4takt loop plotseling slecht

Schuur.beunhaas

Altijd bezig
Hallo allenmaal

Ik was vanavond naar huis aan het rijden van een gezellige avond, en op de terugweg (20 min)
Deed mijn brommer opeens vreemd, hij hield enorm in bij de 50 km en wilde hem niet doortrekken naar de 70 die hij normaal gaat.

Bij vol gas op de 50 gaat hij hard stotteren en wilt hij gewoon niet harder.

Ik heb er een begrenzer opzitten, en wanneer ik begrensd rijd gaat hij ook haal hard poffen in zijn hoge toeren

Ook staat het motorlampje ineens aan.

Het gaan om een hanway raw 50 50cc 4t euro4 uit 2020

Net 2000 gereden
Net nieuwe olie, op pijl
Net nieuwe benzine,
Zit al 500 km een begrenzer in
Luchtfilter schoon.

Wie kan mij helpen?
Groet niels
Post automatically merged:

De eerste kilometers reed hij wel normaal, en vol gas,

Het gebeurde pas na 5 min ofzo

Ook start hij al een aantal dagen slecht met elektrische start maar met kick in 1 keer

Ook loopt hij stationair een beetje wankel en slaat soms af tijdens het stilstaan terwijl hij al deze problemen nooit had

L
 
Advertisement - register to remove this

Nee 2e eigenaar, gozer had hem voor 1 week en wou toch een derbi
Volgens mij is fabrieksgarantie overdraagbaar op de nieuwe eigenaar.
Dus ik zou dit even nakijken voor je er zelf aan begint te sleutelen want als de dealer dit merkt, kun je inderdaad je garantie vergeten

Geeft het motormanagementlampje geen knippercode?
Wil je het toch zelf doen zou ik persoonlijk beginnen met het controleren van de elektrische choke en het bekijken van de filtertjes op de luchtklepjes van de elektrisch gestuurde carburateur.
 
Brommers hebben twee jaar garantie ook al is het de tiende eigenaar. Ik denk het eerste jaar bij de fabriek en het tweede jaar bij de verkoper. Althans, zo zit het bij apparatuur, maar die twee jaar heb je zeker. Garantie vervalt bij 6000 km en geldt niet op slijtage gevoelige onderdelen.

Cilinder is wel slijtage gevoelig, dus ze zouden weleens moeilijk kunnen doen. Maar dat die het zo snel begeeft is niet de bedoeling, dan is die noch versleten noch behoorlijk.

Nu is hij dus twee weken geleden nieuw gekocht door de eerste eigenaar als ik het goed begrijp? Als een product binnen 6 maanden kapot gaat dan wordt het beschouwd als een product dat al ondeugdelijk was bij moment van aanschaf. Je hebt dan recht op een gratis reparatie of een vervangend product.

Ik zou hier dan ook gretig gebruik van maken ipv zelf te klooien. Hoe meer je zelf klooit, hoe minder makkelijk jij je op bovenstaande kan beroepen. Overdreven voorbeeld: ik kan mij ook niet beroepen op garantie nadat ik een 300cc onder een 50cc Vespa knal ondanks dat die Vespa een dag oud is.

Ik zou hem in ieder geval zo houden zoals de dealer hem destijds aan de 1e eigenaar heeft verkocht. Misschien ook aan de 1e eigenaar vragen of hij nog wat facturen/papieren van de aanschaf had. Mocht die begrenzer er al ingezeten hebben en de factuur toont dit aan kan je hem er beter inlaten. Ik weet niet of de dealer zelf een register heeft van verkochte voertuigen, maar zo heb je in ieder geval alle papieren zonder dat je dat aan iemand anders overlaat.

Vooral niet opdraaien voor de kosten zou ik zeggen.

(Komt dat vak verbintenissenrecht toch wel van pas :p)
 
Ik heb hem zelf al 2 jaar maar bijna niet mee gereden, pas de kocht hem met nog geen 70km, de eerste eigenaar vond hem toch niks en hij reed bij mij altijd prima.
Dus geen garantie meer(al nagevraagd)

Heb sinds 2 weken een begrenzer erin zitten maar na een tijdje vol gas houd hij dan ineens in en wilt niet boven de 45

Terwijl de eerste kilometers top gaan zonder problemen

Ook start ie niet meer met de elektrische start, kan dat door de begrenzer komen?

Warm slaat ie ook vaak af en loopt hij slecht, en hij start warm zoiezo niet met elektrisch terwijl hij koud wel elektrisch start, dan blijft ie maar malen net ofdat de killswich aanstaat ofzo

Kick start ie wel in een keer
 
Is je accu nog in orde , niet dat hij met electr starten te weinig spanning overhoud , is denk ik een gelijkstroom cdi dus heeft een bepaalde accu spanning nodig
Is in orde, koud start hij meestal gewoon met elektrisch(behalve met dit koude natte weer nattuurlijk), ook al is mijn accu bijna leeg

Warm raar genoeg alleen niet meer

En als ie afslaat bij een stoplicht is in z'n vrij zetten zo'n karwij dus vandaar wil ik dit graag opgelost hebben
Post automatically merged:


dit zijn 2 video's die ik onderweg heb gemaakt, de eerste met de elektrische start is eerst zonder choke en daarna met, hij had daar al een warme motor.

En als je goed luister dan hoor je hem ook de hele tijd haperen en stotteren.
Net alsof ik het gas loslaat.

Hopenlijk kunnen jullie iets met deze info
 
Last edited:
Ik heb net een aantal dingen bekeken,

alle 3 mijn cdi' 's geven hetzelfde resultaat, daar ligt het niet aan

Kleppen staan goed gesteld,

Luchtfilter is schoon, carberateur is schoon.

Accu heeft voldoende spanning.

En er zat wat benzine in mijn uitlaat.

Wie kan mij verder helpen?
 
Back
Top