4takt naar 2takt bouwen

Advertisement - register to remove this

Ja dat kan. Wil je in millieuzones rijden met een 2t? Eerste agent die je hoort geeft je een boete en wok
Hoe zit dat dan met auto’s die er bijvoorbeeld een andere motor inzetten? Die krijgen toch ook niet per definitie een wok?

Als je het aan de RDW doorgeeft zou het toch prima moeten zijn?
 
Hoe zit dat dan met auto’s die er bijvoorbeeld een andere motor inzetten? Die krijgen toch ook niet per definitie een wok?

Als je het aan de RDW doorgeeft zou het toch prima moeten zijn?
Doorgeven is niet genoeg, je zal er mee naar een RDW keuringsstation moeten als je het netjes wil regelen.
Dat is eens op tv geweest. Een man met een oude Volkswagenbus camper.
Daar was een motorblok ingezet die wel voldeed aan de huidige normen.
Maar toch gedoe in mileuzones omdat het natuurlijk een oud kenteken is.
Een wok zal je er niet voor krijgen.
Post automatically merged:

Hoe zit dat dan met auto’s die er bijvoorbeeld een andere motor inzetten? Die krijgen toch ook niet per definitie een wok?

Als je het aan de RDW doorgeeft zou het toch prima moeten zijn?
Als doorgeven genoeg is, dan kan dat ook wel met een snorfiets die ik als brommer wil gebruiken.
Post automatically merged:

Dan is het legaal ja, maar met een oud 2t blok mag je natuurlijk geen millieuzones in
Maar als je daar nooit hoeft te zijn is het geen probleem.
En zou er op gehandhaafd worden ?
 
Last edited:
Ik weet niet of agenten weten of kunnen opvragen welk type blok er onder de scooter hoort maar als er een ander type blok onder zit dan waarmee de typegoedkeuring is afgegeven kan men hier, denk ik wel een wok voor uitschrijven.
Vooral als je een wok krijgt voor te hard rijden, krijg je deze brommer bij de rdw niet meer door de keuring.

In Belgie heeft men een zogenaamd gelijkvormigheidsattest, Europa noemt men dit een COC-certificaat, hierop staan alle technische gegevens waarmee het voertuig een toelating heeft gekregen om op de openbare weg te rijden ( een typegoedkeuring dus) en dit COC moet je altijd bij je hebben evenals het kentekenbewijs en je rijbewijs.

Ik weet niet of in Nederland ook zo'n certicicaat bestaat bij een brommer.

Als jij iets fundamenteels verandert aan je voertuig wat dus niet overeen komt met wat er in de papieren staat moet je voertuig opnieuw gekeurd worden.

Daarbij komt nog eens dat verzekeringsmaatschappijen, vooral bij grote schade, toch wel een onderzoek (laten) doen naar de technische staat van de betrokken voertuigen, komt aan het licht dat je met een Frankenstein voertuig op de openbare weg hebt gereden, heb je een dik probleem!
 
Ik ging er van uit dat dit een truc is van ts om met een 2t brommer nogsteeds in de millieuzones te rijden. Anders zou je namelijk net zo goed gewoon een 2t kunnen gebruiken ipv een iget helemaal om te bouwen.

En zoals sparky al zegt is het een heel ander type motorblok als waar hij de fabriek mee uitkwam. Wat ongeregistreert, naar mijn weten, niet toegestaan is

Agenten vinden het niet leuk om voor de gek gehouden te worden. Dus als je op deze manier stiekem millieuzones in gaat zou ik de volle bak verwachten. Rijd je niet in een millieuzone dan zullen ze misschien wat minder hard ingrijpen
 
Dan is het legaal ja, maar met een oud 2t blok mag je natuurlijk geen millieuzones in


Nieuwe regel? Ik ken alleen de regel vanaf een bepaald bouwjaar 2011 ->
En eronder niet.
Post automatically merged:

Ik ging er van uit dat dit een truc is van ts om met een 2t brommer nogsteeds in de millieuzones te rijden. Anders zou je namelijk net zo goed gewoon een 2t kunnen gebruiken ipv een iget helemaal om te bouwen.

En zoals sparky al zegt is het een heel ander type motorblok als waar hij de fabriek mee uitkwam. Wat ongeregistreert, naar mijn weten, niet toegestaan is

Agenten vinden het niet leuk om voor de gek gehouden te worden. Dus als je op deze manier stiekem millieuzones in gaat zou ik de volle bak verwachten. Rijd je niet in een millieuzone dan zullen ze misschien wat minder hard ingrijpen

Waarom zou er perse een truc zijn? Sommige mensen vinden een 4takt niet lekker lopen, en willen liever toch 2takt blijven rijden.

Heb met 4takt perse geen probleem mee.. Een gy6 met 60cc loopt ook wel zo ongeveer als een 2takt. En dan loopt het blokje veel rustiger in toeren. Met een beetje geluk ook nog zuiniger rijden.

Alleen 4takt kost wel wat tijd aan onderhoud.. Want bij de meeste scooters, is het toch wel wat soeplesse nodig om het blok eronder uit te krijgen en is het toch wel een beetje k*t werkje..

2takt blok heb je er zo eronder uit.
 
Waarom zou je dan niet gewoon op die 2t scooter rijden? Die igets zijn niet comfortabeler of degelijker.

De 2t zipjes die te koop zijn van na dat jaartal kosten flink wat. Dan moet je de hele scooter ombouwen en dan zit je met een frame en iget blok. Kost ook weer heel veel moeite die te verkopen.

En dan al die moeite alleen maar voor wat andere kappen?

 
Back
Top