4t iget brandstofpomp.... koop geen nieuwe voordat je eerst dit doet

@Floris van bommelstijn, ik ben bang dat de pompsturing van het EFI-systeem niet geheel overeen komt.
TS spreekt over 2 draden aan de pomp, de pomp van dit EFI-systeem heeft er zo te zien al 4.

Pomp heeft sowieso 3 aansluitingen...
12 Volt, massa/min aansluiting en signaaldraad naar de ECU.

Enige wat de pomp moet doen is druk op bouwen.
Snap de verwarring v.w.b. de bijgevoegde schema's maar als je goed kijkt zie je dat beide massa/min draden overgaan in één draad.

Maar kan het ook komen door de valsensor???

Als deze sensor niet goed functioneert zal de ECU het ontsteken van het mengsel tegenhouden.
M.a.w. de rest werkt wel, echter zal de motor dan niet kunnen aanslaan vanwege een interne startonderbreking.
 
Maar kan het ook komen door de valsensor???
Dat zou kunnen.
De valsensor zit normaal gesproken ook op de ECU, de vraag is echter wat doet de ECU als de valsensor detecteerd dat de scooter niet meer met het rubber de grond raakt?

1. schakelt de ECU de ontsteking uit, dus geen vonk meer aan de bougie? (motor valt direct uit)
2. schakelt de ecu de brandstofpomp uit en valt de motor uit door gebrek aan brandstof? (motor valt vertraagd uit namelijk als de druk niet meer voldoende is)
3. zowel ontsteking als brandstofvoorziening. (motor valt direct uit met als voordeel dat de brandstofvoorziening ook wordt onderbroken en er geen brandstof over hete delen gepompt wordt als de "brandstofrail" zou lekken.
4. schakelt de ecu de sturing van de injector uit? (motor valt direct uit maar heeft het voordeel niet van punt3 bij een eventueel lek van de "brandstofrail")
 
Last edited:
Dat zou kunnen.
De valsensor zit normaal gesproken ook op de ECU, de vraag is echter wat doet de ECU als de valsensor detecteerd dat de scooter net meer met het rubben naar onderen wijst.

1. schakelt de ECU de ontsteking uit, dus geen vonk meer aan de bougie? (motor valt direct uit)
2. schakelt de ecu de brandstofpomp uit en valt de motor uit door gebrek aan brandstof? (motor valt vertraagd uit namelijk als de druk niet meer voldoende is)
3. zowel ontsteking als brandstofvoorziening. (motor valt direct uit met als voordeel dat de brandstofvoorziening ook wordt onderbroken en er geen brandstof over hete delen gepompt wordt als de "brandstofrail" zou lekken.
Ik weet dat bij een kymco euro 4 injectie de pomp onderbroken word door de valsensor

Maar of dit bij piaggio hetzelfde is?
 
Hij start wel gewoon dus zal die niet stuk zijn
Als ik hem aansluit via de accu dan start ik en loopt hij. De motor haal ik de kabel er af stopt hij er mee
 
Hij start wel gewoon dus zal die niet stuk zijn
Als ik hem aansluit via de accu dan start ik en loopt hij. De motor haal ik de kabel er af stopt hij er mee
Wat bedoel je precies...

Bypass via het contactslot of?

Ik weet dat bij een kymco euro 4 injectie de pomp onderbroken word door de valsensor

Maar of dit bij piaggio hetzelfde is?
Over het algemeen hanteert men vrijwel hetzelfde of een soortgelijk systeem op de (inmiddels) vele EFI varianten.
Bij Kymco loopt de bekabeling van de valsensor (Sensor Angle Detect) vrijwel direct naar de ECU op een enkele vertakking na dan.
Deze vertakking loopt naar de motor temperatuursensor wat te zien is in het schema van de Kymco.

Hier heeft de brandstofpomp ook maar 2 (een plus en min) draden en/of aansluitingen waarvan één draad uiteindelijk vertakt via het relais naar zowel de ECU als bobine.

Of dit ook van toepassing is op de Piaggio en/of Vespa varianten weet ik ook niet eerlijk gezegd...
Maar ik kan me ook niet voorstellen dat dit een geheel ander systeem zou kunnen zijn!

Bijgevoegd het Kymco People S-50i Euro 5 elektrisch schema ter info en referentie.
 

Attachments

  • Kymco People S-50i E5 Wiring diagram.pdf
    443.3 KB · Views: 8
Pomp heeft sowieso 3 aansluitingen...
12 Volt, massa/min aansluiting en signaaldraad naar de ECU.

Enige wat de pomp moet doen is druk op bouwen.
Snap de verwarring v.w.b. de bijgevoegde schema's maar als je goed kijkt zie je dat beide massa/min draden overgaan in één draad.



Als deze sensor niet goed functioneert zal de ECU het ontsteken van het mengsel tegenhouden.
M.a.w. de rest werkt wel, echter zal de motor dan niet kunnen aanslaan vanwege een interne startonderbreking.
Hey Gllen
Wat bedoel je precies...

Bypass via het contactslot of?


Over het algemeen hanteert men vrijwel hetzelfde of een soortgelijk systeem op de (inmiddels) vele EFI varianten.
Bij Kymco loopt de bekabeling van de valsensor (Sensor Angle Detect) vrijwel direct naar de ECU op een enkele vertakking na dan.
Deze vertakking loopt naar de motor temperatuursensor wat te zien is in het schema van de Kymco.

Hier heeft de brandstofpomp ook maar 2 (een plus en min) draden en/of aansluitingen waarvan één draad uiteindelijk vertakt via het relais naar zowel de ECU als bobine.

Of dit ook van toepassing is op de Piaggio en/of Vespa varianten weet ik ook niet eerlijk gezegd...
Maar ik kan me ook niet voorstellen dat dit een geheel ander systeem zou kunnen zijn!

Bijgevoegd het Kymco People S-50i Euro 5 elektrisch schema ter info en referentie.
hey daar ja via contactslot maar dat is ook de oplossing niet
 
De "valdetector" zou je, denk ik, wel kunnen meten met een multimeter.
Lijkt me niks anders dan een contactje dat van status veranderd. (maken of verbreken van de verbinding) als de brommer plat ligt.
Waar zich deze precies bevindt weet ik ook niet en weet ook niet of de verbinding gemaakt of juist verbroken zou moeten zijn als de scooter gewoon rechtop staat.

Ik heb hem even via google opgezocht en er blijken twee draadjes aan te zitten en een pijltje op te staan dat naar boven gericht is als de scooter niet omgevallen is.
Dus even de multimeter erbij, de connector van de valconnector lostrekken, de val detector demonteren.
Dan met de multimeter op een Ohm-bereik de weerstand meten terwijl het pijltje naar boven gericht is en daarna hetzelfde meten met het pijltje naar beneden of naar links en rechts gericht.

Het lijkt mij dat je in de ene positie 0 Ohm moet meten en in de andere positie een oneindige weerstand moet meten.
Bij oneindige weerstand geeft de multimeter L, I of OL aan, in het display.

1679034816257.jpeg
 
Last edited:
De "valdetector" zou je, denk ik, wel kunnen meten met een multimeter.
Lijkt me niks anders dan een contactje dat van status veranderd. (maken of verbreken van de verbinding) als de brommer plat ligt.
Waar zich deze precies bevindt weet ik ook niet en weet ook niet of de verbinding gemaakt of juist verbroken zou moeten zijn als de scooter gewoon rechtop staat.

Ik heb hem even via google opgezocht en er blijken twee draadjes aan te zitten en een pijltje op te staan dat naar boven gericht is als de scooter niet omgevallen is.
Dus even de multimeter erbij, de connector van de valconnector lostrekken, de val detector demonteren.
Dan met de multimeter op een Ohm-bereik de weerstand meten terwijl het pijltje naar boven gericht is en daarna hetzelfde meten met het pijltje naar beneden of naar links en rechts gericht.

Het lijkt mij dat je in de ene positie 0 Ohm moet meten en in de andere positie een oneindige weerstand moet meten.
Bij oneindige weerstand geeft de multimeter L, I of OL aan, in het display.

View attachment 69408
Hey Sparky
Ja heb gemeten geeft stroom maar op de andere draden staat niks dus raar kan ik hem
Misschien doorverbinden of is dat geen goed idee. Kan een kabelboom kopen is dat niet beter hoe denk jij daar over ??? Heb alles los gemaakt de boom open gemaakt weet niet waar ik moet beginnen gr Evert. Ps kan ik je niet bellen?????
 
Back
Top