3 Problemen

Status
Not open for further replies.
Rowan662 said:
Hoe kan ik die weerstand meten? Heb een foto toegevoegd van de kabel die naar mijn dashboard gaat. Ik zou ook niet weten hoe ik hier een tijdelijke kabel voor alleen de temp. Sensor kan maken.

Inderdaad, ik wist niet dat deze cockpit-connector zo minuscuul was, dit zie je namelijk niet op een schema ;-)

Ik bedoelde eigenlijk de draad afkoppelen van de sensor en van de cockpit en dan met de multimeter op het laagste Ohm-bereik meten tussen de connector van de sensor en de connector van de cockpit.
Deze weerstand moet uiteraard nagenoeg 0 Ohm zijn

Ik heb geen idee of je met de meetpen van je multimeter aan de contactpen kunt komen van de cockpit-connector.
Zo niet, een fijn draadje in de contactpen van de cockpit-connector steken en hierop meten.
 
Inderdaad, ik wist niet dat deze cockpit-connector zo minuscuul was, dit zie je namelijk niet op een schema ;-)

Ik bedoelde eigenlijk de draad afkoppelen van de sensor en van de cockpit en dan met de multimeter op het laagste Ohm-bereik meten tussen de connector van de sensor en de connector van de cockpit.
Deze weerstand moet uiteraard nagenoeg 0 Ohm zijn

Ik heb geen idee of je met de meetpen van je multimeter aan de contactpen kunt komen van de cockpit-connector.
Zo niet, een fijn draadje in de contactpen van de cockpit-connector steken en hierop meten.


Ik kon er met een meetpen tussenkomen gelukkig. Ik meet hier 00.6 Ohm op 200 Ohm. Dit is goed? Of niet..
 
00,6 Ohm is prima.

Alles lijkt goed en toch doet de meter het niet.

Dus als je nu de temp. sensor connector er weer op zet en je meet vanaf de cockpit-connector naar de min-pool van de accu, meet je dan ook 2,8 kilo Ohm? (meter natuurlijk nu op het 20k bereik)
 
Controleer eens of ik het goed begrijp wat er in het filmpje gebeurt?

1. de scooter staat op contact met de sensor aangesloten, de meter geeft niks aan en het temp. symbooltje erboven brandt continue.
2. je trekt de connector van de temp. sensor los, de meter geeft niks aan en het .temp. symbooltje erboven begint te knipperen.
3. je houdt de sensordraad tegen de min-pool van de accu, de meter geeft maximale temperatuur aan en het .temp. symbooltje erboven begint te knipperen. Ik neem aan die drie balkje aan het begin en einde is door een niet geheel goed contact met de accu-pool.
4. je steekt de temp-connector weer terug en je hebt weer hetzelfde resultaat als onder punt 1.

Doe eerst even de test die ik vroeg in bijdrage #43.

Wat gebeurt er als je de sensor draad niet tegen de min-pool houdt maar tegen het metaal van het motorblok?
 
Van sensor naar min pool is nu 3.25 Ohm op 20k Ohm.
Van dashboard connector naar min pool (met de temp. Stekker op de sensor) is 3.25 Ohm op 20k Ohm.

Temperatuur waar de scooter staat is rond de 12 a 13 graden.

Als ik de stekker van de sensor bijv. Op de cilindercilinderkop houd, slaat hij ook meteen uit naar maximale temperatuur.

Wat je zegt over het filmpje klopt, ook als ik de stelker van de sensor er af heb, of op de minpool gaat naast dat het temperatuuricoon knippert, ook het waarschuwingslampje branden (geen verbinding of te hoge temperatuur).
 
Als je eenmultimeter op een kilo Ohm bereik hebt staan is wat je leest op de meter ook in kilo Ohm.
Dus je meet niet 3,25 Ohm maar 3,25 kilo Ohm, maar dit terzijde.

Het lijkt erop dat de connector van je dashboard, de draad tussen dashboard en sensor, de sensor zelf en de massa van je motorblok in orde zijn.
MAW, het probleem zit hem toch in je dashboard zelf.

Je ziet ook dat de temperatuursensor een bepaalde curve heeft, want bij nagenoeg 20 graden celcius mat je 2,8 Kilo Ohm, bij 13 a 14 graden meet je 3,25 kilo Ohm.
Met andere woorden, nu de temperatuur van je scooter ongeveer 7 graden is gezakt is de weerstand van de temp. sensor ongeveer 450 Ohm gestegen, dit noemt men een negatieve temperatuur cooficient oftewel NTC, waar vele temperatuursensors op gebaseerd zijn.

ik vermoed dat er een weerstand zit tussen de connector van je dashboard en het eigenlijke meetinstrument.

Misschien dat het schoonmaken van beide connector-helften van je dashboard een oplossing kan zijn.
Beide inspuiten met een contactspray en een paar keren beide connector-helften in elkaar steken en weer uit elkaar halen zodat het male en female gedeelte vande connector een paar keren over mekaar "schuurt".
 
Ik zal later dit weekend dan even bijde einden van de kabel schoonmaken en inspuiten.

Met een weerstand tussen de connector van het dashboard en het eigenlijke meetinstrument, bedoel je daarme dat in die kabel ergens een weerstandje zit? Zo ja, kan die vervangen worden? Of zit die in het dashboard..

Een nieuw dashboard is namelijk een duur iets om te halen, en de kilometerstand gaat natuurlijk niet mee..

EDIT:
Als het iets in het dashboard zelf is, valt dat ook te repareren? Het dashboard kan je namelijk gewoon open schroeven.
 
Last edited:
Het kabeleinde aan de temp. sensor is in orde, deze heb je immers goed gemeten.
Nee met weerstand bedoel ik eigenlijk een slecht contact, die dus een overgangsweerstand veroorzaakt.
Dus de door mij minuscule connector genoemd moet je schoonmaken.
Trek dus de kabelboom connector uit het dashboard gedeelte en spuit vervolgens de minuscule connector in, van het kabelboom gedeelte, doe dit zelfde voor de minuscule connector in je dashboard en steek beide connector helften weer in elkaar.
Trek vervolgens de minuscule connector weer uit het dashboard en steek hem weer terug.
Herhaal dit laatste een aantal keren om beide connectorhelften langs elkaar te laten wrijven om de eventuele viezigheid in deze connector weg te "schuren".
 
Oké, dat zal ik morgenavond meteen proberen. Resultaat zal ik hier posten.

(Ik hoop dat hij dan wel weer werkt!!)
 
Kabels ingespoten, paar keer over elkaar gehaald. Geen resultaat..

Nieuwe kabel even snel van temp. sensor naar dashboard, geen resultaat.

Heb een ander dashboard even geprobeerd, van een SR 50. Geeft ook geen temp aan...

Ik snap er niks meer van.. :(

EDIT:
Weerstand van blok naar frame is nu ineens rond de 02.8 Ohm (op 200 Ohm).

Als ik de kabel van de temp. sensor op de sensor zet, en dan de weerstand van de aansluiting op het dashboard meet, is dat exact hetzelfde als dat ik de weerstand van de temp. sensor meet naar de min pool of het frame.

Het dashboard is dus wel gewoon functioneel, dat zie je ook aan als je de kabel op de minpool of het frame houd, dan geeft hij meteen temperatuur aan..

EDIT 2:
Nu deed ik net weer een testrondje om te kijken of misschien nu wel de temperatuurmeter iets aan gaf, maar nu merkte ik nog een probleem op...
Mijn toerenteller geeft de toeren niet meer goed aan, vooral als ik het gas los laat op hoge toeren dan springt hij ineens van bijv. 9000 ineens naar 11000 / 12000..

Misschien hebben de 2 problemen iets met elkaar te maken? Is namelijk alle 2 elektronica lijkt mij...

Video:
 
Last edited:
Weet je nu wel zeker dat er van min pool van accu naar frame en naar blok goede aansluiting is ?
Dit zou allemaal op 200 ohm stand dicht bij nul moeten zitten.
 
Weet je nu wel zeker dat er van min pool van accu naar frame en naar blok goede aansluiting is ?
Dit zou allemaal op 200 ohm stand dicht bij nul moeten zitten.

Ik ben er vrijwel zeker van, ik zal straks nog een meting doen, massapunten controleren en desnoods kijken wat een ectra kabel doet.

Resultaten zijn ineens erg wissellend..

EDIT:
Ik heb denk ik niet goed contact gemaakt, hij meet nu weer 00.5 Ohm. Oeps..

Maar de temp. Meter doet het helaas nogsteeds niet...
De toerenteller doet nu dus ook vreemd..
 
Last edited:
Ik heb net weer wat dingen geprobeerd.

Als ik de scooter op contact zet en de knipperlichten aan doen, worden mijn dashboard en toerenteller telkens minder vel als het knipperlicht aan is.

Als de knipperlichten aan zijn, geeft de accu 12.7v af, maar het dashboard meet onregelmatig tussen de 11.4v en 12.2v...

Als de knipperlichten aan zijn en ik meet de weerstand van blok naar frame, wisselt dat af van 00.8 Ohm en 01.7 Ohm.

Als ik de scooter start en wat gas geeft, geeft het dashboard aan dat hij rond de 14v en 15.4v krijgt.


Temperatuurmeter geeft ook nog steeds niks aan, maar ik heb zo'n vermoeden dat dit met elkaar te maken heeft.. Heeft iemand suggesties?

EDIT:
1e, 2e, 3e en 4e probleem opgelost... Net nadat ik de post plaatste zag ik dat bij de houder van de zekeringen 3 van de 4 kabel gerafelt waren.. Daar zitten nu nieuwen op. Alleen laatste probleem dus nog van de temp. meter...
 
Last edited:
Het enige wat ik nog kan bedenken, en dan ben ik echt aan het einde van mijn Latijn, is dat er verschillende uitvoeringen bestaan van temperatuursensoren in combinatie met de temperatuurmeter in je dashboard.

Dit zou je kunnen testen door een potentiometer (=regelbare weerstand) aan te sluiten ipv de temperatuursensor.
Dan vervolgens deze potmeter zodanig te draaien tot het punt waar de temperatuurmeter in je dashboard maximaal aangeeft.
Dan de weerstand te meten van de potmeter.
Vervolgens de potmeter de andere kant op te draaien tot het punt dat de temperatuurmeter in je dashboard minimaal aangeeft.
Dan ook weer de weerstand te meten.

Dan deze weerstandswaardes te vergelijken met de specs van de aangeschafte temperatuursensor.
 
Het enige wat ik nog kan bedenken, en dan ben ik echt aan het einde van mijn Latijn, is dat er verschillende uitvoeringen bestaan van temperatuursensoren in combinatie met de temperatuurmeter in je dashboard.

Dit zou je kunnen testen door een potentiometer (=regelbare weerstand) aan te sluiten ipv de temperatuursensor.
Dan vervolgens deze potmeter zodanig te draaien tot het punt waar de temperatuurmeter in je dashboard maximaal aangeeft.
Dan de weerstand te meten van de potmeter.
Vervolgens de potmeter de andere kant op te draaien tot het punt dat de temperatuurmeter in je dashboard minimaal aangeeft.
Dan ook weer de weerstand te meten.

Dan deze weerstandswaardes te vergelijken met de specs van de aangeschafte temperatuursensor.

Ik zal kijken hoe ik aan zo'n meter kan komen, verder heb ik ook geen ideeën meer waar het aan kan liggen. Alles is gewoon goed..

Ik laat meer weten als ik zo'n meter heb.
 
Dit is geen meter maar een regelbare weerstand.
Is zoiets waar je onder andere het volume van je radio mee harder/zachter zet.

Krijg je gewoon bij je lokale elektronica-onderdelen handelaar en ziet er zo uit.

potentiometer.png

leg de middelste aansluiting aan massa en één van de buitenste verbind je met de draad die normaal op de sensor aangesloten zit.

Neem er één van ongeveer 4,7 Kilo Ohm van het lineaire type, de elektronicazaak weet dan wel wat je bedoelt.
 
Dit is geen meter maar een regelbare weerstand.
Is zoiets waar je onder andere het volume van je radio mee harder/zachter zet.

Krijg je gewoon bij je lokale elektronica-onderdelen handelaar en ziet er zo uit.

View attachment 49781

leg de middelste aansluiting aan massa en één van de buitenste verbind je met de draad die normaal op de sensor aangesloten zit.

Neem er één van ongeveer 4,7 Kilo Ohm van het lineaire type, de elektronicazaak weet dan wel wat je bedoelt.

Oké, bedankt voor de info!
Zal morgen meteen even kijken.
Maakt het aantal watt ook uit?
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back
Top