4t 2v 72cc hogere top

Pesman

Member
Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar de perfecte afstelling voor op mn vespa sprint. ik heb nu sproeier 84, 7,5gr en voor de rest alle OEM behalve de 72cc kit. Hij loopt nu 65 maar heb het gevoel dat er veel meer in zit.

Gr
 
Advertisement - register to remove this

Nokkenas is niet perse top verhogend.. Aangezien ik zelf met een piaggio 2valve blok ook 68 km / u op de teller haal en dan geheel origineel.

70km/u op de teller zal echt de max zijn met origineel spul.

Met een 80cc zal je misschien 5-10km/u harder gaan.. Maar verwacht er niet veel van.
 
Nokkenas is niet perse top verhogend.. Aangezien ik zelf met een piaggio 2valve blok ook 68 km / u op de teller haal en dan geheel origineel.

70km/u op de teller zal echt de max zijn met origineel spul.

Met een 80cc zal je misschien 5-10km/u harder gaan.. Maar verwacht er niet veel van.
80cc is wel zwaar aangeraden om een snelle nokkenas in de zetten
Houd je klep wat langer open
op een 50cc maakt t niet veel uit denk
en voor 72cc?
 
De standaard nokkenas geeft x kleplift. Die x is berekend voor een 50CC. Als jij er iets groters onderzet, zul je om het maximale eruit te halen ook moeten zorgen dat er maximaal benzine en lucht in kan en uitlaatgas eruit en dus wil je meer kleplift hebben.
 
Voor de meeste grotere cilinders is een standaard nokkenas timing eigenlijk te TAM.
Zoals gezegd wil je alles uit je cilinder halen moet je echt de nokkenas vervangen.

Je kan wel met een standaard nokkenas blijven rijden, alleen kwa timing stelt het vrij weinig voor.
Rijd zelf ook een 60 / 65cc met standaard nokkenas.. Maar als volgende x het blok open gaat, komt er een sport as erin.

Volgens mij is het wel zo dat hoe kleiner de boring is of word (origineel niet mee gerekend) de sport nokken as wel meer voor je cilinder doet.
Aangezien een kleinere cilinder harder en voller moet gaan lopen wil je daar het vermogen en de kracht eruit krijgen.
(wat met een standaard nokkenas niet gaat lukken)
Voorbeeld is dat je nog best redelijk goed kan rijden met een 80cc en groter met een standaard nokkenas (uiteraard minder power dan met snelle nokkenas.. Maar die heel veel grotere boring tegen origineel compenseerd dan nog wel een beetje.
Maar bij een 65cc heb je echt power verlies.

Bij de 60cc / 65cc merk ik wel dat als de boel sneller draait wel wat meer power komt.. Maar blijft die laag toerig draaien mis je wel het effect van die grotere boring die je dan onder je kont hebt.
 
Bedankt voor de reacties allemaal. Nokkenas snel ga ik erin doen. Daarbij zit ik er overna te denken er een Multivar bij te doen. En een setje zwaardere rollen dan 7,5 wat ik nu heb. Hij schiet voor mijn gevoel erg snel in de overtoeren. Als ik bult af rij houd hij gewoon in en gaat hij tekeer als een malle en blijft hij hangen op 65. Wat doe ik daaraan?
De standaard nokkenas geeft x kleplift. Die x is berekend voor een 50CC. Als jij er iets groters onderzet, zul je om het maximale eruit te halen ook moeten zorgen dat er maximaal benzine en lucht in kan en uitlaatgas eruit en dus wil je meer kleplift hebben.
sproeier 84 heb ik nu en een standaard uitlaat.
 
Bedankt voor de reacties allemaal. Nokkenas snel ga ik erin doen. Daarbij zit ik er overna te denken er een Multivar bij te doen. En een setje zwaardere rollen dan 7,5 wat ik nu heb. Hij schiet voor mijn gevoel erg snel in de overtoeren. Als ik bult af rij houd hij gewoon in en gaat hij tekeer als een malle en blijft hij hangen op 65. Wat doe ik daaraan?

sproeier 84 heb ik nu en een standaard uitlaat.
Malossi multivar witte drukveer met 7,2gram rollen. Dan schiet die niet meer snel in de overtoeren.
 
had 7,5 maar top was matig.
Zou een DMP Sport, Naraku of Malossi nokkenas gebruiken dit scheelt veel ook met 72cc had ik zelf namelijk ook. Had zelf de 72cc DMP Cilinder met de Sport 1 DMP nokkenas. Nieuw lagertje erop en nieuw nokkenas tandwiel erop, heb 25k km gelopen en liep not steeds zeer netjes. Top van 85gps toen de tijd had wel Malossi vertanding Secundair erin.
 
Zou een DMP Sport, Naraku of Malossi nokkenas gebruiken dit scheelt veel ook met 72cc had ik zelf namelijk ook. Had zelf de 72cc DMP Cilinder met de Sport 1 DMP nokkenas. Nieuw lagertje erop en nieuw nokkenas tandwiel erop, heb 25k km gelopen en liep not steeds zeer netjes. Top van 85gps toen de tijd had wel Malossi vertanding Secundair erin.
Ik doe nu 75, dus zit tot nu toe nog onder de maat. Nokkenas is het volgende ding. Moet er dan ook een nieuw tandwiel op of is dat in principe onnodig?
 
Ik doe nu 75, dus zit tot nu toe nog onder de maat. Nokkenas is het volgende ding. Moet er dan ook een nieuw tandwiel op of is dat in principe onnodig?
Nokkenastandwiel lekker nieuw en lagertje ook, dan voorkom je speling die je mogelijk kan gaan krijgen
 
Last edited:
Back
Top