72cc kymco agility

Ikbendieter

New Member
Ik zou op mijn kymco agility bromversie uit 2016 graag een 72cc monteren. Moet ik dan ook mallossi multivar (oid) monteren? (Denk het wel voor betere overbrenging) nokkenas of vertanding aanpassen? Scooter heeft gladde bus en ontgrensde cdi. Wat voor rollen worden aangeraden zwaader dan de 6.5 die ik nu heb? Mensen nog meer tips? Ik zal zelf aan de 72cc cilinder van naraku te denken.
 
Advertisement - register to remove this

Nee, je hoeft geen sportvario te monteren maar het kan wel. Met een sportvario bereik je meestal de hoogste topsnelheid. De vertanding en nokkenas kan je standaard laten, al zijn er wel allerlei sportnokkenassen te verkrijgen. Het nut daarvan staat ter discussie. Qua rolgewicht zou ik starten met 7 gram.

Ik heb zelf de 101 octane cilinder (een Jingjiu in andere doos): https://www.k-parts.nl/cilinderkit-101-octane-72cc-gy6-kymco-50cc-4-takt.html
 
6,8 gram in de originele vario.
Met varioringetje van 2,5 mm haalde ik keurig 65 op de teller.
Trekken als een malle.
snelle nokkenas merk je wel hoor.

Met Malossi Multivar en 7 grams rollen, zonder varioring, haalde ik de 80+ (op de teller).

Maar de teller van een Kymco Like liegt als de pest.
 
Een 72cc op kymcootje moet je goed afstellen. Je moet je bougie er na een half jaar uit kunnen halen alsof die nieuw is. Dus wat arm afstellen voor het meeste effect. Een A8 nokkenas is prima.

Een multivar, mits goed geïnstalleerd is zeker fijn. Vertanding kan maar is niet perse nodig. De meeste mensen plaatsen de 2.5mm ring van de multivar achter de vario, dit klopt niet, die moet op de achteras zodat de koppeling volledig open gaat.

Ik rijd zelf al jaren een agi16+ en heb hem nu afgevoerd van 90cc naar een 72cc, a8 nokkenas asje, 16/57 malossi vertanding en een standaard carb met een 78 sproeier en ngk7hix bougie. Loopt gemiddeld tussen de 74.5 en 78 op GPS. (Met name door de 'zuinige' afstelling) Ik rijd met een multivar op 8gr rollen. En zou zelfs nog met 8.5gr kunnen rijden.

Je moet goed opletten want je loopt al snel tegen prutsers aan die zeggen dat je bougie koffiebruin moet zijn etc. Een te grote sproeier en niet schoon kunnen branden, te hoge carterdruk zijn de grootste problemen op die blokjes.
 
6,8 gram in de originele vario.
Met varioringetje van 2,5 mm haalde ik keurig 65 op de teller.
Trekken als een malle.
snelle nokkenas merk je wel hoor.

Met Malossi Multivar en 7 grams rollen, zonder varioring, haalde ik de 80+ (op de teller).

Maar de teller van een Kymco Like liegt als de pest.
Maakt 'ie met de 6,8 rollen niet veel toeren? Anders ga ik dat ook een keer proberen. Voor het tourseizoen is het misschien slim om weer met een rollenbankveilige setup te rijden. Ik haal nu 80 @ teller met een Koso vario en 7 gram rollen.

Een 72cc op kymcootje moet je goed afstellen. Je moet je bougie er na een half jaar uit kunnen halen alsof die nieuw is. Dus wat arm afstellen voor het meeste effect. Een A8 nokkenas is prima.

Een multivar, mits goed geïnstalleerd is zeker fijn. Vertanding kan maar is niet perse nodig. De meeste mensen plaatsen de 2.5mm ring van de multivar achter de vario, dit klopt niet, die moet op de achteras zodat de koppeling volledig open gaat.

Ik rijd zelf al jaren een agi16+ en heb hem nu afgevoerd van 90cc naar een 72cc, a8 nokkenas asje, 16/57 malossi vertanding en een standaard carb met een 78 sproeier en ngk7hix bougie. Loopt gemiddeld tussen de 74.5 en 78 op GPS.

Je moet goed opletten want je loopt al snel tegen prutsers aan die zeggen dat je bougie koffiebruin moet zijn etc. Een te grote sproeier en niet schoon kunnen branden, te hoge carterdruk zijn de grootste problemen op die blokjes.
Staat 'A8' voor een bepaald nokkenprofiel?

Ik heb een aantal jaar met een chinese nokkenas van Aidix (destijds Rev70) gereden en m.i. verschilde die niet veel met de originele. Daarom ben ik iets sceptisch t.o.v. het nut van een snelle nokkenas. Maar wellicht zijn die nokkenassen van Naruku beter.

Sproeier 78 vind ik overigens wel heel klein! Ik heb met 82 gereden op 50cc en nu zit er volgens mij een 84 in. Ik heb geenszins de indruk dat hij te rijk loopt.
 
Maakt 'ie met de 6,8 rollen niet veel toeren? Anders ga ik dat ook een keer proberen. Voor het tourseizoen is het misschien slim om weer met een rollenbankveilige setup te rijden. Ik haal nu 80 @ teller met een Koso vario en 7 gram rollen.


Staat 'A8' voor een bepaald nokkenprofiel?

Ik heb een aantal jaar met een chinese nokkenas van Aidix (destijds Rev70) gereden en m.i. verschilde die niet veel met de originele. Daarom ben ik iets sceptisch t.o.v. het nut van een snelle nokkenas. Maar wellicht zijn die nokkenassen van Naruku beter.
Aan een kymco moet je niet teveel willen uitgeven. Mezoly Nokkenas a8 kost geen drol maar rijd ik al 3 jaar mee. Die van Naraku zijn duur en het verschil is Minimaal.

P.s 6.8gr rollen in een multivar op een Kymco is 3 weken trillen en dan is ie dood
 
Hmm, die A8 is dus een 'race nokkenas'. Lever je dan niet in op vermogen onderin? Ik vind dat m'n scooter nu prima oppakt.

Die 6,8 gram rollen zouden in de originele vario komen + een dunne varioring om rond de 55 km/h GPS te blijven.
 
6,8 gram maakte wel veel toeren; dat wel.
Maar ik reed een traject waar het zwart zag van het blauw....
Ik moest wat.
Post automatically merged:

Aan een kymco moet je niet teveel willen uitgeven. Mezoly Nokkenas a8 kost geen drol maar rijd ik al 3 jaar mee. Die van Naraku zijn duur en het verschil is Minimaal.

P.s 6.8gr rollen in een multivar op een Kymco is 3 weken trillen en dan is ie dood
Precies. Niet te lichte rollen in de multivar.
Met de standaard vario en 6,8 gram reed hij al 20.000 km zonder problemen.
Post automatically merged:

Maakt 'ie met de 6,8 rollen niet veel toeren? Anders ga ik dat ook een keer proberen. Voor het tourseizoen is het misschien slim om weer met een rollenbankveilige setup te rijden. Ik haal nu 80 @ teller met een Koso vario en 7 gram rollen.


Staat 'A8' voor een bepaald nokkenprofiel?

Ik heb een aantal jaar met een chinese nokkenas van Aidix (destijds Rev70) gereden en m.i. verschilde die niet veel met de originele. Daarom ben ik iets sceptisch t.o.v. het nut van een snelle nokkenas. Maar wellicht zijn die nokkenassen van Naruku beter.

Sproeier 78 vind ik overigens wel heel klein! Ik heb met 82 gereden op 50cc en nu zit er volgens mij een 84 in. Ik heb geenszins de indruk dat hij te rijk loopt.
Dat geklooi met sproeiers ook.
men zegt dat er geen verschil zit tussen de merken sproeiers onderling, maar geloof mij, dat zit er wel.
Ik had die dikke soort sproeier erin zitten. (Dell Orto). Maat 90.
Met een Keihin moest ik weer een kleinere maat gebruiken.
Gewoon wat Maups zegt; op gevoel. En zeker niet te rijk. Daar wordt ie vadsig van.
Je moet trouwens überhaupt heel erg je best doen om een 4-takt vast te naaien.
Krijgen toch smering van buitenaf. En té schraal merk je vanzelf. Dan loopt ie rot.

Ik had ook de 72CC set van Revolution 70, met de Chinese nokkenas met bredere lift (is meer brandstof).
De koppakking had ik gewoon 50 CC gelaten, omdat de zuiger toch niet bovenin komt.

Ik had hem destijds aangeschaft om mijn SYM Orbit met GY6 blok op te voeren .
Paste helaas niet.

Toen maar op de Kymco Like gezet.
Nooit spijt van gehad.
Zo zijn deze scooters bedoeld. Het kan niet anders.
 
Last edited:
Hmm, die A8 is dus een 'race nokkenas'. Lever je dan niet in op vermogen onderin? Ik vind dat m'n scooter nu prima oppakt.

Die 6,8 gram rollen zouden in de originele vario komen + een dunne varioring om rond de 55 km/h GPS te blijven.
180cc is race, een 72cc niet! Kymco's zijn geen sprinters. Je krijgt een iets betere kleppen timing.
 
6,8 gram maakte wel veel toeren; dat wel.
Maar ik reed een traject waar het zwart zag van het blauw....
Ik moest wat.
Post automatically merged:


Precies. Niet te lichte rollen in de multivar.
Met de standaard vario en 6,8 gram reed hij al 20.000 km zonder problemen.
Post automatically merged:


Dat geklooi met sproeiers ook.
men zegt dat er geen verschil zit tussen de merken sproeiers onderling, maar geloof mij, dat zit er wel.
Ik had die dikke soort sproeier erin zitten. (Dell Orto). Maat 90.
Met een Keihin moest ik weer een kleinere maat gebruiken.
Gewoon wat Maups zegt; op gevoel. En zeker niet te rijk. Daar wordt ie vadsig van.
Je moet trouwens überhaupt heel erg je best doen om een 4-takt vast te naaien.
Krijgen toch smering van buitenaf. En té schraal merk je vanzelf. Dan loopt ie rot.

Ik had ook de 72CC set van Revolution 70, met de Chinese nokkenas met bredere lift (is meer brandstof).
De koppakking had ik gewoon 50 CC gelaten, omdat de zuiger toch niet bovenin komt.

Ik had hem destijds aangeschaft om mijn SYM Orbit met GY6 blok op te voeren .
Paste helaas niet.

Toen maar op de Kymco Like gezet.
Nooit spijt van gehad.
Zo zijn deze scooters bedoeld. Het kan niet anders.
Veel toeren is wel een nadeel. Maar met varioring ga je sowieso niet continu volgas rijden. Het grootste nadeel van de originele vario is de toerendip rond de 40 km/h. Met een sportvario blijft het toerental mooi stabiel en dat rijdt top. Maar 80 is gewoon te hard, je weet nooit waar de wout staat te controleren...
180cc is race, een 72cc niet! Kymco's zijn geen sprinters. Je krijgt een iets betere kleppen timing.
Aha! Maar zoals gezegd heb ik niet de indruk dat het een groot verschil maakt. Wellicht bestel ik nog eens zo'n as op Ali om het te testen.
 
Veel toeren is wel een nadeel. Maar met varioring ga je sowieso niet continu volgas rijden. Het grootste nadeel van de originele vario is de toerendip rond de 40 km/h. Met een sportvario blijft het toerental mooi stabiel en dat rijdt top. Maar 80 is gewoon te hard, je weet nooit waar de wout staat te controleren...

Aha! Maar zoals gezegd heb ik niet de indruk dat het een groot verschil maakt. Wellicht bestel ik nog eens zo'n as op Ali om het te testen.
Nee die 16/57 van malossi had ik er niet op hoeven zetten hoor. Maar is gewoon een leuke klus. Had kapot lagertje dus heb het toen gedaan
 
Back
Top