2t zelf mengen

Freejay

Member
Ik heb een Peugeot vivacity uit 2000. Nu heb ik het probleem wanneer mijn scooter even heeft stilgestaan en ik dan ga rijden, dat hij niet vooruit komt omdat er een dikke rookwolk uit mijn uitlaat komt door verbrande olie(neem ik aan). Kan je dit probleem verkrijgen door synthetische olie en semi synthetisch bij elkaar te gooien? Ik wil nu graag op mengsmering gaan maar wat moet ik hiervoor doen? Bedankt.
 
Advertisement - register to remove this

Klopt . Dat ervaar ik dan ook. Maar je weet toch hoe carburateur af te stellen? Ik doe op oor en gevoel. En ik wed als ik hier zet hoe ik t doe er vanzelf een wijsneus jou uitlegde hoe t echt moet.
Viva op bok. Luchtschroef dicht. Draai ik 'm open tot hij hoog op toeren is, achterwiel zal draaien. Dan draai ik de stationairschroef uit tot hij mooi stationair loopt. Dat doe je met warme motor. Stationair mag achterwiel niet draaien. Vandaar op de middenbok zetten. Ik kwam op nog geen 270 graden draaien. 3/4e uit gedraaid de luchtschroef.
Ik had de flap van mijn lichtinlaat verkeerd om zitten en daarom een hoop vocht in die pijp tot in de luchtfilterbox. Daarom liep de mijne voor geen meter. Idd ook niet lopen bij volgas geven.
Maar wat zegt je bougie? Dat is toonaangevend. Grijs is wat ik had voorheen, zéér arm tot heet mengsel . Te weinig benzine of te veel lucht. Nu trekt hij weer oke. En loopt weer 75 op de teller.
Maar de anderhalve slag is een ruw beginpunt. Ik heb zelfs met een grotere sproeier dat nog niet nodig
Bedankt voor het antwoorden. Dit is mijn bougie...
 

Attachments

  • 20210130_173722.jpg
    20210130_173722.jpg
    91.8 KB · Views: 10
Geen valse lucht zou ik zeggen. Normaal is 540graden open gedraaid de ruwe lucht afstelling. 1,5 slag. Of helemaal opnieuw afstellen. Ik doe het op gevoel. Maar er zijn genoeg topics met exacte uitleg hoe de carburateur af te stellen. Wel met warme motor. Ik moet hetzelfde nu gaan doen. Ik had vuil in mijn hoofdsproeier.
Toch echt wel valse lucht als de luchtschroef helemaal dicht kan.
 
Toch echt wel valse lucht als de luchtschroef helemaal dicht kan.
En dat durfde ik niet met zekerheid te zeggen. Ik zou s kijken naar de plaatsing vd luchtfilter in de luchtfilterbox. Ik had er laatst wat vuil en water in en deed het af met een doek, weer in elkaar en alles opgelost.
Draai je aan de juiste schroef Freejay?
Post automatically merged:

Hoe kom ik erachter als dit nu olie is of benzine? Want dit is een irritant probleem.
Lijkt veel op olie maar onverbrande benzine ziet er bijna hetzelfde uit. Ff met een staalborstel over je bougie, je luchtfilter checken. Luchtschroef bijstellen en stuk rijden en bougie er weer uit.
 
En dat durfde ik niet met zekerheid te zeggen. Ik zou s kijken naar de plaatsing vd luchtfilter in de luchtfilterbox. Ik had er laatst wat vuil en water in en deed het af met een doek, weer in elkaar en alles opgelost.
Draai je aan de juiste schroef Freejay?
Post automatically merged:


Lijkt veel op olie maar onverbrande benzine ziet er bijna hetzelfde uit. Ff met een staalborstel over je bougie, je luchtfilter checken. Luchtschroef bijstellen en stuk rijden en bougie er weer uit.
Ik ben er inmiddels achter dat het te veel benzine is.. mijn scooter doet het nu niet meer omdat de benzine de bougie heefg opgevreten.. echt raar want ik heb niks aan de scooter veranderd qua tuning en alsnog krikgt hij te veel benzine? Of is het een slechte verhouding met lucht?
 
Ik ben er inmiddels achter dat het te veel benzine is.. mijn scooter doet het nu niet meer omdat de benzine de bougie heefg opgevreten.. echt raar want ik heb niks aan de scooter veranderd qua tuning en alsnog krikgt hij te veel benzine? Of is het een slechte verhouding met lucht?
Ik denk slechte verhouding. Ik zelf had te veel water op gezogen en zo mijn luchtfilter vervuild en kwam er amper lucht bij de carburateur uit.als de luchtfilter scheef zit in de box sluit hij ook de buis naar de carburateur af. Met resultaat wat ook in de buurt van je klachten komt. Maar ook al los je je klachten op vergeet je bougie niet of te vervangen of met een staalborstel ff schoon te maken. Ik had mijn zuiger en cilinder ook in puin kunnen helpen nadat ik de varioplaat had verwijderd en niet in sproeier in grootte omhooggevallen was gegaan. Resultaat witte bougie. Maar jij hebt semi synthetisch en vol synthetisch mengsel van olie. Wat er óók weer toe kan leiden dat je bougie er zo uit ziet. En je oliepomp en leidingen. 1 keer de 2 bijelkaar gooien oke maar geen gewoonte van maken.
 
Back
Top