4 takt en tegendruk

Aidan384838

Well-Known Member
Hallo allemaal.
Ik heb nu een vraag.
Waar we best een discussie over kunnen maken. Heeft een 4 takt nou echt tegendruk nodig.
Wat vinden jullie?
 
Advertisement - register to remove this

Ik had pas een Jamarcol uitlaat ( Akrapovic Look a Like ) onder mijn 4-takt gezet , en de Scooter trok slomer op en liep 5 Km/u zachter .
Ik heb de DB Killer er uit gehaalt , naar De APPIE gereden , en van dat Grove RVS Staalwol gekocht , waar je pannen mee schoon schrobt.
RVS Staalwol in de uitlaat gepropt , en Db Killer er weer in.
Scooter trekt weer goed op , en 5 Km snelheid was weer terug.
Dus JA... een 4-takt heeft ook tegendruk nodig , natuurlijk minder als een 2-takt.
 
Ik had pas een Jamarcol uitlaat ( Akrapovic Look a Like ) onder mijn 4-takt gezet , en de Scooter trok slomer op en liep 5 Km/u zachter .
Ik heb de DB Killer er uit gehaalt , naar De APPIE gereden , en van dat Grove RVS Staalwol gekocht , waar je pannen mee schoon schrobt.
RVS Staalwol in de uitlaat gepropt , en Db Killer er weer in.
Scooter trekt weer goed op , en 5 Km snelheid was weer terug.
Dus JA... een 4-takt heeft ook tegendruk nodig , natuurlijk minder als een 2-takt.
Zoiets merkte ik ook al. Ik had een open pijp. Maar er onderuitgehaald ondat die 100 plus decibel maakte met db killer er en. Nu zit er een standaard uitlaat onder en trekt die veel sneller. Waar heb je dat staalwol gedaan in de uitlaat. Bij de bocht of in de zogenaamde demper?
 
wil je het hebben over de werking van de verbrandingsmotor of 2,5km verschil met 120db??
Dit is niet discussiewaardig in mijn beleving.
En ik zeg niet dat t bullshit is…t topic is bullshit
 
Waar heb je dat staalwol gedaan in de uitlaat. Bij de bocht of in de zogenaamde demper?
Dat zei ik Toch ?? Decibelkiller er uit gehaalt.. Die zit helemaal achterin de einddemper. toen 3 van die knotten RVS wol er in gepropt , en de Db Killer er weer in .
Geluid was ook gelijk een stuk stiller.
Wil ik Herrie maken ... dan pak ik de Black Bullet wel . ;)
 
Hallo allemaal.
Ik heb nu een vraag.
Waar we best een discussie over kunnen maken. Heeft een 4 takt nou echt tegendruk nodig.
Wat vinden jullie?
Ik vind dat het wet wat werk hangt van de cilinder af, ik heb een kymco agility 4t had eerst 50cc met jamarcol uitlaat en hij trok niet snel op, ik had van alles geprobeerd, ik heb naraku rode trekveren koppeling met naraku koppelingshuis, malossi vario,6,5g rollen.( dit werkt het best voor mijn scooter , de rollen mogen nog een klein beetje lichter)toen had ik er een terugloop van technigas er op gezet en hy trok veel agressiever op en meteen een top van 75, ik heb nu een 70cc mezoly kitje er op geze samen met een mezoly nokkenas, op de jamarcol trekt hy wel lekker goed op met een top van 80-85, nu heb ik de terugloop er terug op gezet en nu trekt die kymco bij de koppeling bijna autowheelie met een top van 90, dit allemaal op dezelfde setup,(jamarcol had wel kleinere sproeier nodig dan de technigas)
 
Ik vind dat het wet wat werk hangt van de cilinder af, ik heb een kymco agility 4t had eerst 50cc met jamarcol uitlaat en hij trok niet snel op, ik had van alles geprobeerd, ik heb naraku rode trekveren koppeling met naraku koppelingshuis, malossi vario,6,5g rollen.( dit werkt het best voor mijn scooter , de rollen mogen nog een klein beetje lichter)toen had ik er een terugloop van technigas er op gezet en hy trok veel agressiever op en meteen een top van 75, ik heb nu een 70cc mezoly kitje er op geze samen met een mezoly nokkenas, op de jamarcol trekt hy wel lekker goed op met een top van 80-85, nu heb ik de terugloop er terug op gezet en nu trekt die kymco bij de koppeling bijna autowheelie met een top van 90, dit allemaal op dezelfde setup,(jamarcol had wel kleinere sproeier nodig dan de technigas)
Geeft toch wel weer aan dat tegendruk daadwerkelijk effect heeft op 4 takt.
Post automatically merged:

Dat zei ik Toch ?? Decibelkiller er uit gehaalt.. Die zit helemaal achterin de einddemper. toen 3 van die knotten RVS wol er in gepropt , en de Db Killer er weer in .
Geluid was ook gelijk een stuk stiller.
Wil ik Herrie maken ... dan pak ik de Black Bullet wel . ;)
Zal ik er eens naar kijken.
Post automatically merged:

Dat zei ik Toch ?? Decibelkiller er uit gehaalt.. Die zit helemaal achterin de einddemper. toen 3 van die knotten RVS wol er in gepropt , en de Db Killer er weer in .
Geluid was ook gelijk een stuk stiller.
Wil ik Herrie maken ... dan pak ik de Black Bullet wel . ;)
Zal ik er eens naar kijken.
 
Ik had pas een Jamarcol uitlaat ( Akrapovic Look a Like ) onder mijn 4-takt gezet , en de Scooter trok slomer op en liep 5 Km/u zachter .
Ik heb de DB Killer er uit gehaalt , naar De APPIE gereden , en van dat Grove RVS Staalwol gekocht , waar je pannen mee schoon schrobt.
RVS Staalwol in de uitlaat gepropt , en Db Killer er weer in.
Scooter trekt weer goed op , en 5 Km snelheid was weer terug.
Dus JA... een 4-takt heeft ook tegendruk nodig , natuurlijk minder als een 2-takt.
Nee.
Een viertakt moet juist geen weerstand hebben maar resonantie, dat is heel wat anders.
Met allen de uitlaatbocht, van de juiste dikte en lengte, loopt 'ie het beste.
Daarom doen ze dat zo in de (drag)racerij, een demper plaatsen is dus een noodzakelijk kwaad voor op de openbare weg.
 
resonantie is weer van toepassing op frequentie.... vooral op antennes.
vooral op HF. high frequency
resonantie is is een trilling die je graag wilt vermijden in je brommert....
 
resonantie is weer van toepassing op frequentie.... vooral op antennes.
vooral op HF. high frequency
resonantie is is een trilling die je graag wilt vermijden in je brommert....
Is geen trilling.
Als je een gas of vloeistof door een pijp jaagt, ondervinden de buitenste moleculen weerstand door wrijving met de wand van de pijp, de middelste niet waardoor je een welving krijgt. Dat schijnt een gunstig effect te hebben op een 4takt, wordt resonantie genoemd en wordt bewust opgewekt en berekend.
Dat heb ik niet verzonnen maar 4takt-tuners in de racerij zoals dragracing en formule 1.
Sportuitlaten voor auto's en motoren, hebben daarom geen dempingsmateriaal IN het uitlaatkanaal maar er omheen. De zogenaamde open dempers. Een stuk van de pijp wordt dan geperforeerd en steenwol of iets dergelijks wordt er omheen gedaan, in een buitenbus, zodat de gassen vrije doorgang hebben en de ergste herrie enigzins gedempt wordt.
Post automatically merged:

Waarom rijd die van mij dan beter met een dichte uitlaat?
Geen idee. Maar het zou niet zo horen te zijn bij een 4takt.
 
Last edited:
Back
Top