4 takt zip doet het oppeens heel slecht

rickusbstick

New Member
Hallo allemaal,

Een poosje geleden merkte ik op de heen weg naar werk dat me 4 takt 80cc zip al trager reed als normaal. Op de terug weg rijd hij in eens nog maar 20...
Naja goed, de week erna alle groot onderhoud gedaan en niks verdachts tegen gekomen. (Olie, bougie, filters, snaar, rollen)
Ook de kleppen gesteld en nieuwe bougie kabel en dop gehaald. Ook getest op valse lucht rondom het blok en ook de carburateur schoongemaakt.
Niks veranderd mijn probleem en ik ben een beetje radeloos.
Wat kan dit zijn?

Ik heb mijn video van hoe slecht hij het doet op youtube staan.


Groetjes,
Rick
 
Advertisement - register to remove this

komt die ratel nou van achter? of uit je cilinder/motorblok? als het van achter komt, zou ik eens gaan kijken naar de vertandingsolie..
tapte je ook nog genoeg motorolie af toen je die ververste? of was dat nog maar 300 - 400 ml (ik meet altijd ongeveer wat ik aftap, tap af in een literbak van kwark)
 
komt die ratel nou van achter? of uit je cilinder/motorblok? als het van achter komt, zou ik eens gaan kijken naar de vertandingsolie..
tapte je ook nog genoeg motorolie af toen je die ververste? of was dat nog maar 300 - 400 ml (ik meet altijd ongeveer wat ik aftap, tap af in een literbak van kwark)
Bedankt voor je reactie. Ja die tik die je hoorde was echt de achtervertanding die plots aansloeg. De volledige olie kwam er uit, iets minder als een liter.
 
en kan je je wiel wel normaal ronddraaien als de motor niet draait? of hakkelt het dan ook zo?
(het zou ook nog je koppeling kunnen zijn die zo "bijt" omdat je motor zo rot draait.)
 
en kan je je wiel wel normaal ronddraaien als de motor niet draait? of hakkelt het dan ook zo?
(het zou ook nog je koppeling kunnen zijn die zo "bijt" omdat je motor zo rot draait.)
Ja me wiel draait gewoon als normaal inderdaad. Klopt het dan ook dat hij gewoon niet op touren komt? Want als er niks zou zijn en je knijpt de achterrem in en geeft gas, dan zou hij wel flink touren maken. Maar dat doet hij dus nu ook niet, hij blijft heel laag tourig.
 
Ja me wiel draait gewoon als normaal inderdaad. Klopt het dan ook dat hij gewoon niet op touren komt? Want als er niks zou zijn en je knijpt de achterrem in en geeft gas, dan zou hij wel flink touren maken. Maar dat doet hij dus nu ook niet, hij blijft heel laag tourig.
Benzine toevoer misschien? Je carb schoongemaakt?
 
Benzine toevoer misschien? Je carb schoongemaakt?
De carburateur is inderdaad ook schoon gemaakt. Gister nog even een volledige remreiniger valse lucht test gedaan maar het gaf geen kick. De scooter loopt ook perfect stationair maar als ik gas geef is het gewoon een enorme BWRAAAAAPPP..
Vind het een lastig probleem, meestal kom ik wel uit de voeten maar ik weet even niet waar ik het zoeken moet.
 
De carburateur is inderdaad ook schoon gemaakt. Gister nog even een volledige remreiniger valse lucht test gedaan maar het gaf geen kick. De scooter loopt ook perfect stationair maar als ik gas geef is het gewoon een enorme BWRAAAAAPPP..
Vind het een lastig probleem, meestal kom ik wel uit de voeten maar ik weet even niet waar ik het zoeken moet.
Is het ook, heb dit zelf ook een keer gehad met een scooter van een vriend van me. Ben ik destijd ook niet uitgekomen.
Als je lucht benzine en het vonkje hebt gecheckt zou hij gewoon mooi moeten lopen. Misschien onder je carterkap alles bijlangs. En daarna wat meer in details gaan
 
hoe heb je je carb. schoongemaakt? sproeiers eruit, doorgeprikt (met draadje van remkabel bijvoorbeeld) en ook gekeken tegen het licht of ze goed open zijn? of alleen carb. reiniger erdoor gespoten en uitgeblazen?
is je regelschuif met membraan (bovenop, onder die "fietsbel") er ook uit geweest en hoe zag dat er uit? membraan nog heel, schuif glad en geen vreetsporen?
volgende stap wordt compressiemeting, denk ik dan.
 
Is het ook, heb dit zelf ook een keer gehad met een scooter van een vriend van me. Ben ik destijd ook niet uitgekomen.
Als je lucht benzine en het vonkje hebt gecheckt zou hij gewoon mooi moeten lopen. Misschien onder je carterkap alles bijlangs. En daarna wat meer in details gaan
Bedankt voor de reacties. Ik ga denk nogmaals even me carb schoonmaken en alles nog eens goed nakijken en dingen echt uitsluiten. Hij staat nu sinds december stil en heb er de afgelopen weken niet veel aan gedaan omdat ik niet verder kwam. Ik heb tijdens me onderhoud ook de rolletjes en snaar vervangen en verder niks geks gezien. Draait ook gewoon goed daar binnen.

hoe heb je je carb. schoongemaakt? sproeiers eruit, doorgeprikt (met draadje van remkabel bijvoorbeeld) en ook gekeken tegen het licht of ze goed open zijn? of alleen carb. reiniger erdoor gespoten en uitgeblazen?
is je regelschuif met membraan (bovenop, onder die "fietsbel") er ook uit geweest en hoe zag dat er uit? membraan nog heel, schuif glad en geen vreetsporen?
volgende stap wordt compressiemeting, denk ik dan.
Ik heb alles uit elkaar gehaald en doorgangen schoongespoten met een compressor. Verder tandenborstelhouder en wasbenzine om hem geheel schoon te maken. Maar ik denk dat ik deze sowieso nogmaals ga schoonmaken om de carburateur echt uit te sluiten van mijn probleem... wie weet zit het probleem toch hierin. Inderdaad geen gekke dingen en geen zichtbare slijtage aan onderdelen. Gashoedje ook netjes en niet beschadigd. Volgende stap word inderdaad compressie meten maar dan moet ik nog even een compressie meter lenen bij iemand. Even rond neuzen dus
 
de carburateur schoongemaakt.
Was het membraan van de carburateur ook nog in orde en waren de gaatjes waardoor zich de onderdruk boven het membraan moet opbouwen niet verstopt?
Want ik zie je aan het gas draaien terwijl er bijna niks gebeurd met het toerental.

Edit: ik zie net dat @C-Row dit ook reeds gevraag had.
 
Last edited:
Was het membraan van de carburateur ook nog in orde en waren de gaatjes waardoor zich de onderdruk boven het membraan moet opbouwen niet verstopt?
Want ik zie je aan het gas draaien terwijl er bijna niks gebeurd met het toerental.
je bedoelt het gaatje (enkelfoud) onderin de regelschuif?
Post automatically merged:

tandenborstelhouder
wat doe je met een tandenborstelhouder (ook een mooie voor Scrabble)
ik vermoed dat autocorrupt hier iets anders van gemaakt heeft?
 
je bedoelt het gaatje (enkelfoud) onderin de regelschuif?
Yep.
Als die verstopt zit/zitten gaat de klep waaraan de gaskabel zit wel open maar er bouwt zich dan geen onderdruk op boven het membraan waardoor de gasschuif en naald (bijna) niet omhoog gaat.
 
Bedankt voor de antwoorden!
Ik heb de carb er weer helemaal afgehaald en schoon gemaakt. Tandenborstel moest het wezen trouwens haha, autocorrectie inderdaad.
Heb het gasmembraam ook schoongemaakt en nagekeken maar niks geks te zien.
Heb de gaatjes vanaf onder in de vlotter ook door gespoten maar het maakt geen verschil helaas.
 
het is of een carb membraan of vuil in sproeier probleem had ik ook zkr wanneer die membraan was gescheurd of je bougie kabel maakt slecht contact.Misschien nog vaccumleiding en spruitstuk nalopen haarscheurtjes zoeken.Het is een van die 2 waar je moet zoeken.Hoe kleurt je bougie?Zeker te rijk.
Mmm lastig.. ik denk dat ik me carburateur op de een of andere manier niet goed genoeg schoon maak dan. Ik kan me bougie kleur nu niet controleren omdat ik een nieuwe bougie gemonteerd had toen dit probleem net begon. Toen dacht ik dat het aan onderhoud lag. Heb verder ook een andere cdi geprobeerd en nieuwe bougie, kabel en dop gemonteerd dus denk dat dat wel oké moet zijn.
Misschien morgen carburateur mee naar werk en even met 30 bar compressor door spuiten.
Het zou in principe om 1 van de buisjes die uitkomt in de vlotterbak moeten gaan dan toch?
 
Back
Top