70CC maar hoeft niet sneller

WEBRacing

Well-Known Member
Hoi, misschien een gekke vraag, maar een 70CC cylinder is voor mijn scooter in de aanbieding, en wat goedkoper als 50CC.
Gaat over een Speedfight 1.

Wat zijn de grootste nadelen? Ik denk aan meer verbruik, krijg ik het ook wel afgesteld op de standaard carb?
De lagers zullen ook wel wat meer op hun donder krijgen?

De scooter hoeft van mij helemaal niet sneller te gaan. (loopt nu zo'n 70, vind ik wel prima)
Die 70CC hoeft dus ook helemaal niet, maar zoals ik al zei, het is een stuk goedkoper. Is het een goede keus?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Om welke 70cc aanbieding gaat dit?

Om 70cc goed te benutten en (redelijk) te laten lopen zul je op zijn minst de std carburateur hierop af moeten stellen. Anders kans op vastlopers of erger...vanwege onvoldoende smering.
Dat betekent dus grotere hoofdsproeier>>>dus meer verbruiken. Ik kan wel al zeggen dat 1-2 maat grotere sproeier al resulteert in fikse toename aan de pomp staan;)
En als 't je toch niet gaat om snelheid/prestatiewinst, denk ik dat je duurzamer bezig bent met een wellicht wat duurdere, goed afgestelde (snelle) 50cc?

Betreft je huidige krukas/lagers met een laagtoerige sport 70cc DR kan dit best hoewel ik niet weet hoelang jouw SF1 al meegaat en de staat ervan...
 
Last edited:
https://www.vandenburgshop.nl/cilinder-peugeot-speedfight-70cc-l-c
Dat is hem.
Zit wat krap bij kas op het moment. 50cc kost zo ongeveer 30 meer.

Andere sproeiers is in principe geen probleem, ging mij er echt om dat het ging met de originele carb, omdat ik zie dat bij 70 vaak een grotere gebruikt word.

Staat van de rest vind ik ook een lastige. De lagers voelen in ieder geval nog wel prima, maar voor de rest weet ik ook niet hoe lang het er al in zit.

Zoals ik zei, de snelheid is wat mij betreft wel prima, wat harder optrekken is wel leuk, maar geen must. Daarom twijfel ik ook een beetje. (en de optie om harder te kunnen is natuurlijk ook wel leuk)

Maar ik denk dat ik het gewoon bij de 50 houd. Wat veiliger, en om die 70 weer goed af te stellen is het prijsverschil waarschijnlijk ook wel weg.
 
Van het merk Charmo hoor ik nu voor 't eerst. Maar maakt verder niet uit, wil je 'm op je std carb zul je idd je sproeier aan moeten passen om later geen verassingen tegen te gaan komen...
En idd om een 70cc optimaal te benutten, nu of straks zul je hoogstwaarschijnlijk die €30 alvast erbij kunnen tellen :)
 
Haha, de 50cc is net zo onbekend. ;) Kwaliteitsverschil zal naar mijn vermoeden minimaal zijn. Had al een beetje op de merken gezocht, maar praktisch niets van te vinden. De andere is een 101 octane.

Kosten (en tijd) van het afstellen, en brandstofverbruik is ook gewoon zonde als het eigenlijk gewoon helemaal niet hoeft. Ik houd het gewoon bij de 50. Bedankt voor je antwoord. :)
 
Haha, de 50cc is net zo onbekend. ;) Kwaliteitsverschil zal naar mijn vermoeden minimaal zijn. Had al een beetje op de merken gezocht, maar praktisch niets van te vinden. De andere is een 101 octane.

Kosten (en tijd) van het afstellen, en brandstofverbruik is ook gewoon zonde als het eigenlijk gewoon helemaal niet hoeft. Ik houd het gewoon bij de 50. Bedankt voor je antwoord. :)
Top!
Iedergeval succes met je keuze.
 
Zou er geen 70cc eronder gooien onder dat blok.. Heb het zelf ook wel een geprobeerd, maar kwam van de koude kermis thuis..

Dacht dat het allemaal wel makkelijk ging, en even de sproeier hoefde aan te passen en de verdere afstelling.
Maar toen bleek het probleem bij carburateur / luchtfilter te liggen waarmee voor geen meter af te stellen was..
Door de 70cc moest er dus meer lucht de inlaat in, maar luchtfilter remde daar behoorlijk op af..
Na dat ik wat ding al wat geprobeerd had, heb ik dat ding maar naar een wat betere dealer gebracht.
Die gozer heeft er 3 dagen eraan lopen werken, maar resultaat was nog steeds bedroevend.. Daarna nooit meer geprobeerd en bij 50cc gehouden.

Het reed wel ondanks dat het bagger reed, vermogen was minder dan met de originele cilinder. Er moest een grotere opening in de luchtfilter box gemaakt worden door er meer lucht door te laten.. Hij zoop en stonk naar benzine en maakt daarbij ook nog eens een takke lawaai.

Voor de krukas en lagers maakt het overigens niks uit, die standaard zijn zeer goede kwaliteit.

Die 70cc is overigens het probleem niet, wel dat slechte inlaat traject op dat peugeot vertikaal blok.. (denk dat je bij een peugeot horizontaal blok meer potentie hebt en dat je die wel goed afgesteld krijgt.

Overigens is die gurtner carburateur ook al zo verouderd dat je niet zo veel opties mee hebt, dan een wat recentere dell orto.
 
Back
Top