4-takt Zip loopt slecht

Topgear

Well-Known Member
Hee,

mijn Piaggio Zip 50 4-takt reed prima toen ik hem net had. Daarna wilde ik wel war harder dan standaard dus de vario eruit en de CDI ontgrenst. En daar had ik twee draadjes aan gemaakt zodat je hem in geval van een rollerbank kon begrenzen.

Afijn, de scooter ging na een maandje ontgrenst gereden te hebben heel sloom optrekken en de tussenacceleraties leken op die van een slak. Ook ging de top bijna 10km omlaag.

Toen heb ik een nieuwe CDI gekocht, daarmee een week of 4 gereden en langzaamaan werd hij weer de oude in die weken. Daarna wéér de ontgrensde CDI geprobeert, een uur reed hij super als vanouds en daarna alweer snel steeds slechter. Nu zit de begrensde nieuwe CDI er weer in en langzaam aan begint hij nu na 2 weken weer telkens een klein beetje beter te lopen.

Wat is hier het probleem? Dingen als de tankontluchting, vuil luchtfilter en bougie heb ik al gechecked. En het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het de kleppen zijn, want dan zou hij toch altijd kut moeten optrekken. Dan blijft bijna alleen de CDI in mijn ogen over, maar dan is het nog vreemd dat het een aantal weken duurt voordat hij weer goed loopt met een standaard CDI...

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Mijn eigen dealer en nog een andere hebben ook geen idee wat het probleem is.

Bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Grotere sproeier erin monteren, 4 maten groter ongeveer. Sowieso verbeterd dat het rijgedrag, en als het meteen je probleem oplost is dat mooi meegenomen. :) Het is algemeen bekend dat de carb afstelling van piaggio 4t verkeerd staat afgesteld.

Verder is het slimmer om je CDI begrensd te laten. Een 4t geeft vermogen af op een laag toerental, daar waar de begrenzer hem ook begrensd (zit er net iets boven). Je gaat er maar iets harder door(teller overdrijft flink) terwijl dat ding toch volle toeren gaat maken en dus ook automatisch meer gaat zuipen.
 
Grotere sproeier erin monteren, 4 maten groter ongeveer. Sowieso verbeterd dat het rijgedrag, en als het meteen je probleem oplost is dat mooi meegenomen. :) Het is algemeen bekend dat de carb afstelling van piaggio 4t verkeerd staat afgesteld.

Verder is het slimmer om je CDI begrensd te laten. Een 4t geeft vermogen af op een laag toerental, daar waar de begrenzer hem ook begrensd (zit er net iets boven). Je gaat er maar iets harder door(teller overdrijft flink) terwijl dat ding toch volle toeren gaat maken en dus ook automatisch meer gaat zuipen.

Er zit nu sproeier 78 in, standaard is 76. Dus naar 82 ofzo gaan?

Ontgrenst is echt een dikke maand goed gegaan, prima trekkracht overal in z'n toeren. Begrensd doet hij op de GPS 45 en ontgrenst op de GPS 57.

En nu dus niet. Maargoed ik zal eens naar de sproeier kijken, eerst is kijken of ik zelf die carb los kan maken, heb alleen verstand van puchjes haha.
 
Back
Top