4 takt 72cc injectie loopt niet lekker

zipper-robin

Professioneel Beuner
Ik heb dus een GY6 blok met een 72cc.
Het is een injectie met een rongmao ecu.
De scooter loopt stationair enzo maar heeft heel erg weinig vermogen.
Trek momenteel trager dan een 50cc.
Ik heb 12,5 bar compressie en bougie is goed.

Weet iemand wat het probleem is?
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb dus een GY6 blok met een 72cc.
Het is een injectie met een rongmao ecu.
De scooter loopt stationair enzo maar heeft heel erg weinig vermogen.
Trek momenteel trager dan een 50cc.
Ik heb 12,5 bar compressie en bougie is goed.

Weet iemand wat het probleem is?
Ik heb niet veel verstand van injectie maar heb je ook een 72 cc ecu?
 
Ik heb niet veel verstand van injectie maar heb je ook een 72 cc ecu?
Nee ik heb die injector vervangen door een grotere. Hij heeft eerst goed gelopen maar toen vastgelopen en een revisie gedaan.

Nieuwe krukas cilinder en kop.
De kleppen zijn gesteld op 0,09 in 0,10 uit
Cilinder word ongeveer 80 a 90 graden

Het blok is in orde maar ik vermoed dat er een elektronisch probleem is. Ecu uitgelezen maar die geeft geen fouten.

edit: heb de bobine al vervangen en ook de ecu van een maat geprobeerd (heb zijn injectie gy6 ook naar 72cc gebouwd en hij rijd ongeveer 75)
 
12,5 bar is bij koud blok, zou het kunnen zijn dat als mijn blok warm is deze compressie hoger word en dat het blok dan gaat pingelen, dieselen, kloppen. Stationair is zeer onregelmatig.

Ben jaar geleden begonnen met scooters maar misschien dat alles nu toch een stuk beter zit dan in de eerste setup.
 
11/12 (zelfs iets meer) bar is vrij normaal voor de nieuwe type 4 takt scooter motorblokken.
Standaard klepspeling is 0.10 in & 0.15 uit voor dit type met vol injectie systeem.

Ben jaar geleden begonnen met scooters maar misschien dat alles nu toch een stuk beter zit dan in de eerste setup.

Eerste set-up staat hier: https://scooterforum.net/threads/4-takt-injectie-scooter-72cc.217254/#post-3572888 ?
Of heb je inmiddels nog meer aangepast ?

Nee ik heb die injector vervangen door een grotere. Hij heeft eerst goed gelopen maar toen vastgelopen en een revisie gedaan.

Weet je ook de reden dat de motor met de eerste set-up vastgelopen is ?
 
Last edited:
11/12 (zelfs iets meer) bar is vrij normaal voor de nieuwe type 4 takt scooter motorblokken.
Standaard klepspeling is 0.10 in & 0.15 uit voor dit type met vol injectie systeem.



Eerste set-up staat hier: https://scooterforum.net/threads/4-takt-injectie-scooter-72cc.217254/#post-3572888 ?
Of heb je inmiddels nog meer aangepast ?
Dat was inderdaad m’n eerste maar die was vasgelopen doordat ik dacht dat de kleppendeksel pakking niet nodig was (was kapot gegaan en had hem zonder erop gezet) toen was er heel veel olie gaan lekken en is die er mee gestopt.

Toen nog een 80cc gemonteerd met 72cc kop die opzich wel lekker reed. Maar de injector die ik had spoot hiervoor te weinig in waardoor die te arm liep.

Toen naar een 72cc naraku met 50cc naraku kop gegaan. Nieuwe sport krukas en de oude A8 nokkenas. Ook veel aan de overbreng veranderd zoals vsnaar, variateur, torque driver, uitlaat en drukveer.

Maar ik zal morgen eens even m’n uit klep op 0,15 zetten en kijken hoe die dan loopt. Want nu doet die het niet heel erg lekker.
 
Oké, duidelijk ;), en tevens enorm klote dat een relatief goedkope pakking dit had kunnen voorkomen.
Wist ook niet dat je inmiddels er een complete modificatie erop losgelaten had!

Ik weet wel dat het vrij nauw luistert met de div. China varianten.
De inlaat krijgt koude brandstof en lucht aangevoerd en wordt dus voldoende gekoeld.
Maar de uitlaat heeft met reden een vrij ruime koude klepspeling welke je ook terugziet op de zgn. A merken scooters welke een dergelijk systeem hanteren. Yamaha, Piaggio, Kymco en Sym bijvoorbeeld, maar ook bij TGB of Keeway zien ik vaak een dezelfde klepspeling voorbij komen.

Maar ik zal morgen eens even m’n uit klep op 0,15 zetten en kijken hoe die dan loopt. Want nu doet die het niet heel erg lekker.

Het lijkt erop dat de motor momenteel niet goed het vermogen kwijt kan naar het achterwiel terwijl dit wel zou moeten gezien de mod!
We lezen/horen het wel of de aanpassing v.w.b. de klepspeling soelaas heeft gebracht!
 
Oké, duidelijk ;), en tevens enorm klote dat een relatief goedkope pakking dit had kunnen voorkomen.
Wist ook niet dat je inmiddels er een complete modificatie erop losgelaten had!

Ik weet wel dat het vrij nauw luistert met de div. China varianten.
De inlaat krijgt koude brandstof en lucht aangevoerd en wordt dus voldoende gekoeld.
Maar de uitlaat heeft met reden een vrij ruime koude klepspeling welke je ook terugziet op de zgn. A merken scooters welke een dergelijk systeem hanteren. Yamaha, Piaggio, Kymco en Sym bijvoorbeeld, maar ook bij TGB of Keeway zien ik vaak een dezelfde klepspeling voorbij komen.



Het lijkt erop dat de motor momenteel niet goed het vermogen kwijt kan naar het achterwiel terwijl dit wel zou moeten gezien de mod!
We lezen/horen het wel of de aanpassing v.w.b. de klepspeling soelaas heeft gebracht!
Ja maar opzich was ik ook wel blij dat ik hem weer uit elkaar moest halen want hij was ook al eerder warmgelopen met kleine schade in de cilinderwand.

Ik zat misschien te denken dat de bougie verkeerd is. Moeten bij hogere compressie dan ook andere bougies worden gebruikt bijvoorbeeld die champion serie van NGK of eentje die warmer of kouder word.

Ik zal ook even de overbrenging nog goed nakijken want kan ook zijn dat daar iets verkeerd zit.
 
Gek genoeg is de bougie identiek gebleven aan de variant van voor 2018.
NGK CR7HSA is dus (vooralsnog) de juiste. Een koudere of warmere plaatsen lijkt me niet de juiste weg.
Bovendien kun je dit makkelijk lezen als de motor weer als vanouds reageert!

Kleur controleren v.w.b. de (de juiste) mengverhouding kan natuurlijk altijd wel als je twijfelt.
Maar aangezien de motor nu wat steken laat vallen denk ik eerder dat je aan die momentopname niet veel hebt!

Wat ik wel tegenkwam is dat er van origine ook een toerentalomvormer aanwezig is op de nieuwe (na 2018) varianten van de Senso!
Die is er zeker toch wel tussenuit gehaald? Kan bijna niet anders toch..., misschien heb ik er wel overheen gelezen hoor!
 
Gek genoeg is de bougie identiek gebleven aan de variant van voor 2018.
NGK CR7HSA is dus (vooralsnog) de juiste. Een koudere of warmere plaatsen lijkt me niet de juiste weg.
Bovendien kun je dit makkelijk lezen als de motor weer als vanouds reageert!

Kleur controleren v.w.b. de (de juiste) mengverhouding kan natuurlijk altijd wel als je twijfelt.
Maar aangezien de motor nu wat steken laat vallen denk ik eerder dat je aan die momentopname niet veel hebt!

Wat ik wel tegenkwam is dat er van origine ook een toerentalomvormer aanwezig is op de nieuwe (na 2018) varianten van de Senso!
Die is er zeker toch wel tussenuit gehaald? Kan bijna niet anders toch..., misschien heb ik er wel overheen gelezen hoor!
Ehmmm… wat is een toerentalomvormer en waar zit die?
 
Ehmmm… wat is een toerentalomvormer en waar zit die?

Even een vraag off topic welke compressiemeter heb jij heb er een van hbm en een van alieexpress geprobeerd goed aangedraait en op 4 scooters geprobeerd die goed lopen geven alle 4 precies 3 bar aan lijkt mij vrijwel onmogelijk
 
Even een vraag off topic welke compressiemeter heb jij heb er een van hbm en een van alieexpress geprobeerd goed aangedraait en op 4 scooters geprobeerd die goed lopen geven alle 4 precies 3 bar aan lijkt mij vrijwel onmogelijk
Vergeet niet dat je meer dan 1 keer rond moet draaien met je vliegwiel.

Ik heb gewoon de injector kabel erafgehaald (of carb verwijderen) en dan de startmotor gebruikt tot de naald op de meter niet meer hoger wou. Kicken kan ook maar dat duurt weer langer.
 
Vergeet niet dat je meer dan 1 keer rond moet draaien met je vliegwiel.

Ik heb gewoon de injector kabel erafgehaald (of carb verwijderen) en dan de startmotor gebruikt tot de naald op de meter niet meer hoger wou. Kicken kan ook maar dat duurt weer langer.

Ja heb ik gedaan komt niet hoger dan 3 bar en volgas open.
Heb je een linkje van jouw compressiemeter?
 
Ehmmm… wat is een toerentalomvormer en waar zit die?

Het is een kastje wat veel weg heeft van een standaard AC-CDI voor het carburateur 4 takt motorblok.
Echter heeft deze maar 4 aansluitingen i.p.v. 6.
Deze zit zeer waarschijnlijk aangesloten tussen de stator (vliegwiel met nokken) of de externe spoel (ook wel pick-up genoemd) en de ECU.
Waar deze zich precies bevind op jouw Senso weet ik niet, maar als deze er nog actief tussen geschakeld staat kan dit wel voor problemen zorgen!

snelheid_omzetter_china_euro4_default_3_.jpg
 
Het is een kastje wat veel weg heeft van een standaard AC-CDI voor het carburateur 4 takt motorblok.
Echter heeft deze maar 4 aansluitingen i.p.v. 6.
Deze zit zeer waarschijnlijk aangesloten tussen de stator (vliegwiel met nokken) of de externe spoel (ook wel pick-up genoemd) en de ECU.
Waar deze zich precies bevind op jouw Senso weet ik niet, maar als deze er nog actief tussen geschakeld staat kan dit wel voor problemen zorgen!

View attachment 66440
Ik heb wel een speedconverter aangesloten zodat ik kan wisselen tussen 45 kmph en onbegrensd. Maar dit kastje ben ik nog niet tegengekomen, zal hem morgen even zoeken.
 
Ik heb nu inlaat klep op 0,10 gesteld en uitlaat klep op 0,15. Bougie ziet er nog prima uit volgens mij, maar ik draai er toch even een nieuwe in voor de zekerheid. Gewoon een CR7HSA.
B6B626CE-D320-4802-8D55-C3660EADE7E6.jpeg

Zometeen nog even de overbrenging nakijken en even een stukje rijden.

Had ook nog compressie meting gedaan met deze klep stelling en die is hetzelfde gebleven.

Dat toerenomvormer kastje niet gevonden. Nog even gelezen online en die word bij delphi ecu gebruikt maar ik heb rongmao.
 
Ik heb net een testrondje gereden en hij loopt stationair wel iets beter en de toeren zijn iets gelijkmatiger. Ik heb het idee dat mijn rollen misschien iets te zwaar zijn.

Maar alsnog is mijn top snelheid laag en trekt die sloom op en denk niet dat dit volledig aan mijn rollen ligt.

Speelt carterdruk een rol. Ik heb nu een lang open buisje op dat kleppendeksel zitten.

Heb er ook even een foto bijgezet.

Wat je op mijn koelkap ziet is vloeibare pakking voor betere afsluiting. Oja en het blok is zwart gespoten (behalve cilinder en kop).
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    230.1 KB · Views: 40
Back
Top