70cc even hard als 50 cc

Peugeot rapido

New Member
Hallo forumleden, ik heb een vraagje of dit normaal is?
Ik heb een Peugeot rapido, en daar zelf een Kymco dj blok onder gemaakt. Het Kymco dj blokje heb ik zelf gereviseerd. En de setup is nu als volgt
Setup dj blokje=
- 24 mm spruitstuk
- 17,5 dollorto carb
- 7,5 gram rolletjes
- orginele variateur
- blauwe trekveertjes
- zwarte drukveer
- orginele vertanding
- orginele onsteking
- 70cc sport cylinder malossi
- orginele cdi
- orginele uitlaat

Nu is het dus zo, mijn 50cc rapido blokje ging 45/50 op de teller. Nu met dit nieuwe Kymco dj blokje gaat hij nog steeds die zelfde snelheid, en trekt hij nogsteeds even snel op. Het lijkt mij dat hier juist veel meer vermogen uit hoort te komen. Klopt dit? Of gaat hij niet harder als dit?
 
Advertisement - register to remove this

Vooropgesteld, ik ben geen tuner maar is die zwarte drukveer (+114%) niet veeeel te zwaar?
Met die zware drukveer en die 7,5 gram rolletjes, lijkt mij, dat de scooter een bak overtoeren maakt en de vario en koppelingspoulie wellicht niet volledig gebruikt worden, of vergis ik mij?
 
Vooropgesteld, ik ben geen tuner maar is die zwarte drukveer (+114%) niet veeeel te zwaar?
Met die zware drukveer en die 7,5 gram rolletjes, lijkt mij, dat de scooter een bak overtoeren maakt en de vario en koppelingspoulie wellicht niet volledig gebruikt worden, of vergis ik mij?
Ik heb even online gekeken, daar staat dat voor een gietijzeren 70 cc cilinder je een gele drukveer nodig hebt. Zou die dan beter presteren denk je?
Post automatically merged:

Vooropgesteld, ik ben geen tuner maar is die zwarte drukveer (+114%) niet veeeel te zwaar?
Met die zware drukveer en die 7,5 gram rolletjes, lijkt mij, dat de scooter een bak overtoeren maakt en de vario en koppelingspoulie wellicht niet volledig gebruikt worden, of vergis ik mij?
Aan de voorkant lijkt het alsof die alleen maar tot de helft komt. Zou dit kunnen liggen aan de drukveer en de rolletjes? Of alleen de drukveer? Zie onderstaande foto
 

Attachments

  • IMG20240721213830.jpg
    IMG20240721213830.jpg
    153.5 KB · Views: 26
Nogmaals ik ben geen tuner maar zover ik ervan begrijp is de cilinder die je hebt geen racemonster en volgens mij een laag tot middentoerige cilinder.
Hierop moet je ook je drukveer, trekveren en gewichtjes aanpassen zodat je zoveel mogelijk in de powerband blijft van de toegepaste cilinder.
Met een zulke zware drukveer moet de motor genoeg vermogen hebben om de v-snaar tot helemaal boven in de vario te slingeren en helemaal beneden in de koppelingpoulie te trekken en dat heeft deze setup vermoedelijk niet.
Een gele drukveer is in iedergeval een goed begin om vandaar uit op zoek te gaan naar de juiste gewichtjes.
Ook die blauwe trekveren lijkt mij ook vrij stugge veertjes en kan het toerental die deze veertjes nodig hebben om de koppelingsbel aan te grijpen te hoog zijn voor je cilinder.
Je hebt bij het wegtrekken dan al overtoeren, met andere woorden een toerental nodig dat buiten de powerband van je cilinder ligt en daardoor niet een optimale optrek.
Maar nogmaals ik ben GEEN tuner, maar hier zijn zat leden die je hier beter mee kunnen helpen.
 
7.5 gram is te zwaar voor 70cc
Probeer eens 5.5 gr rollen met een gele drukveer en witte of gele trekveertjes.
Check ook gelijk of er geen prop in je uitlaat zit. Mocht deze er in zitten verklaard dat ook je snelheid
Post automatically merged:

7.5 gram is te zwaar voor 70cc
Probeer eens 5.5 gr rollen met een gele drukveer en witte of gele trekveertjes.
Check ook gelijk of er geen prop in je uitlaat zit. Mocht deze er in zitten verklaard dat ook je snelheid
Wat ik zelf deed kwa rollen is zo’n test setje halen en als je dan het goede gewicht gevonden hebt de juiste bestellen. Zo’n set is meestal goedkoper dan alles los bestellen.


 
Zwarte drukveer doe eens normaal witte of gele is stuk beter.
Waarom een 24mm spruitstuk voor 17.5mm carb?
Ik heb meerdere setups gezien met een 24 mm spruitstuk en 17,5 mm carb. Dus dacht dat het wel goed zou zijn. Die zwarte drukveer zat er nog in toen ik het blokje kocht. Ik heb er nu een gele drukveer in zitten. Met gele trek veertjes. En er zit geen prop in mijn uitlaat. Alleen er is nog steeds niks veranderd. Ook heb ik 5 7,5 en 9 gram rolletjes geprobeerd. Maar dit maakt allemaal niet echt een verschil. Hebben jullie nog andere suggesties?
Post automatically merged:

Controleer wel of het de goede maat rollen zijn dan. Je hebt namelijk verschillende maten. Ik geloof dat er in een kymco dj 16x13 gaan
Klopt, 16x13 die heb ik ook besteld
 
Heb je wel de cdi van een kymco dj er op? Dus niet van de Peugeot? Of heb je ergens een begrenzer die mischien aan staat? 45 50 is gewoon vreemd met jou setup
Ik heb nog de orginele cdi erop zitten. Ik heb een ontgrensde cdi geprobeerd alleen toen liep de scooter achteruit. Dus heb ik de orginele er maar weer op gedaan. Ik heb er nu een malossi v-snaar op zitten, alleen ik hoor daar een hele hoop slechte dingen over. Dus misschien dat die slipt
 
Last edited:
Zit die carb wel klem in je spruitstuk dan?
Stel eerst je carb af voor je ergens anders aan gaat sleutelen. Malossi snaar is prima tenzij je die kevlar x belt voor overrange hebt maar dat lijkt me sterk in dit geval.
Cdi heeft geen nut die te vervangen alleen op 4takt werkt dat soms
 
Als ik naar mijn eigen setup kijk van mijn grand dink is dit wel erg traag.
Setup Grand Dink
70cc Malossi sport
12mm carb met 94 sproeier (m4)
9 grams rollen met multivar en witte drukveer
Sito plus Standaard koppeling
Snelheid op de Teller ruim 85+
 
Ik denk niet dat het probleem bij je drukveer ligt. Eerder ergens valse lucht oid of een begrenzing want een 2takt blok volledig ontgrenst hoort minimaal de 70 al aan te tikken. Je hebt een vervelend probleem maar zou even je membraan checken of die kleppen mischien te strak staan oid of je inlaat
 
Ik heb bij mijn malossi cylinder een membraam plaatje gekregen. Zou het helpen als ik die oude vervang voor dit membraam plaatje?
Post automatically merged:

Hij trekt voor de rest geen valse lucht. Tenminste niet bij het spruitstuk. Ook niet bij het membraan en ook niet bij de carb.
Post automatically merged:

Maar het gekke is. Hij rijd helemaal perfect en loopt goed stationair
Post automatically merged:

Update: membraamplaatje vervangen voor een malossi corbon plaatje. Hij trekt heel iets harder op maar voor de rest geen verschil. Geen betere top
Post automatically merged:

Morgen ga ik een witte drukveer proberen
 
Last edited:
Back
Top