4takt Benzhou capri 50 opvoeren

Maloot38

New Member
Hallo, ben de eigenaar van een 2e handse benzhou capri 50.
heb vanaf 4000km zelf al het onderhoud gedaan, ontgrenst en afgesteld.
Hij ging toen tussen de 65-70 wanneer hij goed was afgesteld.

nu 10.000km op de teller en hij loopt niet zo heel soepel meer, 55-60 heb er een andere koppeling in gezet, met een nieuwere zelfde drukveer en het standaard onderhoud als de bougie en olie etc.
heb wat lichtere rolletjes erin gedaan (van 6.5 gram naar 5gram) maakte meer toeren en ging +-5km harder maar niet terug naar de 70.

toch maar besloten een 80cc cilinder aan te schaffen en deze er op te monteren. ging met wat gesputter maar met andere sproeiers en de gasnaald te verstellen wordt de bougie weer een beetje normaal bruin en draait de motor weer "soepeltjes"

na wat testen ging hij nogsteeds maar 55-60km/h wat ik vreemd vondt na de upgrade van een 50cc naar 80cc cilinder.
heb wat met de klepspeling gerommeld tussen de 0.05 en 0.15 voor de in en uitlaat klep met een klein voelbaar verschil maar hij gaat nog niet sneller.
Toch maar besloten ipv alleen lichtere rolletjes zon naraku sport vario te bestellen. nadat ik deze erop had gezet loopt de scooter wel mooi 7500-8000 toeren ( wat eerst ~7000 was )

Ik ben hiermee een beetje op het einde van wat ik kan bedenken om het vermogen er uit te halen wat er in zit na hem al 15x open en dicht gemaakt te hebben.
Hoop dat iemand mij een zetje in de goede richting kan geven want hij gaat nu iets langzamer als hij met standaard onderdelen deed!
 
Advertisement - register to remove this

Je hebt het jezelf niet makkelijk gemaakt door eerst een cilinder te gaan vervangen ipv het probleem uit te zoeken.

Maar is de vonk nog wel goed/regelmatig? En spelen met de klepspeling? Normaliter echt niet nodig en vaak averechts effect.
 
heb vanaf 4000km zelf al het onderhoud gedaan, ontgrenst en afgesteld.

Wat heb je zelf er precies aan onderhoud aan gedaan? Misschien dat je wat dingen vergeten bent om uit te voeren..

En als je het probleem niet verholpen krijgt, dan gaat een slecht afgestelde 80cc je ook niet verder helpen. Eerst het probleem verhelpen voordat je weer naar nieuwe dingen gaat zoeken.
 
Bedankt voor de reacties ^^


Maar is de vonk nog wel goed/regelmatig? En spelen met de klepspeling? Normaliter echt niet nodig en vaak averechts effect.
Geen idee hoe ik dit precies moet meten, de kabel van de bougie was wel een beetje versleten en heb deze opnieuw goed aangesloten.
Wel op de bobine gemeten en gaf +-3.5 ohm, maar fluctueerde nogal. geen idee of dit hoort?

Wat heb je zelf er precies aan onderhoud aan gedaan? Misschien dat je wat dingen vergeten bent om uit te voeren..

En als je het probleem niet verholpen krijgt, dan gaat een slecht afgestelde 80cc je ook niet verder helpen. Eerst het probleem verhelpen voordat je weer naar nieuwe dingen gaat zoeken.

Olie verversen, doe er 5w-40 volsyntethisch in.
Boegie vervangen.
luchtfilter schoonmaken en filter gereinigd of een nieuwe als deze te vies is.
In deze 6000km 2x de carburateur schoongemaakt.

nadat ik dit topic gepost had kwam er ineens een knal uit en heb eerst maar wat verder onderzocht.
Was (gelukkig) de pakking bij de uitlaat.
Nieuwe pakking erin en weer dichtgemaakt maar nogsteeds geknetter.

Heb alles opgengemaakt en ook de cilinder kop maar eens schoongemaakt aan de binnenkant en bij de uitlaat.
Had hem nu toch van de scooter af dus die pakking maar met een druppelje lijm op de rand geplakt zodat ik zeker weet dat deze er nu goed tussen zit.
Gelukkig was dit het probleem en hij maakt weer een fatsoenlijk geluid.
Hij trekt nu ook rustig door naar de 70km/h in eens, met de nadruk op rustig.
Volgensmij gaat hij nu +-70, teller gaat niet verder dan 70 dus die tikt hij aan maar voel hem niet harder gaan hierna, bij harde wind zie ik hem ook net terugzakken onder de 70.


Ik dacht moet toch nog net iets meer uit te halen zijn, 80cc, naraku sport vario met 6gram rollen ( origineel was 6.5g heb ook nog 5g liggen ) , gaat tegen de 8000 toeren maar trekt niet erg snel op.
Mijn vraag is nu moet ik verder met de trekveren en drukveer?
Zo ja, hebben jullie hier nog advies voor?
 
Beste Maloot 38

Laten we even terug gaan in de tijd je zei dat je je capri (Gy6 blokkie) ontgrensd had
Daaruit maak ik op dat je dus je blauwe draadje losgekoppeld heb waar al deze blokjes mee begrensd zijn toch.
Bam loopt meteen 65/70 km per uur.
Wat de mensen vergeten is dat alles nog steeds over de 25km cdi draait en
Doordat deze dus geen begrenzing meer heeft van de blauwe draad klapt ie dus lekker door t maximale van de 25km cdi zijn kunnen heen.
Dit kan een tijdje aan en merk je helemaal niks van.
Nu ga ik je een persoonlijke ervaring vertellen die ik recentelijk heb meegemaakt en misschien is dit de oplossing voor jou probleem.
Ik moest laats een Capri met 3300km op de teller weer afvoeren naar legale snor snelheid.
Dus ik denk easy peacy ff stekkertje dr in ff gechecked of de 25km cdi nog aanwezig was en dat was ie dus gaan met die banaan.
Ja doei loopt dat snorscootertje toch een partij slecht stotteren niet lekker op gang komen etc etc.
Ik heb toen een 32km cdi gehaald en ja hoor hij deed t weer prima toen trok lekker vanaf 0 naar de 32km en klaar zonder moeite.
Dus ik raad je aan om eens een nieuwe brommer 45km cdi in je capri te steken en eens te kijken hoe die dan loopt.
Wie weet helpt het en is het de oplossing voor jou probleem.
Succes
 
hmm, ik heb geen draadje losgehaald hiervoor.
ik heb een dop uit de luchtfilter gehaald voor meer luchttoevoer samen met iets meer benzine.
en de ring bij de vario eruit gehaald.

Heb destijds wel naar de CDI gekeken, ook een gehaald met een afstandsbediening (begrenst/ontgrenst).
Ook was dit wel een 45km CDI (scooter heeft een geel kenteken) en toen bleek het geen invloed te hebben op het maximale toerental wat de scooter maakte.
Heb het getest met of zonder op de afstandsbediening te drukken tijdens rijden en uit stilstand ook aan en uit hetzelfde.
Alles vergeleken met de oude CDI en maakte geen verschil en die nieuwe er op laten zitten.

Heb wel een keer gelezen dat er nog verschil zit tussen het aantal toeren wat de cdi kan maken? (soort sport cdi idee?)

gaat nu dus met de nieuwe vario en (ietsjes) lichtere rollen ook wel +-2000 toeren meer draaien maar die trekveren en drukveer zijn nog standaard.
 
Over het algemeen zijn deze blokken begrenst op de variateur, carburateur, en de CDI.
Maar eigenlijk hoeft men aan de CDI niet te rommelen omdat een 4 takt toch geen toerenblazer mocht je het blok gaan voorzien van een snelle (80/85CC) cilinder en nokkenas e.d. is een 9.000/10.000 RPM CDI wel wenselijk. Andere manier is het ontgrenzen van de CDI, meestal door de draadlus door te knippen of d.m.v. een stekkertje los te trekken. Sommige hebben ook een inlaat begrenzer in de vorm van een luchtfiltervernauwing.
ontstekingencdi.png
ps: de rose/paarse begrenzer draad heeft ook vaak de kleur blauw
 
Nog even dit: mocht de motor gaan ploffen/knallen (uit de uitlaat) en alle afstellingen staan verders goed, controleer dat het ontluchtingskanaal van het carter. Dit is meestal de reden bij de 4 takt blokken bij het plotseling optreden van dit euvel.

Tijdens t zoeken naar meer info voor jou probleem op t web kwam ik deze info ook nog tegen en wil ik je toch nog even meegeven.
Is het slecht?



De toerenbegrenzer zit er niet voor niets in. Het is niet zo zeer vanwege de Ned wetgeving omtrent contructiesnelheid. Het is echter bedoeld ter bescherming van de scoot (motorblok). B.v. als je met wind mee of door op een andere "manier" boven de 9000-9500 toeren komt, heeft men een groot risico op grote schade aan de motor.

Oorzaak: "zwevende kleppen"!!!

De kleppen moeten namenlijk goed mee kunnen komen.
We bedoelen hier mee; als de zuiger bovenin komt (BDP), moeten de kleppen dus dicht zijn. Dit is op te vangen met b.v. sterkere klepveren.
Maar dat is uiteraard niet de bedoeling op conventionele standaard scooters.
Opgevoerd is dit natuurlijk een heel ander verhaal.
Men krijgt dus inderdaad NIET meer vermogen met een onbegrensde CDI.
Men geeft eigenlijk alleen de motor de mogelijkheid boven
het door de ontwerper veilig geachte toerental te gaan. (het kan dus ook fout gaan!!)
Men kan dan beter een goede sport (race) vario aanschaffen waardoor het geheel een beter toerenverloop krijgt.

Ps: om je eventueel verder te helpen is het misschien makkelijk als je je gy6 motorbloktype nummer eventjes post van jou benzou yingying
zoals je hier kunt zien hebben ze er aardig wat op de markt gebracht hahaha
https://www.zandri.nl/technische-tekening/benzhou/benzhou-yy50qt-21b.html
 
Last edited:
Ik ben dr uit het is als het goed is het bij jou scooter een rose draad die vanaf je pickupsensor uit je carterkap komt Die even volgen vanaf je carter of vanaf je cdi en als het goed is vindt je je stekkertje dan vanzelf even lostrekken en kijken wat ie doet
 
Ik ben dr uit het is als het goed is het bij jou scooter een rose draad die vanaf je pickupsensor uit je carterkap komt Die even volgen vanaf je carter of vanaf je cdi en als het goed is vindt je je stekkertje dan vanzelf even lostrekken en kijken wat ie doet

Ja dat draadje heb ik ook gezien met dat blokje, zit niet aangesloten.
Misschien heeft de vorige eigenaar dit al laten doen.

Het is een YY50QT-31-00

dit is de standaard CDI die er bij hoort:
zhongri d111-hycdi

als ik een 9000rpm cdi zoek krijg ik meteen sport speed turbo etc te zien, geen idee welke ik dan zou kunnen aanschaffen.
Maar eerst heb ik lichtere rolletjes geprobeerd (van 6.5g naar 5g) in de standaard vario. hij ging hierdoor wel iets sneller en een hoger toerantal lopen. hierna heb ik een sport vario gehaald met 6g rollen en nu maakt hij ongeveer net zoveel toeren als de standaard met 5g maar volgensmij verloopt dit inderdaad wel soepeler. zou ik daar dan weer iets zwaardere rollen in moeten doen om het toerental iets naar beneden te brengen?
 
Back
Top