4t iget brandstofpomp.... koop geen nieuwe voordat je eerst dit doet

heb je geen elektrisch schema van de scooter? Dan kan je precies zien waar je moet zoeken
Dat kun je bijna vergeten van de scooters met de I-get Euro4 en Euro5 motoren.
Ben er ook al maanden naar het zoeken maar op het www niet te vinden helaas.
 
je hoeft geen 300 euro uit te geven aan zo'n pomp. dijkman voor 92 (ofzo) had ik gehaald. kon in zijn systeem dmv. serienummers controleren of het een originele betrefde, conclusie : buiten kant (plastic gedeelte) wat anders, en de daadwerkelijke pomp origineel van piaggio OEM. werkt gewoon goed.

Het zou me overigens ook niks verbazen als deze van 3 tientjes gewoon werkt https://www.k-parts.nl/brandstofpom...P4rS1DiR9OK2N6Uui_6yifGK_KG6CFZRoCEMQQAvD_BwE

iemand zou dat voor de gein eens moeten testen..
zou echt over mijn dooie lijk 300 neertellen voor een pompje, dat is 1/6e wat ik voor die scooter betaald heb toen.
 
Ik heb de kabelboom uit elkaar gehaald en kan het niet vinden heb de signaal draad gevolgt maar zie geen. bezonderheden hoe nu verder kan hem wel met een omleiding doen dat het contact aan Zet gaat de pomp
Maar ja het is niet de op lossing
Of moet ik de draad van af de pomp geheel
Door meten ??
 
Hij gaat naar de ecu toe dus
Post automatically merged:

Ja er zit een kantelsensor op kan die ook stuk zijn dan ???? Ben er wel een keer mee fecallen
Post automatically merged:

Gevallenen
 
Hij gaat naar de ecu toe dus
Post automatically merged:

Ja er zit een kantelsensor op kan die ook stuk zijn dan ???? Ben er wel een keer mee fecallen
Post automatically merged:

Gevallenen
Ja zou kunnen!

Durf alleen niet te zeggen hoe je die zou kunnen testen
 
Jammer dat we geen schema hebben van deze I-get's.
aar de pomp zie ik / 2 draadjes zwart alle bij
Lopen naar een bundel waar tape om zit
Deze tekst snap ik even niet, aan de pomp zit een connector, deze connector verbindt de twee zwarte pompdraadjes met de kabelboom van je scooter.
Welke kleuren hebben de draadjes van je kabelboom die met deze twee zwarte pompdraadjes verbonden zitten?
Welke kleur heeft het draadje welke naar de ecu loopt en waar loopt de andere draad naar toe?

Heb je wel een vonk aan de bougie als je probeert te starten?
Heb je ook al eens gemeten wat de spanning is over de accuklemmen terwijl je elektrisch start?

Dit is wat we momenteel weten:
1679000873786.png
 
Last edited:
Alles meten is de enige remedie...
Het betreffende relais voorziet namelijk meerdere gebruikers van spanning.
Zodra het contactslot op ''aan'' gedraaid wordt, worden meerdere ge/of verbruikers voorzien van 12 Volt.

Helaas heb ik ook niet het elektrisch schema in bezit van de I-get varianten.
Ik heb echter wel wat andere EFI (euro 4 & 5) exemplaren gevonden waardoor het e.e.a. wellicht wat duidelijker word...

Onderstaande bestanden zijn o.a. afkomstig van de Delphi, Moric, Motion, Rongmao en Sonora (ECU) systemen.

EFI voorbeeld relais.png

EFI voorbeeld relais foto 2.png

Een dergelijk systeem zit ook op jouw scooter gemonteerd.
Alles staat en/of valt met de juiste spanning naar o.a. de div. sensoren binnen het systeem.
Het is dus best een aardig klusje om dit uit te te kunnen pluizen.

En niet om lullig te doen, maar dan zijn er ook nog andere onderdelen die goed moeten kunnen communiceren met de ECU.
Dit zijn de zgn. actuatoren binnen het systeem. Alle signalen behoren dus op groen te staan om het zo maar even te zeggen.

Zou zelf als eerste beginnen met de bekabeling zodat de tape weggelaten kan worden.
Dit is uiteraard geen verplichting natuurlijk maar meer een advies....
De EFI varianten zijn namelijk erg vatbaar voor een slechte geleiding v.w.b. de onderlinge bekabeling en stekkeraansluitingen.
 
Van af de connector pomp zijn twee draden de ene is zwart de andere is zwart/groen en de zwart/groen gaat naar de ecu stroom dus
De andere gaat naar een stekker waar je kan uitlezen
 
De 2 draden van de conector een gaat naar. Boven naar de injectie waar van een andere zwart /groen naar de ecu gaat de andere gaat naar de ja voor conetcteor toe voor geef uitelezen
 
Mijn advies, breng hem gewoon naar de zaak kerel. Kijk welke garage toevallig Piaggio gecertificeerd is of gewoon verstand van scooters en laat ze ernaar kijken.
Had een keer dat linker achterem led tube van Power one op een ZIp iget uit en aan ging. Accu liep leeg en stond stil in Rotterdam.

Reden, ze hadden een scheur gemaakt in mijn kabelboom.


Dit is zoeken, zoeken, zoeken en uiteindelijk niet weten hoe het moet. Zo zie ik het tenminste. Je betaald wat, zeker, maar goed dan is je probleem gewoon verholpen inplaats van zelf aan een Iget zitten en kans vergroten dat je hem nog meer molt.
 
Ik heb het schemaatje in post#69 aangepast met de nieuwe gegevens.

@Floris van bommelstijn , TS heeft al een nieuwe pomp en als hij de pomp direct op de accu aansluit werkt deze, dus het probleem zit in de sturing.

En inderdaad, de ECU trekt de zwart/groene draad naar massa (low side switching) en de zwarte draad van de kabelboom moet dan de geschakelde plus zijn, echter ik probeer er achter te komen of dit via een relais gebeurt of direct op het contactslot.
Echter @evert1956 zegt dat deze draad naar de ODB-connector loopt.
In principe kan dit niet, anders zou de verbinding daar eindigen tenzij de zwarte draad daar doorgelust wordt naar de geschakelde plus.

@evert1956 , heb jij een multimeter?
 
Back
Top