4 takt injectie scooter 72cc

Ja klopt wil het gewoon proberen, lukt het niet dan ga ik weer terug naar 50mm met 47mm kop.
En ben benieuwd wat hij zonder egr doet omdat hij dan koude lucht krijgt.
Ja me top is nog eigenlijk het zelfde rond de 60-65.
Alleen trektkracht is bizar omhoog gegaan.
Heb je rollen aangepast of niet?
 
@robinrobinrobin

Ja ik wil morgen gaan afstellen en eerst 6 proberen.
Heb nu wel iets over toeren maar niet schokkend, ik vind het nu wel lekker.
Veder wil ik ook kijken of ik misschien de drukveer zwaarder moet maken?.
Maar is wel ook een aanraden voor jou 50mm cilinder en 47mm kop, pak je echt goede compressie mee.
En ik wil ook morgen gaan kijken naar dat EGR verhaal dat kreeg ik vandaag te horen dus ben benieuwd
 
Last edited:
@robinrobinrobin

Maar met een 72cc kop is je verbrandingskamer toch groter wat ook voor een goede compressie zorgt?

Hoezo dan? Een 72cc cilinderkop is eigenlijk net zo groot als een standaard 50 kop.
De ruimte blijft hetzelfde en de kleppen ook...

En ja, ze verschillen qua lengte maar daar is dan ook alles mee gezegd!
Verbrandingsruimte blijft gelijk net als de size van de kleppen...

Pas als je gaat denken aan een cilinder van 57mm + een bijbehorende kop met grotere kleppen, gaat het vermogen omhoog.
 
Bij de zgn. GY6 motoren uit China is het als volgt:

137QMA (Sym) / 139QMA China: is de maat 53/54 mm de max...
Bij de 139QMB blokken is dit 56/57 mm wat het maximale is wat er op past!

De maten welke ik noem is de afstand van hart tot hart van de 4 tapeinden van het motorblok.

Groter/ruimer dan 57 mm past dus sowieso niet op het gy6-50 motorblok!
 
Ik denk persoonlijk dat als je 7 gram of 7,5 gram gebruikt je een hogere top krijgt.
@robinrobinrobin

Ik ben vandaag begonnen met afstelling.
Mijn begin afstelling was 5.6 gram rollen van Polini met witte Malossi drukveer en de naraku sportkoppeling met torsion controller van Malossi.
Alles wat ik probeerde lukte niet en kreeg ik hem niet goed.
Ik heb al een lange tijd contact met iemand van La Souris en die helpt mij ook veel mee, ook voor zijn ervaringen.
In het begin toen ik de scooter kocht had ik er een variokit van Malossi er opgezet met een pouliehelft van Naraku met rechte spiebanen.
Ik vond het toen zo apart dat die Malossi kit geen effect had.
En ja ik kreeg meer vermogen door telkens een grote motor er onder te zetten maar qua top maakte dit bij mij niet uit.
Nu net tijdens het sleutelen heb ik die man gebeld en die zei of die Naraku poulie is niet goed of je variobus te lang.
Ik heb toen de orginele poulie helft van La Souris er weer terug ingezet met 6 gram Malossi rollen.
Toen ben ik hem eerst warm gaan rijden en daarna vol open getrokken.
Ik schrok toen best haha ik had ziek veel over toeren ( en meer toeren als normaal ) en won meteen al ong 5km.
Dus een Naraku poulie helft voor je koppeling is dus echt zooi en weg gegooid geld.
Ik ga morgen 7 gram rollen proberen aangezien ik nu niet zwaardere in huis heb liggen.
Ondanks dat ik de scooter telkens verander gaat het mij om trekkracht en niet qua top snelheid.
Maar had niet verwacht dat die Naraku poulie zo slecht was, en zoveel tegen houd.
 
@robinrobinrobin

Heb hem nu afgesteld.
7 en 6 gram rollen gemixt dus 6,5 gram, witte drukveer van malossi en rode trekveren hij loopt nu 80.
Enige wat ik nog wil proberen is trekveren en drukveer maar heb hier zelf geen ervaring nog in.
Wacht nu nog op die nieuwe cilinder en kop.
Ook mijn variobus was iets te lang ben nu van 39mm naar 38mm gegaan en dit maakte ook best wel verschil.
Pakte met alleen die andere variobus en van 7 gram rollen naar 6,5 gram al ong 10km per uur.
Wat zou jij doen qua trekveren en drukveer?, heb nu dus die rode trekveren van naraku die zijn voor 2000rpm volgens mij.
Zelf zit ik te denken aan de 1500rpm trekveren van naraku en wil ook gele drukveer proberen van Malossi.
 
Anders heb ik nog een complete nieuwe 72cc 47mm big bore kit liggen nieuw, met egr kop.
Met A9 nokkenas en tuimelaar.
Mocht iemand intresse hebben
 
@robinrobinrobin

Heb hem nu afgesteld.
7 en 6 gram rollen gemixt dus 6,5 gram, witte drukveer van malossi en rode trekveren hij loopt nu 80.
Enige wat ik nog wil proberen is trekveren en drukveer maar heb hier zelf geen ervaring nog in.
Wacht nu nog op die nieuwe cilinder en kop.
Ook mijn variobus was iets te lang ben nu van 39mm naar 38mm gegaan en dit maakte ook best wel verschil.
Pakte met alleen die andere variobus en van 7 gram rollen naar 6,5 gram al ong 10km per uur.
Wat zou jij doen qua trekveren en drukveer?, heb nu dus die rode trekveren van naraku die zijn voor 2000rpm volgens mij.
Zelf zit ik te denken aan de 1500rpm trekveren van naraku en wil ook gele drukveer proberen van Malossi.
Ik zou een +1000 drukveer doen. Ik heb die er nu zelf op zitten met een 50mm Airsal in combinatie met een Top Performance krukas en een 47mm mezoly kop. Ik maak nu redelijke overtoeren met 7,5 gram rollen dus ik ga waarschijnlijk naar de 8 toe. Ik heb volgens mij rode trekveren van naraku (standaard die op de koppeling kwamen).

Setup die ik nu heb:
krukas Top Performance (16 tands)
cilinderkit Airsal 50mm
cilinderkop Mezoly 47mm
variateurset Naraku High Speed V.2
koppeling Naraku Sport 107mm
drukveer Naraku Sport V.2 +1000
luchtfilter Polini Air Box 37mm
rollen Stage6 16 x 13 7,5g
nokkenas Mezoly Racing A8 50-90cc
injector 60g/m
uitlaat Replica Akrapovic
Post automatically merged:

Ik wil ook nog mijn vertanding veranderen maar weet iemand welke verhouding er standaard op zit of welke vertanding aan te raden is?
 
Last edited:
@robinrobinrobin

Deze moet je nemen:


Hoe loopt jou 50mm nu?.
Ik rij nu met 50mm en 44 kop zonder EGR, maar blokt tikt heel erg.
Kleppen zijn goed afgesteld en heb het blok tot aan de krukas uit elkaar gehad, maar weet gewoon niet wat het is.
Ik ga nu terug naar 47mm met standaard kop met EGR en A9 nokkenas en 60g/m injector, gewoon lekker veilig en makkelijk.
Merkte heel erg hoe hoger je in CC gaat dat de performance niet echt heel veel toe neemt dus.
Heb ook nog een ontgrenste Euro 4 ECU geprobeerd maar dit deed ook niks.
Ik ga nu die 47mm en alles bestellen en dan afstellen.
Dan rijd hij gewoon goed en dan vind ik het wel best.
Als ik zie wat ik nu uit heb gegeven en wat de winst is is het zonde maarja dat is hobby hahah.
 
Hoe loopt jou 50mm nu?.
Ik rij nu met 50mm en 44 kop zonder EGR, maar blokt tikt heel erg.
Kleppen zijn goed afgesteld en heb het blok tot aan de krukas uit elkaar gehad, maar weet gewoon niet wat het is.
Ik ga nu terug naar 47mm met standaard kop met EGR en A9 nokkenas en 60g/m injector, gewoon lekker veilig en makkelijk.
Ik ga nu die 47mm en alles bestellen en dan afstellen.
Dan rijd hij gewoon goed en dan vind ik het wel best.
Als ik zie wat ik nu uit heb gegeven en wat de winst is is het zonde maarja dat is hobby hahah.
Ik heb ondertussen ook geen 50mm meer maar een nieuwe 47mm naraku met 39mm naraku kop.
Pikant hoge compressie maar heb nu brandstofproblemen. Scooter loopt arm zodra ik gas geef met 60 g/m injector.
Probleem zit bij mij waarschijnlijk in gaskleppenhuis, injector of de krukas sensor.
Zou ook nog kunnen zijn dat ik toe ben aan een nieuwe accu, zit er nu namelijk een goeie 2 jaar in.
Kan ook nog valse lucht zijn. Daar reageren de sensoren ook raar op.
 
Ik heb ondertussen ook geen 50mm meer maar een nieuwe 47mm naraku met 39mm naraku kop.
Pikant hoge compressie maar heb nu brandstofproblemen. Scooter loopt arm zodra ik gas geef met 60 g/m injector.
Probleem zit bij mij waarschijnlijk in gaskleppenhuis, injector of de krukas sensor.
Zou ook nog kunnen zijn dat ik toe ben aan een nieuwe accu, zit er nu namelijk een goeie 2 jaar in.
Kan ook nog valse lucht zijn. Daar reageren de sensoren ook raar op.

Dag Robin,

Ik heb ook euro 4 injectie uit 2020, zat 50 cc op die niet goed reed.
Kleppen gesteld en deed beter, maar had moeite met wind viaducten 2 personen.
Toen nieuwe 70 cc gelegd met huidige kop en 60 gram injector.
1e rit reed goed trok goed, echter daarna niet meer. kleppen was steeds anders.
Toen nieuwe kop en tuimelaars en kleppen en nokkenas.
Rijd goed maar mis hogere snelheid en nog echte acceleratie, toen de oude kleppen er inzaten was de inlaat klep versleten en denk hiermee veel meer brandstof inliet en meer vermogen had dan nu ze wel goed sluiten.
Ik heb een 80 gram injector besteld.
 
Ik heb goed nieuws.

Ik heb mijn polini foamfilter eraf gehaald en een standaard filter teruggeplaatst. Scooter loopt nu niet meer heel arm. O2 sensor voltage is boven 900 mV dus hij loopt nu zelfs aan de rijke kant.

Wel word de scooter nog 120 graden. Weet niet of dit normaal is voor een 72cc 12,5 bar compressie scooter.

Ook zitten m’n rollen nog zwaar. Ga er straks wat lichter in zetten. Misschien dat door de lage toerentallen de koelvin niet goed genoeg koelt.

Ook ga ik nog mijn kleppenspelling nakijken.

Als iemand nog ideeën heeft hoor ik het graag.

Groet, Robin
 
Back
Top