4takt uitlaten

Schuur.beunhaas

Altijd bezig
Goedenavond allenmaal,
Ik en de scooterclub in ons dorpje hadden net een discussie punt over 4takt uitlaten bij schakelbrommers,

Misschien weten jullie het antwoord,

Vraag, kun je met een andere uitlaat opmerkenlijkbetere prestaties krijg?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd, groet niels
 
Advertisement - register to remove this

Om het geheel weer strak te krijgen zonder dat ik zelf moet gaan zoeken is het wel zo netjes om aan te geven om welke brommer het ging en de daarbij behorende link v.w.b. het motorblok.
Is niet om te zeiken, maar ik wil ook graag de onderste steen boven zien verschijnen!

Zit momenteel in conclaaf met m'n zoon en een goede sleutelmaat waarbij de meningen flink uiteenlopen!
Inmiddels flink geïrriteerd/geagiteerd (beter thuis dan op het forum) word ik toch wel een licht soort pissig om die 2 malloten!

Ik heb hier in de werkplaats een Chinese CPI SM (Motard) 50cc uit 2011 staan.
Oké, dit is een 2 takt welke van origine ook 45/50km/u snelheid op top heeft. (is nog origineel)
De motor doet dit echter met 6 versnellingen!!!

WTF is dat nou, van 0 naar 45/50km/u met 6 versnellingen is natuurlijk nogal absurd!
En dit is ook zo met de 50cc 4 takt schakelblokken, 4 versnellingen is oke, maar waar is in godsnaam nr 5 voor!

Sorry, niet helemaal relevant in deze, maar toch wel bruikbaar dacht ik!
Zo niet, moet je het maar negeren. ;)
Ik heb dat zelf ook nooit gesnapt waarom ze die 2takt blokken 6 versnellingen geven en dan maar 45 laten lopen, je schakelt je kapot,

Tenzij je hem ontgrensd en hem gebruikt waarvoor die bedoelt is nattuurlijk
 
Nu ja, stel je rijdt alleen binnen de bebouwde kom...
Is dan een continu schakelen en remmen zonder dat de motor echt warm wordt en de bougie kan schoonbranden!
Motor wordt wel warm, maar dan op geheel verkeerde manier!
Voluit rijden is dan gewoonweg niet mogelijk....

Tenzij je hem ontgrensd en hem gebruikt waarvoor die bedoelt is nattuurlijk

Buiten de bebouwde kom, bijvoorbeeld een provinciale weg met een parallel lopend bromfietspad is dit natuurlijk welkom.
Maar dan nog snap ik die laatste versnelling niet.
Op m'n oude Kreidler had ik een speciaal motorblok zitten rechtstreeks uit Duistland vandaan.
(via familie in Duisburg was dit toen der tijd erg goedkoop, kant en klaar geleverd met ook de juiste tandwielen)
Speciale Breitwand cilinder met alleen race onderdelen i.c.m. 5 bak. (moest wel een grotere carburateur monteren dan de standaard 12/14mm carburateur)

135km/u op top ging dat malle ding en helaas precies 2 weken plezier van gehad voor dat ik in een enorme politiefuik reed!! (in vroeger jaren heel bekend, en dan naar het buro voor de rollerbank)
Was uiteindelijk niet zo moeilijk voor ze om me te pakken omdat ik altijd over de weg reed i.v.m. fietsers op het bromfietspad. En over de weg mocht wel, maar je moest dan altijd uiterst rechts aanhouden...
Met zo'n snelheid is dit echter niet slim dus reed ik altijd vol gas in het midden. :rolleyes:
En dat viel natuurlijk best wel op bij onze vrienden..., haha, boontje komt om z'n loontje is hier wel op z'n plaats.
Niet vergeten dat ik toen der tijd ook nog maar net 17 of 18 jaar op de planeet was gestationeerd!

Overigens ging het standaard gebeuren ook al gauw 75/80km/u i.c.m. 4 bak en een fluisterpijp op de oude 50 RMC-S. Trouwens was in die tijd een 4 versnellingsbak heel gewoon op heel veel merken brommers.

Honda, Kreidler en Zündapp waren de uitzonderingen, komt omdat er in die tijd nog volop mee geracet werd!
Honda had ook een 80cc 5 bak motorblok en de Zündapp was ook verkrijgbaar in de KS-80 uitvoering.
In Duitsland had je dan een kentekenplaat ter grote van een matrixbord en werd daardoor de snelheid enigszins wat afgeremd uiteraard. Ik zie dat ik wat afdwaal..., sorry, is niet echt relevant meer.., is meer emotie wat de kop op steekt!
 
Last edited:
Back
Top