2takt rammelt enorm rond de 60kmpu

Bassievrucht

Active Member
Ok daar ben ik weer, deze keer met een beetje een (voor mijn gevoel) groot probleem. Ik heb een 70cc 2takt (TGB 303r) en op het moment dat ik hem doortrek naar de 60 begint die ineens keihard te rammelen, hij loopt vervolgens door naar de 70 (met moeite) en gaat niet harder, maar ik weet zeker dat die dat wel kan...

Ik heb een "filmpje" van het probleem (aka een screen recording van de gps snelheid meting met het geluid dat de microfoon opneemt. Je hoort het in het filmpje rond de 65).


Geen idee wat dit kan zijn, heb naar de zuiger gekeken (zitten wat zeer lichte maar onvoelbare krassen op, en er zitten geen putjes of dergelijke in de zuigerkop). Bougie is ook mooi koffiebruin en de carb is dus goed afgesteld.

Overbrenging lijkt ook in orde, nieuwe vertandingolie heb ik ook al gedaan maar heeft geen effect gehad. Het is denk wel belangrijk dat jullie weten dat er een heel klein beetje speling op het achterwiel zit, kan dat het wezen?
 
Advertisement - register to remove this

Heb je onbalans in vliegwiel? Scheve montage (door de spie)?
Wat je kunt doen is stationair laten lopen en een stift heel geleidelijk tegen het vliegwiel aan laten komen en bij de eerste aanrakingen stoppen. Als je het blok uit zet, even kijken of de lijn onderbroken is,
Groet,
 
Klinkt niet echt gezond..

Als jij al constateert dat je achterwiel speling heeft, zou ik aan raden om dat eerst te verhelpen.

En als je toch je vertanding helemaal open moet gelijk die lagers ook vernieuwen als er een hoop kilometers op dat blok staat.
 
Heb je onbalans in vliegwiel? Scheve montage (door de spie)?
Wat je kunt doen is stationair laten lopen en een stift heel geleidelijk tegen het vliegwiel aan laten komen en bij de eerste aanrakingen stoppen. Als je het blok uit zet, even kijken of de lijn onderbroken is,
Groet,
Ga ik doen zodra ik tijd heb, vliegwiel zit achter de koelfan toch?
Post automatically merged:

Klinkt niet echt gezond..

Als jij al constateert dat je achterwiel speling heeft, zou ik aan raden om dat eerst te verhelpen.

En als je toch je vertanding helemaal open moet gelijk die lagers ook vernieuwen als er een hoop kilometers op dat blok staat.
Ik ga as zondag waarschijnlijk naar mijn oom om te sleutelen, achterwiel speling en nieuwe lagers zal ik zeker naar kijken. Moet je voor die lagers dan ook zo een pers hebben?
 
Ok dus als ik het zo even allemaal bij elkaar bekijk, moet ik;

Kijken of alles goed vast zit.
Controleren of er geen onbalans is over de krukas.
Kijken of vsnaar slipt (hoe zou ik dat moeten oplossen?)
Koppeling controleren.
Overbrenging nog een keer nakijken.
Lagers vervangen.
Speling achterwiel oplossen.

Heeft iemand nog iets wat ik evt zou kunnen doen?
 
Jonges weet niet of dit er misschien iets mee te maken heeft maar mijn koelfan zit maar met 1 boutje vast. Hij kan daarnaast naar voren en achter bewegen en een beetje los ronddraaien om die bout heen. Ik ga kijken wat die doet als ik er een nieuwe boutje inzet.
Post automatically merged:

 
Voor je misschien onnodig werk gaat doen en open maken zou ik gewoon die koelingfan even vastzetten want het is heel goed mogelijk dat het lawaai daar vandaan komt.
Ga ik zeker doen zodra ik tijd heb. Andere dingen ga ik dan natuurlijk nog wel even nalopen daarna. Maar in ieder geval hebben we misschien een idee waar het vandaan kan komen nu.
 
Ok ben ff een tijdje niet online geweest (totaal geen tijd gehad). Iig heb ik de koelvin vast gezet maar ik kan nu niet testen want me gaskabel is kapot gegaan op 1 of andere manier, geen idee hoe, maar in ieder geval, ik laat het weten wanneer ik de gaskabel gefixed heb en of het probleem er dan nog is.
 
Last edited:
Back
Top