeling niet aan kan grijpen je dan een goede topsnelheid kan hebben.
Da's waar, maar ik acht de kans dat iemand per ongeluk trekveertjes installeert die een aangrijpingspunt boven de 6000 toeren hebben ontzettend klein is.

Veertjes die zo krachtig zijn maken je scooter bijna onbruikbaar voor het normale gebruik.

simsa

Active Member
Klopt, had later ook bedacht dat je de 20km/h nog niet eens haalt, of misschien überhaupt niet vooruit komt. Kan de witte drukveer icm met de standaard veren het probleem zijn, of zit het toch ergens anders in de overbrenging betreft de mogelijk verouderde Vsnaar of de net te lange Malossi bus zoals jullie bovenstaand suggereren?

zeWaardt

Een verkeerde bus, een verkeerde snaar, een verkeerde drukveer, het zou van alles kunnen zijn.

Vandaar dat ik ook even goed zou kijken of de snaar wel goed in de achterste pulley komt.

Metaalboertje

New Member
Hoe kan je dat meten? Gewoon voelen bij stilstand?
@Metaalboertje niet toevallig de varioring gemonteerd toch? Ja je weet het niet :)
Op dezelde manier als voor, met een stift aantekenen en rijden daarna kijken waar de stift nog over is
Post automatically merged:

Een verkeerde bus, een verkeerde snaar, een verkeerde drukveer, het zou van alles kunnen zijn.

Vandaar dat ik ook even goed zou kijken of de snaar wel goed in de achterste pulley komt.
Dat ga ik zeker nog ff testen
Dat ik daar niet eerder aan heb gedacht Thanks vor de tip

Standaard bus is 38 of 39 meen ik
Malossi bus is 36,5 + 1mm shim = max 37,5
Ik heb hem op 36,5 en 37,5 geprobeerd scheeld 2km / u

Maar goed van 74 km/u naar 44 is een behoorlijk groot verschil.

Last edited:

simsa

Active Member
Dank jullie. Heb soort gelijke gehad en merkte dat de Vsnaar flink smaller was na enkel 3000km. Hierdoor slipte hij op de poulie. Malossi/Dayco snaar is iets breder.

Last edited:
Advertisement - register to remove this