50 of 70cc voor lange afstanden

KnuckleMagic

Well-Known Member
morgen,

Om mijn verhaal kort te maken inplaats van een lang saai verhaal met onnodige informatie:

merk: aprilia
model: sr 50 r (piaggio)
GPS: 64 km/u
technisch: alles nog standaard en begrenst behalve de vario ring.
km-teller: 1068 km

school: min. 50km p/d, 4x in de week.

Ik ben uiteraard van plan om me scooter op te voeren. Maar ik weet niet precies wat het verstandigst is? Ik ben een beetje opgegroeid met 70cc door me familie. Maar toch heb ik liever betrouwbaarheid maar toch wat sneller qua trekkracht.

Dus wie heeft er tips qua setup 50/70cc die betrouwbaar zijn?
 
Advertisement - register to remove this

Bij een 70cc zul je veel meer toeren draaien.
Dit betekend meer slijtage van de onderdelen dus zul je hem beter moeten onderhouden dan een 50cc.

Wanneer je een 70cc neemt neem dan een laag toerige dit slijt minder snel.
Je zou ook eventueel een hoogtoerige 50 cc kunnen nemen voor dat net wat beetje extra.

Hoe hard wil je ongeveer rijden ?
Wil je vaak onderhoud plegen ?

Zelf rij ik een 65cc gillardoni dit is een leuk cillindertje niet al te snel maar geeft toch dat beetje extra.
Misschien is dit iets voor jou ?
Zelf nog geen problemen gehad in 3000km dus relatief betrouwbaar.
 
Als je er een rustige 70cc onder zet heb je daar veel meer plezier en profijt van dan een andere 50cc (die meestal alleen meer toeren draait, maar vrijwel niets extras levert).

Als je alles in 1x goed maakt, dus een goede krukas met nieuwe lagers en een nieuwe cilinder+zuiger, alles degelijk monteert en afstelt, dan loopt dat net zo goed en betrouwbaar als je originele setupje - je bent alleen een stukje sneller op school. Die 64km/u zou met je 50cc wellicht ook nog wat sneller kunnen, maar als je toch wil overstappen zou ik daar nu geen tijd meer in steken.
 
misschien verstandig om dan eerst eens een ESM uitlaat oid te monteren en hem goed af stellen/ontgrenzen. misschien vind je hem dan al hard zat lopen.

zeker als er pas 1000 km op je blok staat, zou ik het nog niet graag uit elkaar halen als het nu gewoon goed is.
heb er al veel stnd pia blokken met esm of sito uitlaat afgesteld of in elkaar gezet, en dit liep gemiddeld altijd wel 80kmpu.
 
Bij een 70cc zul je veel meer toeren draaien.
Dit betekend meer slijtage van de onderdelen dus zul je hem beter moeten onderhouden dan een 50cc.

Wanneer je een 70cc neemt neem dan een laag toerige dit slijt minder snel.
Je zou ook eventueel een hoogtoerige 50 cc kunnen nemen voor dat net wat beetje extra.

Hoe hard wil je ongeveer rijden ?
Wil je vaak onderhoud plegen ?

Zelf rij ik een 65cc gillardoni dit is een leuk cillindertje niet al te snel maar geeft toch dat beetje extra.
Misschien is dit iets voor jou ?
Zelf nog geen problemen gehad in 3000km dus relatief betrouwbaar.

laten we zeggen dat ik liever hard optrek en rond de 80/90 zit. en ik denk dat een laagtoerige cilinder wel geschikt voor me is. En onderhoud... tja, het liefst niet te veel natuurlijk.

alvast bedankt voor je reactie
 
misschien verstandig om dan eerst eens een ESM uitlaat oid te monteren en hem goed af stellen/ontgrenzen. misschien vind je hem dan al hard zat lopen.

zeker als er pas 1000 km op je blok staat, zou ik het nog niet graag uit elkaar halen als het nu gewoon goed is.
heb er al veel stnd pia blokken met esm of sito uitlaat afgesteld of in elkaar gezet, en dit liep gemiddeld altijd wel 80kmpu.

Als je dit eerst doet en kijkt of het lekker rijdt.
Wel even goed afstellen natuurlijk.
Als je dan nog harder wilt kun je er altijd nog een 70cc onderzetten.

Sito plus uitlaten heb je al voor 50 euro op marktplaats of 105 euro nieuw.
 
Als je dit eerst doet en kijkt of het lekker rijdt.
Wel even goed afstellen natuurlijk.
Als je dan nog harder wilt kun je er altijd nog een 70cc onderzetten.

Sito plus uitlaten heb je al voor 50 euro op marktplaats of 105 euro nieuw.
ESM? nu kom ik even wat nederlands te kort. Wat houd ESM in? en als je bedoeld dat ik de uitlaat moet ontgrenzen. Daar heb ik al een afspraak voor staan bij de dealer. hij deed het gratis (familie).

Je hoort het nog of dat fijn genoeg rijd.
 
ESM is het merk uitlaat, lijkt sterk op de sito+ uitlaat.

met bijvoorbeeld een dr70 doet in mijn ervaring een ESM het beter als een sito+, maar beide is gewoon een lekkere combinatie voor weinig toeren en veel meer trekkracht.
 
Oke, weet ik dat ook weer. Thx.

Stel dat ik een dr70 standaard haal, en m'n standaard uitlaat der onder hang. Had gehoord dat die het ook goed deed op een dr70.

In welke richtlijnen zou ik moeten denken aan de afstelling.
 
Back
Top