4 takt houdt in en stinkt

Vanoss

Member
Goedemiddag,

Ik heb een Riva BTC uit 2015 en sinds deze week begint die kuren te vertonen.

Door de kou duurde het altijd al wat langer voordat die op gang kwam maar verder nooit echt problemen mee gehad. Nu duurt het echter minstens een halve minuut voordat de scooter überhaupt van zijn plek komt en op het gas reageert. Na een tijdje lukt het rijden wel maar blijft die zo nu en dan inhouden. Ook gaat die nog maar maximaal 35/40 km/h waar die voorheen gemakkelijk de 50 aantikte, ook als die nog maar net gestart was.

Daarbij komt dat er een vreemde lucht van het blok afkomt, alsof die ergens heel erg warm wordt, ook na korte stukjes rijden.

Er zit voldoende olie in het blok, deze is laatst vervangen. De transmissieolie heb ik afgetapt, deze was troebel wit (water bij gekomen?) maar het leek nog voldoende om goed te kunnen smeren. De transmissie is verder ook in orde, onlangs de rolletjes, v snaar en koppeling segmenten vervangen. Wel gingen de achterste poulies wat stroef uit elkaar, Kan dit misschien het haperen veroorzaken?

De scooter start verder gewoon goed.

Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen, en hoe het te verhelpen is?

Scooter info:

Riva BTC bouwjaar 2015
ca. 9.000 KM
Altijd goed onderhouden.
 
Advertisement - register to remove this

In ieder geval de koppeling demonteren, beide lagers (naald en kogellager) kontrolleren, zo nodig vervangen, het naaldlager met kogellagervet vetten en dan de poelies uit elkaar halen, 3 nokjes eruit, alles schoonmaken en monteren met ruim Molybdenum Disulphide vet, ja wel vies dat zwarte vet maar waterbestendig en smeerd de glijlagers uitstekend.
Eurol Molybdenum Disulphide kl.jpg
 
In ieder geval de koppeling demonteren, beide lagers (naald en kogellager) kontrolleren, zo nodig vervangen, het naaldlager met kogellagervet vetten en dan de poelies uit elkaar halen, 3 nokjes eruit, alles schoonmaken en monteren met ruim Molybdenum Disulphide vet, ja wel vies dat zwarte vet maar waterbestendig en smeerd de glijlagers uitstekend.

Bedankt voor je reactie.

Ik heb inderdaad alle delen van de koppeling los gehad en schoongemaakt. Hierbij voor de zekerheid de variobus en geleiders vervangen, hier zat wat speling op. Daarnaast de achterste poulies gesmeerd. Tevens ook maar meteen het luchtfilter schoongemaakt, een nieuwe bougie geplaatst en de transmissieolie vervangen.

Het probleem lijkt op dit moment verholpen!

Geen idee wat nu precies de oorzaak is geweest maar een klein beurtje met wat schoonmaken doet wonderen..
 
*************** LET OP *****************
NIET OP BOVENSTAANDE LINK KLIKKEN !!!!!!!!!!!!!!
Zelf nog niet gedaan maar ik vertrouw dit voor geen meter...........!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
***********************************************************************************
@Vanoss @Hap

Er is al een melding van gemaakt !!!
 
Back
Top