4 takt scooter trekt plots erg langzaam op

Bas123

New Member
Hallo allemaal,

Gister heb ik mijn scooter gebruikt en ongeveer 12 minuutjes mee gereden. Vervolgens heb ik hem uitgezet, en 2 uur later weer gestart. Niks aan de hand en starte prima.

Na het starten van de scooter wou ik wegrijden alleen had hij plots bijna geen vermogen meer leek wel. Hij trok erg langzaam op, en kwam amper vooruit. Hij liep op zn hardst 40km/h (Had ik een stuk van 1km voor nodig) en als ik een bruggetje opreed nam de snelheid snel af.

Verder hoor ik geen rare bijgeluiden, stinkt niet, rookt niet, straks goed en loopt stationair prima.

Weet iemand wat er aan de hand kan zijn?
 
Advertisement - register to remove this

Verder geen ervaring met 4-takt problemen dus wat ik zeg kan nutteloos zijn.
Maar het soort gelijke probleem ontstond ook bij de 4-takt van mijn vriendin en achteraf bleek er een scheurtje te zitten in het vacuum rubber van de gasschuif.
Dit trekt vacuum waardoor de gasschuif omhoog komt, als hier dus een scheur in zit zal hij niet/nauwelijks vacuum trekken.
Ik ervaarde dit als langzaam optrekken en niet zijn zijn topsnelheid bereiken.
Aangezien dit makkelijk te controleren is dacht ik dat ik hier toch even op reageer.
Het kan dus ook niet zo zijn maar toch.
Succes!
 
Verder geen ervaring met 4-takt problemen dus wat ik zeg kan nutteloos zijn.
Maar het soort gelijke probleem ontstond ook bij de 4-takt van mijn vriendin en achteraf bleek er een scheurtje te zitten in het vacuum rubber van de gasschuif.
Dit trekt vacuum waardoor de gasschuif omhoog komt, als hier dus een scheur in zit zal hij niet/nauwelijks vacuum trekken.
Ik ervaarde dit als langzaam optrekken en niet zijn zijn topsnelheid bereiken.
Aangezien dit makkelijk te controleren is dacht ik dat ik hier toch even op reageer.
Het kan dus ook niet zo zijn maar toch.
Succes!

Nee hoor, zeker niet nutteloos en dit kan heel goed het geval zijn.
Heb dit ook al een aantal keer ervaren en inderdaad start en loopt de motor gewoon prima in stationairstand.
Snelheid varieerde wel tussen de 10 en 20 km toen der tijd, waren wel allen snoruitvoeringen, met soms een klein gaatje tot een redelijk grote scheur in het membraan.

Anderzijds kan het ook komen door versleten rollen van de variateur.
Als deze (alle 6) versleten zijn waardoor er platte kanten ontstaan is het goed mogelijk dat deze klem komen te zitten waardoor de vario niet verder kan schuiven naar een hogere versnelling.
 
Last edited:
Heren,

jullie problemen kunnen allerlei oorzaken hebben, maw Bas123 zijn probleem hoeft niet hetzelfde te zijn als het probleem van JDK.

Ik zou eens beginnen met het afvragen, hoe lang is het geleden dat de scooter nog een beurtje heeft gehad en de verslijtdelen zijn gecontroleerd of vervangen.

Tenminste 80% van zulke problemen zitten toch in de brandstofvoorziening dus beginnen van het testen van de vacuumkraan/pomp, het controleren van je luchtfilter en brandstoffilter en het reinigen en afstellen van de carburateur.
 
Verder geen ervaring met 4-takt problemen dus wat ik zeg kan nutteloos zijn.
Maar het soort gelijke probleem ontstond ook bij de 4-takt van mijn vriendin en achteraf bleek er een scheurtje te zitten in het vacuum rubber van de gasschuif.
Dit trekt vacuum waardoor de gasschuif omhoog komt, als hier dus een scheur in zit zal hij niet/nauwelijks vacuum trekken.
Ik ervaarde dit als langzaam optrekken en niet zijn zijn topsnelheid bereiken.
Aangezien dit makkelijk te controleren is dacht ik dat ik hier toch even op reageer.
Het kan dus ook niet zo zijn maar toch.
Succes!
Heel erg bedankt voor deze tip! Ben al weken bezig om mijn scooter beter te laten optrekken met rolletjes etc. Drama. Vandaag dat membraan gechecked en zat een heel klein scheurtje in. Vervangen door een reserve uit een carburateur die ik nog had liggen en wat een verschil! Gaat weer 20KM sneller en trekt 2-3x sneller op. Zo simpel achteraf
 
Back
Top