3 cilinders en 6 zuigers verder.

UndercoverNL

Active Member
Goedenavond, dus, na een tijdje ben ik er weer, en ik zit weer eens met een probleem, en de grootste die ik ooit heb gehad met dit ding.
Het gaat natuurlijk weer over de aerox uit 2008. Inmiddels, na een paar maanden, heb ik vrijwel elk onderdeel vervangen en is hij in top staat, op het frame na dan, helaas, zo als al bekend was, is de std 50cc een paar maanden geleden warmgelopen. Daarna heb ik er een nieuwe sp 50cc op gezet, die na 20km er ook mee uit scheet, helemaal opengetrokken en klaar voor de schroot, ondanks dat hij gewoon op de oude, goede setup reed, en de benzine gewoon goed gemengd was. En ik hem ook gewoon goed inreed uiteraard.

Toen daarna een DR70 opgegooid, liep goed, helemaal afgesteld, na 20km inrijden hield hij er mee op, niet harder dan 25 gereden en kwart gas opgetrokken, omdat ik deze natuurlijk niet voor de 3x de puin in wilde rijden. Maar na 20 km hoorde ik een ratelend geluid en viel hij uit, starte niet meer, en eenmaal open was de zuigerveer doorgesneden en waren er stukken uit de zuiger (zie foto 1), na met wat mensen overlegd te hebben waren we van mening dat dit waarschijnlijk een fabrieksfout was omdat er stuk op een erg ongebruikelijk plek uit de zuiger was.
Daarna een nieuwe zuiger gehaald, er op gezet, kicken en lopen, liep prachtig, veel power en goed stationair, na 2km rijden, scheet hij er weer mee uit, eenmaal open, WEER de zuigerveer doorgesneden, en 2 enorme strepen op de zuiger, aan de rechterzijde, aan de andere kant was niks te bekennen (zie foto 2 / 3).

Ik ben de hoop eigenlijk al opgegeven, maar als ik hem dan weer zie staan wil ik heb diep van binnen toch weer lopend krijgen, heb er al meer dan 3 duizend euro aan uit gegeven in een half jaar tijd en hij doet het prachtig als hij het doet, maar puur de cilinder / zuiger wil maar niet lopend blijven.

Heb al enorm veel mensen gevraagd en er zijn ook al meerdere mensen langs geweest om te helpen met het monteren en afstellen zodat dat zeker goed verloopt. Maar geen succes, vandaag is hij voor de laatste keer weer kapot gelopen met de DR70, de zuiger vooral, de cilinder is nog in oké staat.

Ik vraag het nu hier even omdat hier de meeste mensen al erg veel ervaring hebben en ik hoop dat iemand nog enig idee kan hebben waarom dit gebeurd.

Alvast bedankt!
 

Attachments

  • IMG-20220423-WA0028.jpg
    IMG-20220423-WA0028.jpg
    101 KB · Views: 38
  • 20220526_203657.jpg
    20220526_203657.jpg
    82.7 KB · Views: 38
  • 20220526_203715.jpg
    20220526_203715.jpg
    103.4 KB · Views: 38
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Solution
Ik heb geen idee waarom de zuiger wel beschadigd is en de cilinder niet.
Misschien ligt dit aan het verschil in hardheid van de materialen van de cilinder tov de zuiger en de vorm en dikte van het klemgezeten stukje metaal.
Wat mij wel opvalt is dat op foto3 de streep die vlak langs het gat van de pistonpen loopt ter hoogte van het gat zelf zich een verkleurd stukje bevindt.
Ik kan het niet goed zien maar volgens mij is dit een vreemd stukje metaal wat in het aluminium van de zuiger is gedrukt.
Bij je middelvinger zit er zelfs een stalagmiet!

Er is geen andere manier hoe je deze diepe strepen in je cilinders/zuigers krijgt anders dan een vreemd stukje metaal, vooral als de zuigerveer en de pistonpenborgring nog op z'n plaats zitten...
Heb toch met afstellen te maken , ik heb een Dellorto 19 mm met handchoke ,( kan er bijna niet bij ) , maar mijn Scooter start gewoon zonder de Choke te gebruiken .
Moet de Scooter wel een minuut of 2 stationair laten draaien voordat ik kan weg rijden , maak mij niet uit .. FF helm pakken . opzetten , handschoenen aan ... dan wegrijden.
tja kan nog is aan de lucht en stationair schroeven gaan klooien, en hij starte eerst inderdaad met een kapotte choke dus dat was het probleem niet, maar wilde m toch maar ff werkend krijgen. Dus had een nieuwe besteld en nu start hij niet meer. Zowel met als zonder choke.
 
Wat gebeurt er , als je die kapotte choke eens terug zet ?
kan niet meer terug, hij is letterlijk kapot als in de naald en het uitzettende kopertje zijn afgebroken.
En ik heb het met de nieuwe choke wel getest zonder de kabel aan te sluiten, maar ook dan start hij niet, zelfs niet met precies dezelfde sproeier en afstelling als met de kapotte choke.
 
Als je hem zonder de kabel aansluit , krijgt de scooter altijd een verrijkt mengsel . het verrijkings kanaal gaat pas dicht als de naald naar beneden gaat ( door het warm worden van de choke door de spanning ) en deze afsluit. Als jou oude choke in kapotte toestand naar beneden bleef staan , heb je nu dus een veel te rijk mengsel.
 
nou het is opgelost hoor, was weer eens een dom foutje, had zondag het papier in het spruitstuk laten zitten wat er in zat tegen vuil etc. Die was nu doorweekt en zat door de membraan plaatjes heen waardoor hij de volle lading kreeg. Alles er uit gehaald, en ik was vergeten de vacuum slang terug aan te sluiten na het veranderen van de choke. Nu loopt hij weer, al met al, gewoon domme foutjes in plaats van technische problemen haha. Ik zal morgen wel is even een stukje gaan rijden om te kijken hoe hij rijdt en of de optrek snelheid al verbeterd is door het fixen van de uitlaat en membraan.
 
Hoeveel speling heeft de zuiger in de cilinder ?
Zijn de spoelpoorten enz. niet te grof afgewerkt ?
Is het type bougie mischien een te warm type?
Of is je Big-end van de krukas kapot aan het draaien waardoor er metaal splinters in het blok komen.
 
Back
Top