4takt uitlaten

Schuur.beunhaas

Altijd bezig
Goedenavond allenmaal,
Ik en de scooterclub in ons dorpje hadden net een discussie punt over 4takt uitlaten bij schakelbrommers,

Misschien weten jullie het antwoord,

Vraag, kun je met een andere uitlaat opmerkenlijkbetere prestaties krijg?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd, groet niels
 
Advertisement - register to remove this

Dat kan, maar over het algemeen moet de cilinder wel over meer vermogen beschikken dan een simpele standaard 50cc.
Dus i.c.m. een 80/85cc inclu kop, schakelt de brom sneller op naar de top, en neemt de snelheid toe.
Tandwielverhouding zal dan ook aangepast moeten worden om er alles uit te kunnen halen.
(scherper getimede nokkenas doet wat dat betreft veel meer dan een andere uitlaat)

Dus het is mogelijk, maar meestal is het gewin vrijwel nihil op een standaard 50cc.

Edit: En over welke schakelbrommers gaat het hier precies?
De Chinese 5 versnellingen brommers zoals de Caferacer, Muscle, Scrambler of toch de off-road types zoals de Beta RR50 Motard??
 
Last edited:
Dat kan, maar over het algemeen moet de cilinder wel over meer vermogen beschikken dan een simpele standaard 50cc.
Dus i.c.m. een 80/85cc inclu kop, schakelt de brom sneller op naar de top, en neemt de snelheid toe.
Tandwielverhouding zal dan ook aangepast moeten worden om er alles uit te kunnen halen.
(scherper getimede nokkenas doet wat dat betreft veel meer dan een andere uitlaat)

Dus het is mogelijk, maar meestal is het gewin vrijwel nihil op een standaard 50cc.

Edit: En over welke schakelbrommers gaat het hier precies?
De Chinese 5 versnellingen brommers zoals de Caferacer, Muscle, Scrambler of toch de off-road types zoals de Beta RR50 Motard??
Raw 50 caferacers hanway
 
Ja die ken ik wel, van Hanway...
De modellen/types: HS/HC50, HM50, RAW50(S), en de HW50J is allemaal 1 pot nat wat dat betreft.
Niet vooruit te branden..., sorry niet persoonlijk bedoeld, en de modellen zijn zeer zeker niet verkeerd om naar te kijken.
(old skool bikes :cool:) Maar de motorblokken zelf zijn nogal traag/sloom!

Is idem met de Mash Fifty of de Mash Dirt Track, zien er beide goed uit, maar de motorblokken zelf zijn belabberd wat dat betreft.

139FMA:Met horizontale (positie) cilinder
139FMB-B:Met verticale (positie) cilinder

Er is dus helaas meer nodig dan alleen een andere uitlaat om het beestje van meer power te voorzien.
 
Ja die ken ik wel, van Hanway...
De modellen/types: HS/HC50, HM50, RAW50(S), en de HW50J is allemaal 1 pot nat wat dat betreft.
Niet vooruit te branden..., sorry niet persoonlijk bedoeld, en de modellen zijn zeer zeker niet verkeerd om naar te kijken.
(old skool bikes :cool:) Maar de motorblokken zelf zijn nogal traag/sloom!

Is idem met de Mash Fifty of de Mash Dirt Track, zien er beide goed uit, maar de motorblokken zelf zijn belabberd wat dat betreft.

139FMA:Met horizontale (positie) cilinder
139FMB-B:Met verticale (positie) cilinder

Er is dus helaas meer nodig dan alleen een andere uitlaat om het beestje van meer power te voorzien.
Ja vertel mij wat, geweldige brommer maar je krijgt nog net geen hoofdpijn van de snelheid, zeker als je met het verkeer mee moet komen.

Maar k wil ooit nog een keer 70cc d'r onder
Moet vast goedkomen,

Ben alleen benieuwd of dat ze dat gaan merken bij rollerbank als ik er een schakel begrenzer in zet met zwaarder verhouding, dan moet ie laag in de toeren blijven dus zou je denken dat het menig politie kneusje voorbij gaat.
 
70, 80, 90, 110 en 125cc blokjes zijn ook nieuw te koop. Kost je ongeveer 230 euro, maar dan heb je wel een mooi blokje in elke smaak en kleur die je maar kan wensen.
Zijn op een beetje afstellen na ook plug&play
 
70, 80, 90, 110 en 125cc blokjes zijn ook nieuw te koop. Kost je ongeveer 230 euro, maar dan heb je wel een mooi blokje in elke smaak en kleur die je maar kan wensen.
Zijn op een beetje afstellen na ook plug&play

En dit weet je zeker?
Link ervan zal (waarschijnlijk) wat meer duidelijkheid scheppen...

Drie van de vijf passen sowieso niet op een 50cc brommerframe zonder aanpassingen.

Enige die ik weet is de Chongqing RATO: RW147FMD Chinees motorblok met 70 (-71.8)cc, maar deze is met 4 versnellingen i.p.v. 5. De CDI moet dan ook vervangen worden welke niet meegeleverd wordt!
Het beetje afstellen is dan al gauw van de baan aangezien de tandwielverhouding ook aangepast dient te worden.
(8.000 RPM lust deze wel)

Als je (de TS) daar echt naar op zoek bent kun je het best de Lifan sites raadplegen...



Geen idee of er Europese (NL/BE) webshops zijn dit soort motorblokken aanbieden!?
Maar ik denk zelf dat je dan een stuk goedkoper uit bent met een 70cc cilinder (standaard kop van 50 past) et-cetera.

Als het alleen te doen is om mee te kunnen komen met het verkeer en de snelheid niet echt ter zake doet, zou ik zelf optie 2 kiezen.
 
En dit weet je zeker?
Link ervan zal (waarschijnlijk) wat meer duidelijkheid scheppen...

Drie van de vijf passen sowieso niet op een 50cc brommerframe zonder aanpassingen.

Enige die ik weet is de Chongqing RATO: RW147FMD Chinees motorblok met 70 (-71.8)cc, maar deze is met 4 versnellingen i.p.v. 5. De CDI moet dan ook vervangen worden welke niet meegeleverd wordt!
Het beetje afstellen is dan al gauw van de baan aangezien de tandwielverhouding ook aangepast dient te worden.
(8.000 RPM lust deze wel)

Als je (de TS) daar echt naar op zoek bent kun je het best de Lifan sites raadplegen...



Geen idee of er Europese (NL/BE) webshops zijn dit soort motorblokken aanbieden!?
Maar ik denk zelf dat je dan een stuk goedkoper uit bent met een 70cc cilinder (standaard kop van 50 past) et-cetera.

Als het alleen te doen is om mee te kunnen komen met het verkeer en de snelheid niet echt ter zake doet, zou ik zelf optie 2 kiezen.
Ja op 4taktwinkel hebben ze 70cc cilindertjes, maar die zijn al snel 150euro, en dan nog plaatsen.

Ben zelf wel bekent met bedrading enzo maar motorisch vind ik nog wat.

Dus misschien gewoon bij een monteur laten doen,

Weet iemand hoeveel het kant en klaar maken van een 70cc ongeveer kost bij een scooterzaak?
 
En dit weet je zeker?
Link ervan zal (waarschijnlijk) wat meer duidelijkheid scheppen...

Drie van de vijf passen sowieso niet op een 50cc brommerframe zonder aanpassingen.

Geen idee of er Europese (NL/BE) webshops zijn dit soort motorblokken aanbieden!?
Maar ik denk zelf dat je dan een stuk goedkoper uit bent met een 70cc cilinder (standaard kop van 50 past) et-cetera.

kijk maar bij brinkmotoren https://www.brinkmotoren.nl/motorblokken_dirtbike_atv. Zie nu dat ze een paar tientjes duurder zijn. Maar nogsteeds alles behalve duur

Heb daar een 125cc blokje van voor op de agm caferacer (is hetzelfde als skyteam, hanway etc..). Heb alleen maar de vertanding aangepast en de carb afgesteld. Mocht ik meer vermogen willen zou ik een alidemper op de uitlaatbocht kunnen zetten en een grotere carb nemen. Maar het ging me vooral om het extra koppel en iets meer vermogen om met het verkeer mee te komen.

Ook moest ik een centimeter of 2 van het voorspatbord afzagen omdat de cilinderkop snders eronder blijft haken als je flink moet remmen.
 
kijk maar bij brinkmotoren https://www.brinkmotoren.nl/motorblokken_dirtbike_atv. Zie nu dat ze een paar tientjes duurder zijn. Maar nogsteeds alles behalve duur

Heb daar een 125cc blokje van voor op de agm caferacer (is hetzelfde als skyteam, hanway etc..). Heb alleen maar de vertanding aangepast en de carb afgesteld. Mocht ik meer vermogen willen zou ik een alidemper op de uitlaatbocht kunnen zetten en een grotere carb nemen. Maar het ging me vooral om het extra koppel en iets meer vermogen om met het verkeer mee te komen.

Ook moest ik een centimeter of 2 van het voorspatbord afzagen omdat de cilinderkop snders eronder blijft haken als je flink moet remmen.
Ik ben zelf opzoek naar zo'n 70cc waar op de cilinder zelf 50cc staat, want bij mij in de omgeving vinden ze controles heel erg leuk, en ze controleren alles. Dus wil hem onopvalbaar hebben
 
Zijn op een beetje afstellen na ook plug&play

Het is dus wat meer geworden dan simpelweg ''plug & play'' en/met wat afstellen!

En de AGM/BTC caferacers hebben 4 versnellingen, terwijl de Hanway en Mash motorblokken er vijf hebben?
AGM is een verzonnen naam, althans is het de naam van een handelsonderneming in NL. met uitsluitend goederen uit China, en BTC is weer afkomstig van Baotian. Overigens niks mis mee, maar.... Jouw AGM kan anders zijn dan die van een vriend bijvoorbeeld, zeker gezien het motorblok. AGM koopt de scooters overal in en geeft er z'n eigen naam en logo aan.
(per 500 scooters kost dit vrijwel niets meer!)

Skyteam is echter wel van een heel ander soort en zijn nagenoeg allemaal oude Honda blokken waarbij de ophanging nogal afwijkt. Vooral bekend van de Dax & Monkey brommers. (ook CB o.a.)

Kijk, Skyteam, Hanway en Mash zijn allen fabrikanten die alles onder één dak hebben met verschillende fabrieken in de Aziatische landen. AGM en BTC komen uit de echte Chinese (kloon) fabrieken. Dus niet eens een replica, maar een echte kloon waar dingen binnen het motorblok ook kunnen afwijken. Dus om alles nu over een kam te scheren gaat wat te ver in mijn beleving!

Dit grapje heeft Kymco ook eens uitgehaald met de scooterblokken in vroeger dagen, wat automatisch niet wil zeggen dat alles zomaar zondermeer past!

Lifan heeft wat dat betreft wel een enorme keuze v.w.b. de motorblokken op de verschillende hedendaagse scooters & brommers.. Maar goed dit is mijn constatering & mening.
 
''Deze Lifan is een Honda replica blok, zelfde ophang punten als de Dax, Monkey, SS50, C50, CD50, C70, C90.
Geschikt voor Chinese brommers zoals bv Madass, Skyteam, Jincheng, Zhenhua, Sachs, enz.''

staat onder de advertenties van de blokjes. Ik denk dat ze weten wat ze verkopen, en heb best wel wat videos gezien waar lifan blokjes onder allerlij andere brommers gehangen worden. Ook allemaal zo goed als plug&play
 
Ik denk dat ze weten wat ze verkopen,

Nou dat valt nog vaak erg tegen als je deze zgn. mensen die het weten persoonlijk aanspreekt met een serieuze vraag!
9 van de 10 maal volgt er zelfs helemaal geen reactie terug meer!

Uit ervaring (+/- 30 jaar) weet ik inmiddels wel beter. Helaas wel het meeste door schande & schade ondervonden!
De websites die geen onzin verkochten zijn inmiddels allemaal ter ziele!

En zo zijn er tegenwoordig nog ettelijke voorbeelden van websites die het niet zo nauw nemen met de waarheid...

Maar goed, je spatbord 2 centimeter inkorten is niet eens zo erg toch :p als je het zo bekijkt!
Beetje meer troep over je broek en op het motorblok is dan het enige.
Heb dit ook gedaan op 1 van m'n scooters... Enige wat dat teweeg bracht is dat zodra de snelheid toenam er meer shit over me heen werd gegooid, achter spatbord een stukje ingekort!

En ik heb het (alles nogmaals) is even bekeken maar ik zie nergens specifiek Hanway of Mash vermeld staan!?
 
Nou dat valt nog vaak erg tegen als je deze zgn. mensen die het weten persoonlijk aanspreekt met een serieuze vraag!
9 van de 10 maal volgt er zelfs helemaal geen reactie terug meer!

Uit ervaring (+/- 30 jaar) weet ik inmiddels wel beter. Helaas wel het meeste door schande & schade ondervonden!
De websites die geen onzin verkochten zijn inmiddels allemaal ter ziele!

En zo zijn er tegenwoordig nog ettelijke voorbeelden van websites die het niet zo nauw nemen met de waarheid...

Maar goed, je spatbord 2 centimeter inkorten is niet eens zo erg toch :p als je het zo bekijkt!
Beetje meer troep over je broek en op het motorblok is dan het enige.
Heb dit ook gedaan op 1 van m'n scooters... Enige wat dat teweeg bracht is dat zodra de snelheid toenam er meer shit over me heen werd gegooid, achter spatbord een stukje ingekort!

En ik heb het (alles nogmaals) is even bekeken maar ik zie nergens specifiek Hanway of Mash vermeld staan!?
Bij de blokken van 4taktwinkel staat er wel bij of ze voor hanway zijn, heb daar voor mijn vorige brommer een passend 70cc blok kunnen krijgen
 
mash past het sowieso niet op. Die hebben geen horizontale cilinder.

Er is maar zon klein stukje spatbord af dat ik gelukkig geen verschil merk. Je zou ook alleen de achterrem kunnen gebruiken.


Om even on topic te blijven. Het lijkt me het voordeligst een 70cc (of groter als je wilt en de slag van de zuiger daar niet te kort voor is) en daarvan het getal wegslijpen. Een cilinder zonder getal dat de inhoud aanduid is immers niet heel ongebruikelijk. En mochten ze dan toch je bloknummer controlleren komen ze op een 50cc blokje uit.
En met een 70cc is het verschil zo klein dat ze het echt niet zomaar merken.
 
@ de TS:

Om het geheel weer strak te krijgen zonder dat ik zelf moet gaan zoeken is het wel zo netjes om aan te geven om welke brommer het ging en de daarbij behorende link v.w.b. het motorblok.
Is niet om te zeiken, maar ik wil ook graag de onderste steen boven zien verschijnen!

Zit momenteel in conclaaf met m'n zoon en een goede sleutelmaat waarbij de meningen flink uiteenlopen!
Inmiddels flink geïrriteerd/geagiteerd (beter thuis dan op het forum) word ik toch wel een licht soort pissig om die 2 malloten!

Ik heb hier in de werkplaats een Chinese CPI SM (Motard) 50cc uit 2011 staan.
Oké, dit is een 2 takt welke van origine ook 45/50km/u snelheid op top heeft. (is nog origineel)
De motor doet dit echter met 6 versnellingen!!!

WTF is dat nou, van 0 naar 45/50km/u met 6 versnellingen is natuurlijk nogal absurd!
En dit is ook zo met de 50cc 4 takt schakelblokken, 4 versnellingen is oke, maar waar is in godsnaam nr 5 voor!

Sorry, niet helemaal relevant in deze, maar toch wel bruikbaar dacht ik!
Zo niet, moet je het maar negeren. ;)
 
Back
Top