50cc of 125cc

Kerzsd023

New Member
Beste forummers,

Recentelijk ben ik beginnen met werken. Als ik een fietspad zou volgen moet ik 23 kilometer rijden naar mijn werk, enkele rit. Ik heb geen enkel rijbewijs dus ik moet er een halen. Momenteel doe ik er 80 minuten over via OV. Volgens een informatie brochure kan ik een rijbewijs AM, A1, A2 of A halen. Veel mensen lijken 125cc aan te bevelen maar de opleiding zelf duurt langer (en dus duurder). Terwijl ik AM na 4 uur al zou kunnen hebben zonder proefperiode/stage. Ik weet het ook niet zo goed. Ik wil zo snel mogelijk van het OV af. Dan moet ik natuurlijk nog een scooter aanschaffen. Ik heb gelezen dat yamaha neos goed zijn maar ik vind ze wel héél duur voor maar 50cc. Wat denken jullie.
 
Advertisement - register to remove this

Ik rij een Kymco Like 125 cc 4-takt.
Ik moet zeggen ik ben zeer tevreden over deze scooter, vlot met op trekken, menig auto moet zich goed hebben om dit de eerste tientallen meters bij te benen, echter dit is niet te vergelijken met de motoren waar ik voeger op gereden heb.
De maximum snelheid op de teller is 110 Kmpu echter de snelheidsmeter van de Kymco wijkt zoveel af dat ik denk dat dit op zijn hoogst 90 a 95 Kmpu is.
Het blokje, bij deze snelheid, maakt flink toeren en begint er bij de 100 kmpu wat te vibreren.
Je merkt echt dat deze scooter niet gemaakt is voor deze snelheden vooral niet als hij dit langere tijd moet volhouden.
Op de buitenwegen en de stad is deze scooter ideaal maar totaal ongeschikt om de autoweg of autosnelweg mee op te gaan.

De keuze 50cc of 125cc ligt ook eraan, hoe zien de wegen op weg naar je werk eruit.
Is het veel in de stad dan heeft een 125cc niet veel voordelen boven de 50cc.
Echter zijn het meer buitenwegen waar de maximum snelheid hoger is dan 50kmpu ben je met een 125cc dus wat sneller.

Verder is de keuze ook afhankelijk van je eigen voorkeur en financiële situatie.
Ben je van plan later toch te gaan voor een "echt" motorrijbewijs en je hebt de financiën is de opstap naar een 125cc al een begin.
 
Optie 2 : E-Bike ... Electrische Fiets ... die halen nu ook al snelheden van 45 km/u , en geen rijbewijs voor nodig .
Voor de veiligheid is een valhelm aan te bevelen , i.i.g een goede fiets helm.
 
Als je een 50cc scooter koopt, dan wil je op een gegeven moment toch harder.. Kwa regeltjes is het nogal zinloos als je voor een 50cc zou gaan.. Terwijl je met een 125cc wel vrij onbezorgd kan scooter rijden.. Al zal je dan denk ik wel wegenbelasting moeten betalen..

Ik heb in mijn school/ opleiding periode vaker 17 km heen en 17km terug moeten rijden.. (die paar km kunnen er dan ook nog wel erbij)
En dat ging opzicht wel prima.. Zou dat nooit gefietst hebben..
Wel op een zuipende 2-takt scooter. Raad je dan aan om een zuinige 4-takt scooter te kopen dan kan je dat prima halen.
 
Of je voor 50cc of 125cc moet gaan is een persoonlijke keuze en afweging.. Misschien vind je 50cc rijden leuker bijvoorbeeld.. Of je hebt geen zin in wegen belasting te betalen (voor zo`n motor scooter is het toch vrij weinig)

Alleen met 50cc heb je sneller kans om op de rollerbank te komen.. Als je dan maar een paar km te hard gaat zou je een WOK kunnen krijgen..

Voor 125cc is dit allemaal wat soepeler omdat je een motorfiets rijd... Rollerbank heb je geen last van.. Je zou aangehouden kunnen worden bij een controlle.. Maar dan checken ze even je papieren en dan kan je weer gaan.. Nadeel van een motor fiets is dat je op sommige plekken niet mag komen.. Je moet dan altijd op de hoofdweg rijden ect..

Vind zelf de 50cc leuker.. Alleen word het wel verpest door slechte regelgeving ect...
Dus als ik een 125cc zou kunnen kopen had ik dit zeker gedaan.
 
Kerzsd023 said:
Welk merk zuipt er dan niet zo veel?

Bij een 4-takt valt dit reuze mee.

De Kymco waar ik hierboven over sprak verbruikt ongeveer 1 liter op 33 km en dan ben ik niet bang om gas te geven.

Heb je een minder los polsje kun je nog en paar extra kilometerjes meer uit een litertje persen.
 
Zuinigheid heeft ook te maken hoe je de motor inrijd.. Als je het blok verkracht bij inrijden, verwacht dan ook niet dat hij optimaal zal presteren / zuinig in verbruik zijn.
Een slecht ingereden blok kan ook een hogere olie verbruik ten gevolgen hebben.
 
Back
Top