3 v-snaren in 2 dagen.... HELP!

MikeFBTH

New Member
Mijn naam is Mike. Sinds kort heb ik een (opknapper) Chinese retro van het merk Lintex. De scooter heeft ogenschijnlijk lange tijd stil gestaan. Inmiddels heb ik het volgende gedaan: bougie vervangen, koppeling compleet vervangen, koelvin vervangen, variateur (zonder buitenste tandwiel) compleet vervangen, startrelais vervangen, bobine vervangen, ontsteking vervangen, carburateur gereviseerd en zoals de titel al aangeeft: 3x de v-snaar vervangen. Dat laatste blijft dan ook het probleem. Dus zowat alles binnen het carter is inmiddels nieuw, maar toch blijven de riemen knappen. Ik hoor geen rare geluiden, zie geen slijtage op de deksel van het carter. Maar ik merk wel dat hij bij het wegrijden ontzettend traag is en tijdens het rijden verschilt het veel hoe snel hij optrekt (slippende riem?). Als ik met open karter rijdt en direct na zo'n 5 minuten de v-snaar voel is deze ook gloedheet. Wie o wie kan mij helpen.....?
 
Advertisement - register to remove this

wat als eerste 2 dingen in mij opkomt is:

-verkeerde lengte snaar

Of

- vario en poelies lopen niet in 1 lijn door missende opvulbussen of verkeerde onderdelen
Op de krukas zit het volgende in deze volgorde: Variateur, variobus, tandwiel (waar ik de naam niet van weet), koelvin, ijzeren 'ster'.
Op de achterste as in het carter (waar ik de naam niet van weet): koppeling en die kap die er overheen gaat. De 1e twee v-snaren zijn geknapt toen de oude onderdelen nog aanwezig waren in het carter. De 3e knapte met de nieuwe onderdelen. Ik vraag me dan ook af, hoever dient de v-snaar omhoog te lopen in de koppeling en hoort de v-snaar ook omhoog te lopen op de krukas (doet hij namelijk niet)??
 
De V-Snaar dient bij je vario omhoog gedrukt te worden op je variobus tussen je starterkrans en je variohuis. Maar waarom zet je hem niet op de bok met open carterkap en ga een tijdje toeren maken als die warm is, zo kan je kijken of alles normaal functioneert. Als je V snaar dan knapt kun je je conclusie een beetje trekken. En wellicht kunnen we je verder helpen. Of draai eens aan je je starterkrans zonder V Snaar en kijk of die heel stroef gaat.

Gebruik je overigens wel een originele V Snaar? Niet te kort, niet te breed?
 
De V-Snaar dient bij je vario omhoog gedrukt te worden op je variobus tussen je starterkrans en je variohuis. Maar waarom zet je hem niet op de bok met open carterkap en ga een tijdje toeren maken als die warm is, zo kan je kijken of alles normaal functioneert. Als je V snaar dan knapt kun je je conclusie een beetje trekken. En wellicht kunnen we je verder helpen. Of draai eens aan je je starterkrans zonder V Snaar en kijk of die heel stroef gaat.

Gebruik je overigens wel een originele V Snaar? Niet te kort, niet te breed?

Ik heb bij Zandri tot 2 maal toe een riem besteld voor "china grande retro" die volgens hun past op de betreffende scooter. Dus geen origineel. Enig idee wat er origineel op ligt? Hoe dan ook, de originele riem heb ik kort na aanschaf van de scooter vervangen, deze is dus nog heel. Maar de scooter heeft even gelopen met de originele riem en hier kwam al een brandgeur vanaf.... Betreft een Lintex HT50QT-29A.
 
Dan loopt ie toch ergens aan. De afstand tussen je vario en je koppling loopt niet rechtlijnig. Dus ik vermoed als je koppeling uitzet dat de snaar schuin gaat draaien en dit verklaard die branderige geur. Je kan proberen als je nog veel vlees over hebt bij je vario zelf (glijbus) om deze iets te shimmen met ringen (ervoor of erachter leggen). Of je moet je koppeling er even afhalen en kijken of de drukveer nog soepeltjes terugkomt in je drukveer geleider (dit is een soort kunstof bus die in je drukveer zit). Tis gewoon ff uitproberen en troubleshooten.
 
Hoeveel inch wielen zit er onder?
Welke lengte en breedte riem heb je nu?
Koppeling kompleet met riemschijven vervangen of alleen de koppeling plaat met schoentjes?


1333_snaps.jpg
 
Dan loopt ie toch ergens aan. De afstand tussen je vario en je koppling loopt niet rechtlijnig. Dus ik vermoed als je koppeling uitzet dat de snaar schuin gaat draaien en dit verklaard die branderige geur. Je kan proberen als je nog veel vlees over hebt bij je vario zelf (glijbus) om deze iets te shimmen met ringen (ervoor of erachter leggen). Of je moet je koppeling er even afhalen en kijken of de drukveer nog soepeltjes terugkomt in je drukveer geleider (dit is een soort kunstof bus die in je drukveer zit). Tis gewoon ff uitproberen en troubleshooten.

Koppeling is gloednieuw en aangezien zowel met de oude als nieuwe het zelfde probleem ontstond ga ik er van uit dat deze goed is. Wat betreft de vario heb ik weinig tot geen speling (moer zit op het eind van de draad).
Post automatically merged:

Hoeveel inch wielen zit er onder?
Welke lengte en breedte riem heb je nu?
Koppeling kompleet met riemschijven vervangen of alleen de koppeling plaat met schoentjes?


View attachment 55543

Koppeling is in zijn geheel vervangen, dus niet per onderdeel. Huidige v-snaar is 18x670. Heb een riem van 18x667 gehad, die hield het maar liefst 4 km vol. Ben momenteel niet in de gelegenheid de bandenmaat te checken, mocht dit belangrijke info zijn hoor ik het graag.
 
Denk dat ie dan een compleet nieuwe koppeling heeft vervangen.. Maar de vraag is of ie geen imitatie koppeling heeft gekocht. Of een koppeling gekocht heeft die er wel op past, maar toch eigenlijk ongeschikt is. Kan niet anders dat ze V Snaren dan steeds knappen. Vind het een beetje een vervelend verhaal worden. Als ik hem was zou ik gewoon de boel even laten nakijken door een brommer/scooter specialist. Kan ook zijn dat er door de koppeling teveel spanning op de V Snaar komt te staan bij een bepaalde stand, snelheid en dan gaat knappen.
 
Je hebt het over koppeling in zijn geheel vervangen maar bedoel je dan ook de poelies dier er achter zitten?

Onderstaande heb ik aangeschaft en vervangen:
Screenshot_2020-05-08-09-57-56-135_com.android.chrome.jpg
Post automatically merged:

Denk dat ie dan een compleet nieuwe koppeling heeft vervangen.. Maar de vraag is of ie geen imitatie koppeling heeft gekocht. Of een koppeling gekocht heeft die er wel op past, maar toch eigenlijk ongeschikt is. Kan niet anders dat ze V Snaren dan steeds knappen. Vind het een beetje een vervelend verhaal worden. Als ik hem was zou ik gewoon de boel even laten nakijken door een brommer/scooter specialist. Kan ook zijn dat er door de koppeling teveel spanning op de V Snaar komt te staan bij een bepaalde stand, snelheid en dan gaat knappen.

Vind het zelf ook een aardig vervelend verhaal worden, na laten kijken door een expert is mijn gedachten ook voorbij geschoten. Wilde het alleen even via deze weg proberen.
 
Koppeling is gloednieuw en aangezien zowel met de oude als nieuwe het zelfde probleem ontstond ga ik er van uit dat deze goed is. Wat betreft de vario heb ik weinig tot geen speling (moer zit op het eind van de draad).
Post automatically merged:



Koppeling is in zijn geheel vervangen, dus niet per onderdeel. Huidige v-snaar is 18x670. Heb een riem van 18x667 gehad, die hield het maar liefst 4 km vol. Ben momenteel niet in de gelegenheid de bandenmaat te checken, mocht dit belangrijke info zijn hoor ik het graag.
Ik heb ergens ooit gelezen dat de breedte van de riem ook belangrijk is en dat je dat kunt meten in dit geval 18 mm aan de poelie van de variator.
Je moet dan aan de poelie maximale breedte onderin bij de smalle kant 18 mm meten, anders met vul-ringen aan vullen tot 18 mm of een langere bus nemen. Er zijn vul ringen te koop.
Ervaring heb ik niet er mee, maar ik denk dat de riem net vrij moet zijn als de motor stationiar loopt en dus niet koppelt.
Ook kan je een zwarte viltstift dikke streep op de binnen zijde van de poelie zetten van binnen naar buiten zodat je kan zien tot waar op welke hoogte de riem komt.
Ik hoop dat je wat aan deze info hebt.
 
wat als eerste 2 dingen in mij opkomt is:

-verkeerde lengte snaar

Of

- vario en poelies lopen niet in 1 lijn door missende opvulbussen of verkeerde onderdelen

Ik deel die mening. Waarom?
Vooral de poulies van de vario & koppeling, als deze niet in één lijn staan, krijgt men beetje hetzelfde effect als een vermoerde koppeling. Als 1 van de 2 afwijkt gaat het klapperen op hogere snelheid en de wrijving doet de rest.

HT50QT is van de fabrikant Huiatian (Zhejiang Shunqi Vehicle), wellicht dat daar ook nog wat extra info is te vinden.
V.w.b. webshops die aangeven dat het zomaar past is het voor de consument nog steeds een hoge bomen verhaal.

 
Hoeveel inch wielen zit er onder?
Welke lengte en breedte riem heb je nu?
Koppeling kompleet met riemschijven vervangen of alleen de koppeling plaat met schoentjes?


View attachment 55543

Peugeot kisbee gebruikt voor 12inch ook nog een 723 riem.. Als aanvulling.




Voor de rest de riemen die uit china komen en 6 euro kosten, ver van je bedshow houden.. Koop liever een wat beter merk als bando of zo.
 
Maar als je riem dan onderweg toch de geest geeft, was je toch wel blij dat je net iets meer eraan had uitgegeven.. Zeker als het een flink stuk wandelen word met je scooter aan je zij.
 
Maar als je riem dan onderweg toch de geest geeft, was je toch wel blij dat je net iets meer eraan had uitgegeven.. Zeker als het een flink stuk wandelen word met je scooter aan je zij.
Dat doen we dus niet in die bijzondere gevallen, dan hebben we een mobiele telefoon en dan bel je de wederhelft voor een auto met aanhangwagen.
En dat is in de laatste 4 jaar 1x gebeurd. :)
 
Peugeot kisbee gebruikt voor 12inch ook nog een 723 riem.. Als aanvulling.




Voor de rest de riemen die uit china komen en 6 euro kosten, ver van je bedshow houden.. Koop liever een wat beter merk als bando of zo.

Heb inmiddels een nieuwe starterkrans (oude heeft tekens van slijtage) en een 17x804 kevlar snaar besteld. Deze is smaller en langer dan de 3 die kapot gesprongen zijn.
 
Back
Top