4takt met hydraulische klepstoters?

Marc dark

New Member
Moet nu mijn kymco vitality 2takt met 40.000 km met pensioen sturen. Zijn er 4takt scooters met hydraulische klepstoters te koop? Lijkt me namelijk zelf een priegel klus met zo een klein ingebouwd 50cc blok. Of toch maar weer tweetakt? Laat maar horen wat je er van denkt. Gaaroeten,marc
 
Advertisement - register to remove this

Marc,

een 50cc-tje met hydraulische klepstoters heb ik nog nooit gezien en bestaan volgens mij ook niet.
Voor wat betreft kleppenstellen, dit is inderdaad wat werk maar niet moeilijk.
Ik denk dat het verschaffen van toegang tot de kleppendeksel het moeilijkst is
Om het kleppenstellen zelf wat te vergemakkelijken zou je een speciaal tooltje kunnen kopen maar dit is niet noodzakelijk om de klus te klaren.
 
50cc 4takt scooters met dure techniek kan je wel vergeten hoor.. Het is allemaal simpele techniek wat er word gebruikt.. Anders drijft het alleen de kost prijs meer omhoog.. En zo is de 50cc markt al helemaal niet om zulke investeringen te doen.

Op zicht is het niet heel moeilijk dat stellen van de kleppen.. Als je weet hoe het werkt. Tegenover een 2takt kan het wel een extra drempel zijn. Niet iedereen begrijpt hoe dat werkt. Daarnaast is het de vraag ga je het onderhoud bij de dealer doen of doe je het zelf.
Als je het bij de dealer laat doen zou ik me er persoonlijk niet zo druk over maken.. Ga je het zelf doen kan het misschien lastig worden.

En als je een 4takt scooter gaat kopen koop je dan een nieuwe (want dan zit je aan de EURO 4 regels gebonden en dan heb je echter een dealer voor nodig voor onderhoud.. Of koop je een oudere 4takt?? Een 2takt is overigens wel simpeler in onderhoud..

Voordeel van een 4takt is dat je 2 keer langer met de motor olie kan doen.. Een 2takt gebruikt 1 liter op de 2000km.. En 4takt loopt na de 2000 als die de korte beurtje gehad hebt op 4000km voor een 1 fles olie.. Zeker zuiniger dus..
 
Ben het niet helemaal met eurokit eens voor wat betreft onderhoud maar daarvoor zijn fora. ;)

Onderhoud doe je namelijk niet aan het inspuitsysteem aan zich of electronisch gestuurde carburateur of de sturing ervan.
Het onderhoud aan een Euro4 vraagt evenveel als het ouderhoud aan een oudere 4-takt.

Voor wat betreft opvoeren is dit een ander verhaal maar dit wordt langzaam ook al achterhaald al is het nog erg duur.

Zo is het schoonmaken van een electronisch gestuurde carburateur niet anders dan een gewone CV-carburateur, buiten dan het feit dat de electronisch gestuurde carburateur twee extra filtertjes heeft bij de luchtklepjes die men wellicht regelmatig vervangen moet.
Gewone luchtfilters zitten op alle modellen zowel Euro4 als oudere 4-takters.
Kleppen moeten ook regelmatig gecontroleerd en eventueel gesteld worden bij alle 4-takters.
Hetzelfde geldt voor motorolie en transmissie-olie.

Dus ik zie niet in waarom onderhoud aan een Euro4 scooter bij een dealer moet gebeuren als je, jezelf een beetje eigen maakt met de 4-takt techniek.
 
Ben het niet helemaal met eurokit eens voor wat betreft onderhoud maar daarvoor zijn fora. ;)

Onderhoud doe je namelijk niet aan het inspuitsysteem aan zich of electronisch gestuurde carburateur of de sturing ervan.
Het onderhoud aan een Euro4 vraagt evenveel als het ouderhoud aan een oudere 4-takt.

Voor wat betreft opvoeren is dit een ander verhaal maar dit wordt langzaam ook al achterhaald al is het nog erg duur.

Zo is het schoonmaken van een electronisch gestuurde carburateur niet anders dan een gewone CV-carburateur, buiten dan het feit dat de electronisch gestuurde carburateur twee extra filtertjes heeft bij de luchtklepjes die men wellicht regelmatig vervangen moet.
Gewone luchtfilters zitten op alle modellen zowel Euro4 als oudere 4-takters.
Kleppen moeten ook regelmatig gecontroleerd en eventueel gesteld worden bij alle 4-takters.
Hetzelfde geldt voor motorolie en transmissie-olie.

Dus ik zie niet in waarom onderhoud aan een Euro4 scooter bij een dealer moet gebeuren als je, jezelf een beetje eigen maakt met de 4-takt techniek.

Soms dien je de TPS ook opnieuw te calibreren, en daar heb je toch echt een werkplaats tool voor nodig.
En daarnaast alles gaat 1 keer kapot.. Snap uiteraard dat je niet direct aan de elektronica hoeft te zitten zolang deze nog werk.
Maar er komt een tijd dat die ook kapot gaat en dan moet je wel de juiste tools hebben om eraan te kunnen werken.
De meeste normale consument die heeft zoiets niet liggen en dan heb je toch echt aan een dealer overgeleverd.
 
Back
Top