50cc Std. Cil. Max Tunen

Jantje020

Well-Known Member
Beste,

Ik ben nieuw hier en heb de vraag wat de mogelijkheden zijn om de Std. Cil. van me Aerox uit 1998 te tunen. Daarmee bedoel ik de cilinder en zuiger te tunen. Ik rijd nu momenteel met een gevlakte kop en een Laser X-Pro.

In afwachting.
 
Advertisement - register to remove this

tja , wat wil je ermee? over het algemeen zul je de uitlaatpoort en spoelpoorten moeten aanpassen. Maar wat je er mee wit doen is belangrijk omdat je daar naar tuned , en betrouwbaarheid lijkt mij ook belangrijk.

Een Laser is meer gemaakt voor de standaard cilinder , daar loopt het goed op , ga je nu de cilinder tunen kan het zijn dat de uitlaat daar niet goed op reageert.

De cilinder kop zomaar even vlakken is nogal radicaal , je moet eigenlijk weten wat de inhoud is en dan eens verder kijken anders weet je niet echt wat je doet. Ook de vorm van de verbrandingskamer is niet even ideaal misschien , er zijn wel koppen te koop die zo uit de doos al een betere vorm hebben.

Daarnaast zou ik ook de inlaat iets aanpakken , in ieder geval een iets grotere carburateur , meestal word dat een 17,5mm , een goeie variateur en eventueel een goeie koppeling helpen ook om de scooter beter te kunnen laten lopen (beter af te stellen) Maarja ,nogmaals , hoe ver wil je gaan?
 
tja , wat wil je ermee? over het algemeen zul je de uitlaatpoort en spoelpoorten moeten aanpassen. Maar wat je er mee wit doen is belangrijk omdat je daar naar tuned , en betrouwbaarheid lijkt mij ook belangrijk.

Een Laser is meer gemaakt voor de standaard cilinder , daar loopt het goed op , ga je nu de cilinder tunen kan het zijn dat de uitlaat daar niet goed op reageert.

De cilinder kop zomaar even vlakken is nogal radicaal , je moet eigenlijk weten wat de inhoud is en dan eens verder kijken anders weet je niet echt wat je doet. Ook de vorm van de verbrandingskamer is niet even ideaal misschien , er zijn wel koppen te koop die zo uit de doos al een betere vorm hebben.

Daarnaast zou ik ook de inlaat iets aanpakken , in ieder geval een iets grotere carburateur , meestal word dat een 17,5mm , een goeie variateur en eventueel een goeie koppeling helpen ook om de scooter beter te kunnen laten lopen (beter af te stellen) Maarja ,nogmaals , hoe ver wil je gaan?

Wat ik wil doen is kijken hoeveel potentie er in de standaard 50cc cilinder zit, zonder de cilinderinhoud te vergroten door op te boren of anders. De cilinderinhoud mag naar mijn mening wel veranderen door een cilinderkop.

Zijn er naast het aanpassen van de Uitlaat- en Spoelpoorten nog andere opties die binnen mijn criteria vallen buiten het vlakken van de cilinderkop om?

De uitlaat maak ik mij geen zorgen over, als mijn Laser niet meer toepasbaar is zal ik hem weer in de schuur ophangen voor onder een andere scooter als die er komt en dan zal ik een andere uitlaat halen die wel toepasbaar is.

De cilinderkop is gevlakt door een kennis die het uitberekend heeft en het geheel op zijn risico en garantie gedaan heeft.

De carburateur zal dan zeker vervangen worden.

De Vario en Koppeling wil ik binnenkort al vervangen omdat ik wil dat alle power zo direct mogelijk naar de grond gaat.

Hopelijk is het nu wat duidelijker wat ik wil bereiken.
 
voor al die moeite die je hiervoor moet doen kun je beter een DR70 kopen :)
minder kosten en veeeel minder tijd en moeite.. En uiteindelijk zal het nog beter rijden ook..
 
de cilinderinhoud word niet bepaald door de kop , de kop bepaald slechts de kopinhoud en dus de compressieverhouding. Om de cilinderinhoud te veranderen moet de boring en/of slag worden veranderd.

Je zou in ieder geval kunnen beginnen met de uitlaatpoort iets hoger te maken , eerst meten hoe hoog deze nu staat.
 
voor al die moeite die je hiervoor moet doen kun je beter een DR70 kopen :)
minder kosten en veeeel minder tijd en moeite.. En uiteindelijk zal het nog beter rijden ook..

Ik weet dat overstappen naar 70cc veel makkelijker is, maar ik wil juist nu een keer kijken wat er maximaal uit de standaard cilinder te haken is qua potentie
 
de cilinderinhoud word niet bepaald door de kop , de kop bepaald slechts de kopinhoud en dus de compressieverhouding. Om de cilinderinhoud te veranderen moet de boring en/of slag worden veranderd.

Je zou in ieder geval kunnen beginnen met de uitlaatpoort iets hoger te maken , eerst meten hoe hoog deze nu staat.

Okee, dat is duidelijk.

Dan kan ik daarmee beginnen, wat zou de volgende stap zijn?
 
als je echt wil weten wat er uit een standaard cilinder te halen is dan moet je gaan frezen in je cilinder.
Timing aanpassen, spoelrichting en poortgrootte. Daarbij natuurlijk een grotere carb, andere uitlaat en eventueel je carter netjes frezen.

Maar dan heb je je cilinder enzo netjes, dan moet je het nog op een vario werkend krijgen.
 
als je echt wil weten wat er uit een standaard cilinder te halen is dan moet je gaan frezen in je cilinder.
Timing aanpassen, spoelrichting en poortgrootte. Daarbij natuurlijk een grotere carb, andere uitlaat en eventueel je carter netjes frezen.

Maar dan heb je je cilinder enzo netjes, dan moet je het nog op een vario werkend krijgen.

Duidelijk, dan weet ik waar ik aan toe ben
 
Back
Top