4T Euro5 45km/h - gevaarlijk traag op de rijbaan

knakman

New Member
Gegroet,

Ik heb onlangs mijzelf een mooie SpeedFight 4 cadeau gedaan en er helemaal blij mee. Tot voorheen jaren een snorscooter gehad en met die helmplicht + verhuizen en hierdoor verder reizen woon/werk gekozen voor een brom versie.

Helemaal blij,.. maar, het is dramatisch op de weg tussen de auto's!
Ik rij vaak met een passagier en dat gaat echt niet vooruit; van stilstaande positie tot de 50km/h duurt zo lang dat ik inmiddels al door een wagen of 5 ben ingehaald, iets wat ik gewoonweg gevaarlijk vind. Ik zie dan ook in mn spiegel de frustratie van automobilisten als ze mij niet kunnen passeren. Ik rij dan ook maar op het fietspad bij bepaalde wegen, iets wat op den duur voor bekeuringen gaat zorgen.

Rij ik alleen is het ietsje vlotter, maar dan nog trek dat apparaat maar beperkt op. Iets wat leuk is op een snor op een fietspad, maar niet als je continue op de rijbaan behoort te rijden!

Ik heb me al laten vertellen dat de nieuwe generatie scooters zich niet echt makkelijk laten omtoveren tot ware racemonsters, tenzij je dat halve ding laat ombouwen, iets waar ik geen behoefte (meer) aan heb. Ik zal tzt bij mn eerste beurt het gaan voorleggen bij de dealer waar ik de SF gekocht heb, maar laat me graag alvast wat informeren wat ik kan verwachten. Ik wil dan ook niet gaan klooien met snelheden waar ik WOK-onzin kan oplopen, dus de snelheid moet <54km/h zijn en blijven, dus eigenlijk moet ie gewoon harder optrekken, meer niet.

Wat zijn mijn opties?

Alvast dank voor de moeite :)
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Er zijn 2 simpele opties

- een malossi multivar monteren deze zorgt voor een mooier toerenverloop en verhoogt de topsnelheid met +- 5km per uur heb deze zelf ook in mijn injectie euro 4 zip zitten ben er zeer tevreden over.

- als er een varioring inzit deze laten verwijderen hierdoor kan de vario verder uitdraaien en word de topsnelheid verhoogd ga uit van ongeveer 5 a 10 km op de teller

Een moeilijkere en duurdere optie

- een onbregensde ecu laten instaleren (als deze beschikbaar is voor dit model) nou weet ik dat je bij de piaggio zip al snel 250 euro kwijt bent voor een malossi ecu terwijl dit je +- 8 a 10 km gps snelheid oplevert

Dit zijn bij de injectie modellen de enige opties met de cilinder vervangen daar gelaten
 
Er zijn 2 simpele opties

- een malossi multivar monteren deze zorgt voor een mooier toerenverloop en verhoogt de topsnelheid met +- 5km per uur heb deze zelf ook in mijn injectie euro 4 zip zitten ben er zeer tevreden over.

- als er een varioring inzit deze laten verwijderen hierdoor kan de vario verder uitdraaien en word de topsnelheid verhoogd ga uit van ongeveer 5 a 10 km op de teller

Een moeilijkere en duurdere optie

- een onbregensde ecu laten instaleren (als deze beschikbaar is voor dit model) nou weet ik dat je bij de piaggio zip al snel 250 euro kwijt bent voor een malossi ecu terwijl dit je +- 8 a 10 km gps snelheid oplevert

Dit zijn bij de injectie modellen de enige opties met de cilinder vervangen daar gelaten
Dank voor je bericht, Glen

Alle opties resulteren in een verhoging van de snelheid. Iets wat ik eigenlijk niet wil.

Op dit moment behaalt de SF op de GPS gemeten max 51km/h, zo is de eerste optie met de multivar de enige mogelijkheid. Maar, zorgt dat dan er voor dat het accelereren met ook 2 personen een stuk verbetert ? Er vlot vandoor kunnen gaan en sneller de =<54km/h bereiken is wat nodig is wil ik een beetje op m’n gemak zijn op de rijbaan tussen de auto’s.
 
Dank voor je bericht, Glen

Alle opties resulteren in een verhoging van de snelheid. Iets wat ik eigenlijk niet wil.

Op dit moment behaalt de SF op de GPS gemeten max 51km/h, zo is de eerste optie met de multivar de enige mogelijkheid. Maar, zorgt dat dan er voor dat het accelereren met ook 2 personen een stuk verbetert ? Er vlot vandoor kunnen gaan en sneller de =<54km/h bereiken is wat nodig is wil ik een beetje op m’n gemak zijn op de rijbaan tussen de auto’s.

Een multivar met de juiste afstelling zorgt zeker voor een betere acceleratie maar ik heb mijn scooter helemaal standaard en dan de multivar hij zit onder de wokgrens en rijd den stuk fijner je merkt dat het blokje fijner loopt door het betere toerenverloop ook gaat je brandstofverbruik iets omlaag persoonlijk zou ik voor deze optie gaan.
 
Een multivar met de juiste afstelling zorgt zeker voor een betere acceleratie maar ik heb mijn scooter helemaal standaard en dan de multivar hij zit onder de wokgrens en rijd den stuk fijner je merkt dat het blokje fijner loopt door het betere toerenverloop ook gaat je brandstofverbruik iets omlaag persoonlijk zou ik voor deze optie gaan.
Dan zal ik dit gaan benoemen. Ik heb er zelf 0% verstand van, de tijd dat ik met een Puch Maxi heb liggen knutselen is ook alweer 30 jaar geleden. Hedendaagse techniek is hele andere koek.
Bestaat die multivar wel voor een Euro 5 scooter dan? Ik heb al zitten snuffelen maar nergens een multivar ervan die op deze scooter past.
 
Dan zal ik dit gaan benoemen. Ik heb er zelf 0% verstand van, de tijd dat ik met een Puch Maxi heb liggen knutselen is ook alweer 30 jaar geleden. Hedendaagse techniek is hele andere koek.
Bestaat die multivar wel voor een Euro 5 scooter dan? Ik heb al zitten snuffelen maar nergens een multivar ervan die op deze scooter past.

Jazeker dit is de correcte:
Voor een zip iget euro 5

Edit: excuses gaat natuurlijk helemaal niet om een zip voor peugeot en sym is dit de correcte:
 
Jazeker dit is de correcte:
Voor een zip iget euro 5

Edit: excuses gaat natuurlijk helemaal niet om een zip voor peugeot en sym is dit de correcte:
Hartelijk dank. Dan weet ik dat het er is.

Moet nog een paar 100km rijden voor de eerste beurt wat over een week of 2 zal zijn en dan zal ik er om vragen. Met een beetje mazzel helpen/denken ze mee om het probleem op te lossen en kan ik wat minder zenuwachtig de rijbaan op :)
 
Hartelijk dank. Dan weet ik dat het er is.

Moet nog een paar 100km rijden voor de eerste beurt wat over een week of 2 zal zijn en dan zal ik er om vragen. Met een beetje mazzel helpen/denken ze mee om het probleem op te lossen en kan ik wat minder zenuwachtig de rijbaan op :)
Ik weet zeker als je met de beurt naar de dealer gaat en je geeft aan dat je een malossi multivar wil dat ze je daar mee willen helpen
 
Ik weet zeker als je met de beurt naar de dealer gaat en je geeft aan dat je een malossi multivar wil dat ze je daar mee willen helpen
Ben benieuwd. Ik vraag eerst wel of zij een oplossing weten voor het slome optrekken met behoud van een legale snelheid.

Misschien dat ze er zelf mee komen. Misschien dat ze heel iets anders opperen. Misschien dat ze zeggen “ nee, je moet het doen met wat je hebt.”

Geen idee maar ik zie het wel. Kan zelf in ieder geval iets benoemen waarvoor dank. Geen idee of het daadwerkelijk mijn probleem van acceleratie verhelpt maar het is het proberen waard. :)
 
Back
Top