6,5 Volt i.p.v. 12 Volt op de polen

2taktscoot

New Member
Beste ScooterForum leden,

Ik ben in het bezit gekomen van een Yamaha Neos 2- takt uit 2001 en heb een probleem waar ik niet uitkom.
Als de scooter gestart is loopt deze perfect, verlichting heeft spanning maar te weinig, als de scooter loopt, dan meet ik 6,5 a 6,6 Volt op de accu polen zonder accu, dus accu word niet opgeladen,
Scooter heeft wel wat verlichting maar is maar de helft van de licht opbrengst, toeter doet het maar kraakt en is niet volledig zoals het hoort, evenals de knipperlichten deze branden ook maar voor de helft, knipperlicht relais doet het goed, remlicht werkt, maar achterlicht doet het niet (ook gemeten op de lamp aansluitingen duo lamp/ duo bolletje zit erin, lamp is geheel getest) cockpit verlichting en controlelampjes doen het alsmede de benzinemeter, de zekering is heel en op de draden doorgemeten.
Startmotor doet het als ik een accu aansluit.
Wat ik geheel nieuw vervangen heb is:
Spanningsregelaar, lichtweerstand, Stator (Ontsteking) Accu alles nieuw gekocht.
Nu meet ik alsnog dezelfde spanning 6,5/6,6 Volt op de accu polen net zoals voorheen met de oude onderdelen als de motor loopt.
Ik heb gekozen voor een nieuwe Stator/Ontsteking daar deze er slecht en behoorlijk verroest uitzag en dat ik niet over een paar weken langs de kant van de weg sta.
Dit geeft natuurlijk geen zekerheid, maar vermoed dat deze oude ontsteking nog van 2001 is.
Heb het Forum doorgespit, en ook een extra Massa kabel aangelegd van de massa accupool naar het motorblok.
Op alle draden meet ik 6,5/6,6 volt maar zonder accu aangesloten, deze heb ik nog niet geplaatst maar heb ik ook nieuw gekocht.
In de gehele kabelboom is niet geknipt en geen zichtbare verbrande bedrading,
Ik hoop dat er iemand is die weet wat het kan zijn of nog een oplossing/idee heeft.
K.m. stand weet ik niet precies, de snelheidsmeter werkte niet.
Alvast bedankt voor de reacties.
 
Advertisement - register to remove this

Beste ScooterForum leden,

Ik ben in het bezit gekomen van een Yamaha Neos 2- takt uit 2001 en heb een probleem waar ik niet uitkom.
Als de scooter gestart is loopt deze perfect, verlichting heeft spanning maar te weinig, als de scooter loopt, dan meet ik 6,5 a 6,6 Volt op de accu polen zonder accu, dus accu word niet opgeladen,
Scooter heeft wel wat verlichting maar is maar de helft van de licht opbrengst, toeter doet het maar kraakt en is niet volledig zoals het hoort, evenals de knipperlichten deze branden ook maar voor de helft, knipperlicht relais doet het goed, remlicht werkt, maar achterlicht doet het niet (ook gemeten op de lamp aansluitingen duo lamp/ duo bolletje zit erin, lamp is geheel getest) cockpit verlichting en controlelampjes doen het alsmede de benzinemeter, de zekering is heel en op de draden doorgemeten.
Startmotor doet het als ik een accu aansluit.
Wat ik geheel nieuw vervangen heb is:
Spanningsregelaar, lichtweerstand, Stator (Ontsteking) Accu alles nieuw gekocht.
Nu meet ik alsnog dezelfde spanning 6,5/6,6 Volt op de accu polen net zoals voorheen met de oude onderdelen als de motor loopt.
Ik heb gekozen voor een nieuwe Stator/Ontsteking daar deze er slecht en behoorlijk verroest uitzag en dat ik niet over een paar weken langs de kant van de weg sta.
Dit geeft natuurlijk geen zekerheid, maar vermoed dat deze oude ontsteking nog van 2001 is.
Heb het Forum doorgespit, en ook een extra Massa kabel aangelegd van de massa accupool naar het motorblok.
Op alle draden meet ik 6,5/6,6 volt maar zonder accu aangesloten, deze heb ik nog niet geplaatst maar heb ik ook nieuw gekocht.
In de gehele kabelboom is niet geknipt en geen zichtbare verbrande bedrading,
Ik hoop dat er iemand is die weet wat het kan zijn of nog een oplossing/idee heeft.
K.m. stand weet ik niet precies, de snelheidsmeter werkte niet.
Alvast bedankt voor de reacties.
Na dit hele blah, blah, blah verhaal te hebben gelezen heb ik een vraag:
Wat is nu eigenlijk je vraag ???
----------------------------------
Een tip:
Probeer iets duidelijker zinnen te maken.

Want dit raakt kant nog wal....................
 
Beste gcs100,

Bedankt voor je reactie, heb nog nooit iets op een forum gepost.
Mijn vraag is, de accu word niet goed opgeladen, en verlichting werkt niet 100% maar brand heel zwak
Ik meet op de accu kabels zonder accu aangesloten maar 6,6 volt in plaats van +/- 13 volt laadstroom stationair.
Ik heb een nieuwe ontsteking, spanningsregelaar en lichtweerstand gemonteerd en krijg de laadstroom op de accu kabels niet naar +/- 13-14 volt
De laadstroom/ spanning is precies hetzelfde als voordat ik de nieuwe onderdelen had gemonteerd
Hoe krijg ik de laadstroom/spanning goed?
 
Spannings regelaar wel de echte gemonteerd die er al erop zit. En niet een of ander goedkoop kut merk zoals DMP..

Je kan proberen om alle kabelboom stekkers in te spuiten met contact cleaner
Controleer en maak ook even de contact punten schoon die in de lamphouders zitten even alles de kabel stekkers die aan de lamphouder vast zitten.

Controleer de kilometer teller uit de achterzijde waar de print plaat zit of daar ergens oxidatie te vinden is.

Het is overigens lastig te zien of misschien de kabelboom verbrand is geweest.. Misschien is dit te meten met een multimeter en zien op bepaalde punten of dat de kabels niet al te hoge weerstand hebben.
 
Spannings regelaar wel de echte gemonteerd die er al erop zit. En niet een of ander goedkoop kut merk zoals DMP..

Je kan proberen om alle kabelboom stekkers in te spuiten met contact cleaner
Controleer en maak ook even de contact punten schoon die in de lamphouders zitten even alles de kabel stekkers die aan de lamphouder vast zitten.

Controleer de kilometer teller uit de achterzijde waar de print plaat zit of daar ergens oxidatie te vinden is.

Het is overigens lastig te zien of misschien de kabelboom verbrand is geweest.. Misschien is dit te meten met een multimeter en zien op bepaalde punten of dat de kabels niet al te hoge weerstand hebben.
Fijn dat er nog meer leden zijn die willen helpen....

Ik heb alle verlichting losgekoppeld, en alle stekkers nagekeken op oxidatie, nieuwe spannings regelaar erop gezet van Minarelli Yamaha Neo`s/Aerox 1997 tot 2002.
Op alle verlichtings draden/ lamphouders meet ik 6,6 volt, de kilometerteller unit zal ik nog controleren.
Alleen het achterlicht staat spanningsloos, die gaat de kabelboom in en heb geen idee waar hij eruit komt om door te meten, mijn vermoeden is wel dat hij kortsluiting maakt of een kabelbreuk heeft.
Raar is dat de zekering bij de accu dan niet is doorgebrand.
 
Kan zijn dat de zekering bij het proberen toch wel een keer vervangen is geweest.

Hoe is de magnetisatie van het vliegwiel, heeft die goede weerstand of draait deze heel makkelijk rond?

Bij een goed vliegwiel zou die wat met weerstand moeten draaien.
 
Ik zou de spanning eens meten direct op de connector van de spanningsregelaar.
Is de spanning op dat punt in orde, meet je massa verbindingen.

MAW meet de weerstand tussen:
  • Min-pool van de accu en motorblok.
  • Min-pool van de accu en frame.
  • Min-pool van de accu en massabedrading.
Doe dit met de multimeter op het laagste Ohm-bereik.
 
Kan zijn dat de zekering bij het proberen toch wel een keer vervangen is geweest.

Hoe is de magnetisatie van het vliegwiel, heeft die goede weerstand of draait deze heel makkelijk rond?

Bij een goed vliegwiel zou die wat met weerstand moeten draaien.
Dit viel mij dus wel op dat het vliegwiel soepeltjes zonder enige weerstand te verdaaien is, niet bij stilgestaan dat er altijd flinke weestand en daarna doorschiet bij het handmatig draaien hoort te zijn, wel geconstateerd dat er heel veel ijzerslijpsel aan de binnenkant v/h vliegwiel zat en eraf gehaald, ik kan bij iemand een vliegwiel lenen van het weekend, daarna zal ik alles door gaan meten.
Post automatically merged:

Ik zou de spanning eens meten direct op de connector van de spanningsregelaar.
Is de spanning op dat punt in orde, meet je massa verbindingen.

MAW meet de weerstand tussen:
  • Min-pool van de accu en motorblok.
  • Min-pool van de accu en frame.
  • Min-pool van de accu en massabedrading.
Doe dit met de multimeter op het laagste Ohm-bereik.
Spanning gemeten op de Spanningsregelaar deze is daar ook 6,6 volt, Spanning uit het blok ook 6,6 volt dus ook hier het vermoeden versleten vliegwiel zoals "eurokit" vermoedde, van het weekend even een ander vliegwiel testen, dan kan ik dat uitsluiten, zoniet alles grondig gaan doormeten, na het weekend bericht ik jullie weer, Thxs
 
Last edited:
Dit viel mij dus wel op dat het vliegwiel soepeltjes zonder enige weerstand te verdaaien is, niet bij stilgestaan dat er altijd flinke weestand en daarna doorschiet bij het handmatig draaien hoort te zijn, wel geconstateerd dat er heel veel ijzerslijpsel aan de binnenkant v/h vliegwiel zat en eraf gehaald
Dit had je wellicht kunnen vermelden in je eerste post!

Verder begrijp ik niet waarom je scooter dan wel loopt zonder die nieuwe accu want deze veel te lage spanning wordt ook gebruikt voor de CDI.
 
Dit had je wellicht kunnen vermelden in je eerste post!

Verder begrijp ik niet waarom je scooter dan wel loopt zonder die nieuwe accu want deze veel te lage spanning wordt ook gebruikt voor de CDI.
Hier had ik niet aan gedacht met het monteren van het vliegwiel, pas toen eurokit het schreef viel het kwartje....
Ik begrijp ook niet dat de scooter te starten is zonder accu, paar keer trappen op de kickstarter en hij loopt en blijft zelfs netjes lopen met alle verbruikers aan.
 
Hoe heb je die lage spanning gemeten dan?
Op welk meetbereik stond je multimeter en welke aansluitbussen van de multimeter zat het rode en het zwarte meetsnoer?

Wat geeft je multimeter aan als je met dezelfde instellingen van je multimeter over de accupolen van je niet aangesloten en nieuwe accu meet?
 
Hoe heb je die lage spanning gemeten dan?
Op welk meetbereik stond je multimeter en welke aansluitbussen van de multimeter zat het rode en het zwarte meetsnoer?

Wat geeft je multimeter aan als je met dezelfde instellingen van je multimeter over de accupolen van je niet aangesloten en nieuwe accu meet?
De lage spanning heb ik gemeten met:
De aansluitbus rode meetsnoer V-ohm-milliampere (ma) / zwarte meetsnoer op de Com (massa) / instelling multimeter V steepje stippeltjes op 20 V ingesteld
De nieuwe niet aangesloten accu meet ik 13,17 Volt, deze moet naar verloop van tijd nog beter worden na een paar keer opladen of rijden met de scooter zegt de bromboer.
Zonder accu met draaiende motor meet ik overal met dezelfde instellingen op de mutimeter op lampfittingen en spanningsregelaar en afgekoppelde toeter draden en draden uit het blok 6,5/6,6 volt.
 
Ok, dus de instellingen van de meter en de meetmethode is wel in orde.
Wat ik wel vreemd vind is dat je zowel op de fittingen van je verlichting deze spanning komt direct van de stator als achter de spanningsregelaar dezelfde spanning meet.
 
Ok, dus de instellingen van de meter en de meetmethode is wel in orde.
Wat ik wel vreemd vind is dat je zowel op de fittingen van je verlichting deze spanning komt direct van de stator als achter de spanningsregelaar dezelfde spanning meet.
Ja dat vind ik ook zo vreemd, zou het dan toch het vliegwiel kunnen zijn ?
Dat het vliegwiel niet genoeg spanning opwekt ?
Misschien de magneten weggesleten ?
Het vliegwiel ga ik zondag demonteren en nakijken.
 
Dit viel mij dus wel op dat het vliegwiel soepeltjes zonder enige weerstand te verdaaien is, niet bij stilgestaan dat er altijd flinke weestand en daarna doorschiet bij het handmatig draaien hoort te zijn, wel geconstateerd dat er heel veel ijzerslijpsel aan de binnenkant v/h vliegwiel zat en eraf gehaald, ik kan bij iemand een vliegwiel lenen van het weekend, daarna zal ik alles door gaan meten.
Post automatically merged:


Spanning gemeten op de Spanningsregelaar deze is daar ook 6,6 volt, Spanning uit het blok ook 6,6 volt dus ook hier het vermoeden versleten vliegwiel zoals "eurokit" vermoedde, van het weekend even een ander vliegwiel testen, dan kan ik dat uitsluiten, zoniet alles grondig gaan doormeten, na het weekend bericht ik jullie weer, Thxs


Kan je zien waar die ijzer slijpsel van is? Zou ook van de pickup sensor kunnen zijn die aan de buitenkant tegen de nok is gelopen.
En nou dus de afstand niet meer klopt of iets van die onderdelen beschadigd is.
Controleer ook de spoelen eens op schade.
 
Beste mensen,

Ik heb het oude vliegwiel eraf gehaald en was wel wat slijtage aan de binnenkant te zien en de oude spoelen hadden ook wat slijtage,
maar had de onsteking al vervangen, daarmee was het probleem nog niet opgelost.
Heb een gebruikte vliegwiel gekocht en alles doet het weer naar behoren en met behoorlijk wat gas geven varieert de spanning nu tussen de 14 en 15 volt op de accu gemeten.
Achterlicht doet het weer dit was een draadbreuk.
Enige probleem nog, scooter start met 1 kick op de kickstarter maar na een tijdje gelopen te hebben, start deze niet met de startmotor, start
motor gaat snel rond, hoort/voelt compressie uit de uitlaat (hand ertegen) en ziet ook pluimpjes rook uit de uitlaat maar slaat helemaal niet aan,
1x kick op kickstarter en hij loopt weer.
Na zoeken op diverse forums, werd uitgelegd dat de stroomdraad van de accu naar cdi te dun kan zijn en startmotor alle spanning krijgt.
Moet ik nu deze draad vervangen door een dikkere of er een draad bijleggen, iemand een idee wat het beste is?
 
Fijn dat het elektrische gedeelte van je probleem is opgelost, door het vervangen van het vliegwiel.

De oude zal wel deels of geheel gedemagnetiseerd zijn geweest, dit komt wel eens voor.

Het kan inderdaad zijn dat een slechte massa de oorzaak is van het slechte starten.
Bij een slechte blokmassa zal het blokpotentiaal stijgen als de startmotor stroom trekt.
Om te controleren of dit daadwerkelijk het probleem is zou je tijdelijk, bij wijze van proef, een extra massakabel kunnen leggen tussen de minpool van je accu en een blanke bout van je motorblok.
Als de scooter dan wel elektrisch start ligt de oorzaak inderdaad bij een slechte massa van het blok.

Je zou ook kunnen kijken hoe de vonk is als je de scooter probeert te starten met de kick en hoe de vonk is als je probeert te starten met de elektrische start.

Verder denk ik ook aan een lage compressie die nog lager wordt als je blok opgewarmd is.
 
Back
Top