70cc ZUIGER inrijden + OLIE mengsmering vraagjes

DarkSaiyan

EVO pk's
hoi,

ik heb een lange tijd geleden een 70cc gekocht van Polini. warmloper gehad.. na 2000 km te hebben gereden.. zuiger naar de klote.

heb gister nieuwe polini zuiger (nieuwe (Piaggo) versie met hogere compressie) met pakking gekocht... 80 euro...
cilinder met zuiger erin. zuiger goed ingeolied met normale 2takt olie van TOTAL voor onopgevoerde scooters. deze setup zit er nu op :

70cc Polini Gietijzer
multivar met 6 gram rollers
21 mm DellOrto met sproeier 86
stnd luchtfilter en stnd spruitstuk
tnt uitlaat
polini speedclutch koppeling

vanmiddag had ik m weer voor het eerst aangedaan. shoke + kicken ging PRIMA aan echt in 1 keer :). mooi lekker blazend geluid stationair ... er kwam witte rook uit de uitlaat.. (van olie).
scooter even 5 minuten laten warmdraaien en toen weer uit.

15 minuten later weer ff aangedaan.. scooter 1 minuut laten warmdraaien en toen 15 meter gereden met zoweinig mogelijk gas geven. scooter weer uit gedaan. 2 minuten later scooter weer aankicken.... wou niet meer aan met shoke + kicken... dit keer moest ik gas geven... kgeef dus gas...start de scooter .. maar nu wil ie niet meer stationair blijven... :? hij valt uit als ik geen gas geef...

ik hoorde net van iemand dat ik geen smering gebruik en dat me zuiger nu snel gaat warmlopen... hij zei dat ik Castrol TTS olie moet hebben en dat alle andere olie shit is...

EN als ik eenmaal olie in de benzine tank doe hoeft de zuiger NIET ingereden te worden... maar alleen ff warm laten draaien voor ik volgas rijd... en dat ik gerust volgas kan rijden maar niet 10km achter elkaar volgas...




hier de vragen :


1. klopt het dat de nieuwe zuiger niet ingereden hoeft te worden en dat ik gewoon kan gassen omdat de cilinder al ingereden is ??


2. ik heb Castrol Scoot-R olie gekocht... bij de benzine station de gozer die aan het verkopen was zei dat dat de beste was die ze hadden (9 euro) en dat deze olie goed was voor opgevoerde scooters... maar hij zei dat het ook niet uitmaakt welke olie ik gebruik... klopt dit ?


3. hoeveel olie moet ik in de benzine tank doen per LITER benzine ??


4. als de zuiger wel moet worden ingereden hoeveel km moet ik inrijden met welke snelheid ??

Sorry voor mijn lange post :? kwil dit gewoon even zeker weten.. de zuiger heeft me veel geld gekost en wil niet dat deze zuiger ook naar de klote gaat....

bedankt !
 
Advertisement - register to remove this

1. zuiger moet je WEL inrijden

2. nee, niet alle olie is dezelfde. Maar die scoot-r olie zal wel voldoen, is maar een polini giet hoor!

3. ik gooi op 4 liter benzine er 115ml olie bij. En dat blijft rijden bij mij. (hebo racing 70cc, 19mm, c16)

4. doe 50km ofzo, en niet met 1 bepaalde snelheid maar varieren!
 
Wat ik doe:

scooter moet je altijd laten warmdraaien, dan eerst rustig rijden tot max 30km/u, dan max 50/u, dan max 70km/u en dan kleine stukjes volgas doen. Niet al te lang volgas blijven rijden. Ik weet dat het moeilijk is omdat je je nieuwe top wil zien, maar gewoon nog even wachten.

Ohja, heb je je oliepomp eruit gehaald? Of ga je met olie bij je benzine + oliepomp rijden?
 
oliepomp zit er nog in. ik ben van plan om gewoon olie bij benzine te doen + oliepomp....

kweetniet of dat wat uitmaakt?

maar mag ik volgas geven tot ik bij bijv 30 km/h ben en dan weer minder gas geven ?
 
Even antwoord op de vraag die je blijft herhalen. Je kan beter niet volgas optrekken tot de 30/40 km/u. Inrijden gaat om de toeren. Jouw nieuwe zuigertje kan die hoge toerentallen nog niet aan (geld ook voor lage toerentallen maar waar wel veel kracht bij nodig is, bijvoorbeeld iemand achterop) je geeft dus je zuiger teveel toeren en laat hem teveel kracht tegelijkertijd verwerken.

Dit is handig als je hem in gaat rijden: Doe gewoon alsof je een wijf ben die op andermans scooter rijd (nou, die rijden dus echt als oude taarten). Vanuit stationair heeel rustig toeren laten opkomen en als je vario aan het uitlopen is kan je wel iets meer gas geven tot de 40. Deze snelheid hou je lekker aan en dat doe je 300 km. Eigenlijk is 250 ook voldoende dat is eigenlijk het aantal dat je in moet rijden. Maar omdat mensen snel de neiging hebben om minder te rijden hebben ze iets hoger aangeraden. Als je scooter echt lekker warm is kan je heus wel even het gas open trekken. Maar hou hem niet langer dan 10 sec op z'n top en neem daarna gelijk pauze.
 
Back
Top