70cc sprintblok onder 180cc motorscooter frame, wat zijn de gevolgen?

Fiko

Monteur mechatronica
Hallo,

Een 180cc motorscooter frame (bijv. een Runner) zit boven de 125cc (11kW) norm. Een 70cc sprintblok eronder plaatsen heeft dan geen wettelijke gevolgen neem ik aan? Het geluid waarschijnlijk maar voor de rest zou hij toch aan de constructiesnelheid van de frame en max. kW eisen moeten voldoen? Een normale sprintblok heeft zo een 20pk wat ongeveer op 15kW uitkomt.

Zou in zo n geval een test op de rollerbank problemen opleveren?
 
Advertisement - register to remove this

Hallo Fiko,
Juridisch gezien mag het niet. Je plaats een motorblok van een 50cc onder een motorfiets. Een wijziging, Hierdoor moet je officieel de motorscooter laten herkeuren bij het RDW.

Een sprintblok heeft hoogstwaarschijnlijk geen typegoedkeuring uitlaatsysteem, geen originele ontsteking, etc. Waardoor de herkeuring vrijwel onbegonnen werk is.

In de praktijk, eronder knutselen en er gewoon mee rijden trek je ook waarschijnlijk de aandacht als je met 13 a 14.000 toeren de hoek om komt zeilen. De kans is groot dat je staande wordt gehouden met als gevolg een technische controle.

ingenieus plan om met een sprintblok legaal te rijden maar is op alle vlakken van de wet onmogelijk. Het zal problemen opleveren.
 
Last edited:
In principe is het zoals zip sp cborg zegt, echter wanneer deze scooter staat ingeschreven als motorscooter en jij zelf het nodige rijbewijs bezit en verder de scooter er normaal uitziet zonder gekke dingen erop en de scooter niet te veel lawaai maakt, zal het wel meevallen.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat de politie mij staande heeft gehouden met al mijn motoren om vervolgens te controleren of er wel het juiste blok onder hangt.
 
Hallo Fiko,
Juridisch gezien mag het niet. Je plaats een motorblok van een 50cc onder een motorfiets. Een wijziging, Hierdoor moet je officieel de motorscooter laten herkeuren bij het RDW.

Een sprintblok heeft hoogstwaarschijnlijk geen typegoedkeuring uitlaatsysteem, geen originele ontsteking, etc. Waardoor de herkeuring vrijwel onbegonnen werk is.

In de praktijk, eronder knutselen en er gewoon mee rijden trek je ook waarschijnlijk de aandacht als je met 13 a 14.000 toeren de hoek om komt zeilen. De kans is groot dat je staande wordt gehouden met als gevolg een technische controle.

ingenieus plan om met een sprintblok legaal te rijden maar is op alle vlakken van de wet onmogelijk. Het zal problemen opleveren.

Ik snap dat bij een nader onderzoek het een en ander wel boven water zal komen maar bij een reguliere snelheidscontrole kun je met papieren al aantonen dat je een motorscooter hebt. De politie zou in principe de motorscooter niet op de rollerbank mogen testen aangezien deze slechts bedoelt zijn voor scooters (snor en bromfietsen).
 
Een reguliere controle ja. Maar een sprintblok maakt een hoop herrie wat de aandacht trekt. Plus als jij eens in een dergelijk ongeluk betrokken raakt heb je kans dat ze gaan kijken of je niet meer vermogen hebt dan toegestaan, geldt ook voor autos.
Maar goed, probeer het eens een tijdje uit en hou ons op de hoogte
 
Een reguliere controle ja. Maar een sprintblok maakt een hoop herrie wat de aandacht trekt. Plus als jij eens in een dergelijk ongeluk betrokken raakt heb je kans dat ze gaan kijken of je niet meer vermogen hebt dan toegestaan, geldt ook voor autos.
Maar goed, probeer het eens een tijdje uit en hou ons op de hoogte

Als ik me niet vergis hoort een 180cc motorscooter in categorie A2 te zitten. De maximale vermogen wat de motor of motorscooter mag hebben is dan 35kW. Met een licht sprintblokje haal je nooit 47pk hoor. Ik denk dat je al blij mag zijn met 18pk, tenzij je echt extreem aan het tunen bent.

Ben gewoon aan het kijken of er manieren zijn om toch legaal 70cc te kunnen rijden.
 
Als ik me niet vergis hoort een 180cc motorscooter in categorie A2 te zitten. De maximale vermogen wat de motor of motorscooter mag hebben is dan 35kW. Met een licht sprintblokje haal je nooit 47pk hoor. Ik denk dat je al blij mag zijn met 18pk, tenzij je echt extreem aan het tunen bent.

Ben gewoon aan het kijken of er manieren zijn om toch legaal 70cc te kunnen rijden.

Gewoon er onder knutselen en rijden haha

Vriend van mij rijdt al een tijdje rond zo die heeft dan een aerox 100cc met een roze top 70cc blok niet handig voor de snelweg maar erg leuk rijden binnendoor
 
Back
Top