2t zelf mengen

Freejay

Member
Ik heb een Peugeot vivacity uit 2000. Nu heb ik het probleem wanneer mijn scooter even heeft stilgestaan en ik dan ga rijden, dat hij niet vooruit komt omdat er een dikke rookwolk uit mijn uitlaat komt door verbrande olie(neem ik aan). Kan je dit probleem verkrijgen door synthetische olie en semi synthetisch bij elkaar te gooien? Ik wil nu graag op mengsmering gaan maar wat moet ik hiervoor doen? Bedankt.
 
Advertisement - register to remove this

Dit hoeft niet aan de oliepomp te liggen....
Te rijke afstelling i.c.m. de/een elektrische kan dit ook veroorzaken.

Kan ook nog veroorzaakt worden door de afstelling van de gasschuif welke niet meer synchroon loopt met de oliepomp.
(dit kan afgesteld worden!)

Oliën mengen is geen goed idee, en je moet ook niet vergeten dat mengsmering al voorzien is van mengolie!
Wil je dus volledig op mengsmering rijden, is het verstandig om het gehele olietoevoersysteem af te sluiten en/of te verwijderen.
 
Dit hoeft niet aan de oliepomp te liggen....
Te rijke afstelling i.c.m. de/een elektrische kan dit ook veroorzaken.

Kan ook nog veroorzaakt worden door de afstelling van de gasschuif welke niet meer synchroon loopt met de oliepomp.
(dit kan afgesteld worden!)

Oliën mengen is geen goed idee, en je moet ook niet vergeten dat mengsmering al voorzien is van mengolie!
Wil je dus volledig op mengsmering rijden, is het verstandig om het gehele olietoevoersysteem af te sluiten en/of te verwijderen.
Ik heb nergens aamgezeten, ik heb eigenlijk geen idee hoe dit is gekomen... in iniedergeval was mijn bedoeling om de slang dat van de oliepomp gaat naar de carburateur gewoon aam te sluiten op de ingang van de oliepomp en dan een schroef te steken in de slang van de carburateur, zodat er geen valse lucht is. Kan mijn oliepomp hierdoor kapot gaan? En wat als dat gebeurd, draaid die dan niet meer?
 
Ik heb een Peugeot vivacity uit 2000. Nu heb ik het probleem wanneer mijn scooter even heeft stilgestaan en ik dan ga rijden, dat hij niet vooruit komt omdat er een dikke rookwolk uit mijn uitlaat komt door verbrande olie(neem ik aan). Kan je dit probleem verkrijgen door synthetische olie en semi synthetisch bij elkaar te gooien? Ik wil nu graag op mengsmering gaan maar wat moet ik hiervoor doen? Bedankt.
Krijgt gewoon teveel olie te verwerken, heb precies hetzelfde met mijn scooter. Maar ik meng hem te rijk omdat ik er momenteel een naraku kut cilinder eronder hebt zitten..
Dan heb ik de keuze of ik smeer hem rijker en kan de komende maand / 2 maanden er nog er mee rijden.
Of ik smeer hem niet extra is loopt binnen 4 weken kapot.
 
Krijgt gewoon teveel olie te verwerken, heb precies hetzelfde met mijn scooter. Maar ik meng hem te rijk omdat ik er momenteel een naraku kut cilinder eronder hebt zitten..
Dan heb ik de keuze of ik smeer hem rijker en kan de komende maand / 2 maanden er nog er mee rijden.
Of ik smeer hem niet extra is loopt binnen 4 weken kapot.
Dus ik neem aan dat dit aan de oliepomp ligt... want meer zit niet op een 2t?
 
Dus ik neem aan dat dit aan de oliepomp ligt... want meer zit niet op een 2t?
Klopt mijn vivacity mengt ook 1:35. Goede full synthetisch is mijn voorkeur voor olie. En ik dacht dat t mengen van half en vol synthetisch niet oke was. Overigens weet ik nu de echte benzinetank inhoud vd sportline vivacity. Geen 6 of 6.2 of 5 liter, maar dikke 7 liter. Als hij op reserve gaat, bij het knipperen van alle brandstof lampjes heb je volgens de handleiding nog 20km. Nou als ze allemaal knipperen rij ik nog 50km en dan tank ik. Heb wel grotere sproeier dan origineel. 62 ipv 56. Bromscooter vivacity sportline model 2007. Ik rij met volle tank tot de dagteller op 130 staat. Dan gaat er 6 liter in. Ik rij 1:22.
Alleen de varioplaat verwijderd en iets zwaardere drukveer. Top 75. Verder 62 sproeier en 7,5 gram rolletjes
 
Last edited:
Klopt mijn vivacity mengt ook 1:35. Goede full synthetisch is mijn voorkeur voor olie. En ik dacht dat t mengen van half en vol synthetisch niet oke was. Overigens weet ik nu de echte benzinetank inhoud vd sportline vivacity. Geen 6 of 6.2 of 5 liter, maar dikke 7 liter. Als hij op reserve gaat, bij het knipperen van alle brandstof lampjes heb je volgens de handleiding nog 20km. Nou als ze allemaal knipperen rij ik nog 50km en dan tank ik. Heb wel grotere sproeier dan origineel. 62 ipv 56. Bromscooter vivacity sportline model 2007. Ik rij met volle tank tot de dagteller op 130 staat. Dan gaat er 6 liter in. Ik rij 1:22.
Alleen de varioplaat verwijderd en iets zwaardere drukveer. Top 75. Verder 62
Ik heb altijd dikke rookwolken en kom dan heel even niet vooruit, mijn bougie is echt zwart... ligt dit aan mijn oliepomp? Ja toch want zoals ik al zei er zit verder niks op zo een verticaal 2t blok..
 
Ik heb altijd dikke rookwolken en kom dan heel even niet vooruit, mijn bougie is echt zwart... ligt dit aan mijn oliepomp? Ja toch want zoals ik al zei er zit verder niks op zo een verticaal 2t blok..
Ik zou ff je luchtfilter en de luchtinlaat checken. Ik heb dat alleen als mijn luchtfilter vies of nat wordt. De pijp die naar voren loopt, luchtinlaat, wil nog wel eens water en zooi opzuigen. Ik heb mijn luchtfilter origineel. En de flap en begrenzen op de luchtinlaat zitten er ook nog. Ik moet zelf ook de luchtinlaat wat veranderen.
Als ik me luchtfilter heb schoongemaakt rookt hij ff kort en daarna alles weer ok.
Als de mijne dezelfde kuren heeft moet ik 'm zelfs ff warm laten lopen. Hij trekt anders niet door.
En anders is valse lucht ook nog een optie.
Maar als de luchtvoorziening goed is rookt hij nul.
Mengen van vol en half synthetische olie kan niet oke zijn.
Ik raad vol synthetisch olie aan. En idd vivacity mengt olie rijk
 
Ik zou ff je luchtfilter en de luchtinlaat checken. Ik heb dat alleen als mijn luchtfilter vies of nat wordt. De pijp die naar voren loopt, luchtinlaat, wil nog wel eens water en zooi opzuigen. Ik heb mijn luchtfilter origineel. En de flap en begrenzen op de luchtinlaat zitten er ook nog. Ik moet zelf ook de luchtinlaat wat veranderen.
Als ik me luchtfilter heb schoongemaakt rookt hij ff kort en daarna alles weer ok.
Nu zit ik steeds te denken dat het inderdaad niet eens aan mijn oliepomp hoeft te liggen.. althans hij verzuipt wel steeds in de olie.. ook als ik even stationair loop.. maar zou het kunnen zijn dat hij weinig lucht krijgt(dat dit er in meespeelt) want de luchtschroef is helemaal dicht want dan deed die het beste. Ik heb hem helemaal dicht gedaan omdat daarvoor stond die meer open en deed die het voor geen meter..
 
Nu zit ik steeds te denken dat het inderdaad niet eens aan mijn oliepomp hoeft te liggen.. althans hij verzuipt wel steeds in de olie.. ook als ik even stationair loop.. maar zou het kunnen zijn dat hij weinig lucht krijgt(dat dit er in meespeelt) want de luchtschroef is helemaal dicht want dan deed die het beste. Ik heb hem helemaal dicht gedaan omdat daarvoor stond die meer open en deed die het voor geen meter..
Valse lucht...
 
Hoe zie je als je luchtinlaat valse lucht heeft? Sorry ik snap het even niet. Ik weet zeker dat de luchtfilterbox en lichtinlaat op de carburateur goed zijn aangesloten.. anders doe ik het nog een keer.
Als dat allemaal goed is zou je geen valse lucht verwachten. Maar de luchtschroef helemaal dicht is apart. Ik heb 'm ook niet ver open maar toch wel bijna 1 slag. Je luchtfilter box ook origineel? Bij mij is het probleem alleen als het regent. En na het drogen vd boel is alles weer ok. Welke kleur is je bougie?
Post automatically merged:

Hoe zie je als je luchtinlaat valse lucht heeft? Sorry ik snap het even niet. Ik weet zeker dat de luchtfilterbox en lichtinlaat op de carburateur goed zijn aangesloten.. anders doe ik het nog een keer.
Als je de luchtfilter eraf haalt en ,met de dichte luchtschroef? Of ff open zetten.., je de luchtinlaat vd carburateur afdekt met je hand zou hij af moeten slaan. Ik heb nog nooit een luchtschroef helemaal dicht gedraaid gehad of gezien. Maar als die dicht is en je dekt de luchtinlaat af loopt hij dan ook door?

Gewoon een Gurtner, (excuses spelling) 12mm carburateur?
 
Last edited:
Als dat allemaal goed is zou je geen valse lucht verwachten. Maar de luchtschroef helemaal dicht is apart. Ik heb 'm ook niet ver open maar toch wel bijna 1 slag. Je luchtfilter box ook origineel? Bij mij is het probleem alleen als het regent. En na het drogen vd boel is alles weer ok. Welke kleur is je bougie?
Post automatically merged:


Als je de luchtfilter eraf haalt en ,met de dichte luchtschroef? Of ff open zetten.., je de luchtinlaat vd carburateur afdekt met je hand zou hij af moeten slaan. Ik heb nog nooit een luchtschroef helemaal dicht gedraaid gehad of gezien. Maar als die dicht is en je dekt de luchtinlaat af loopt hij dan ook door?

Gewoon een Gurtner, (excuses spelling) 12mm carburateur?
Bedankt voor je advies. Ik probeer straks de luchtinlaat af te dekken en laat dan nog iets weten.
 
Ik ga nu de mijne ook afstellen. Heb jij ook een bromscooter vivacity? 12mm carburateur?
Ja heb ik ook, ik heb net de luchtinlaat dichtgehouden toen de lichtdchroef helemaal dicht was en het duurde 10 sec ongeveer voordat die uitviel en met luchtschroef 2.5 slag open duurde het zeker wel 20 seconden. Is dit slecht of goed?
 
Ja heb ik ook, ik heb net de luchtinlaat dichtgehouden toen de lichtdchroef helemaal dicht was en het duurde 10 sec ongeveer voordat die uitviel en met luchtschroef 2.5 slag open duurde het zeker wel 20 seconden. Is dit slecht of goed?
Geen valse lucht zou ik zeggen. Normaal is 540graden open gedraaid de ruwe lucht afstelling. 1,5 slag. Of helemaal opnieuw afstellen. Ik doe het op gevoel. Maar er zijn genoeg topics met exacte uitleg hoe de carburateur af te stellen. Wel met warme motor. Ik moet hetzelfde nu gaan doen. Ik had vuil in mijn hoofdsproeier.
 
Geen valse lucht zou ik zeggen. Normaal is 540graden open gedraaid de ruwe lucht afstelling. 1,5 slag. Of helemaal opnieuw afstellen. Ik doe het op gevoel. Maar er zijn genoeg topics met exacte uitleg hoe de carburateur af te stellen. Wel met warme motor. Ik moet hetzelfde nu gaan doen. Ik had vuil in mijn hoofdsproeier.
Als ik met luchtschroef 1.5 open rijd dan heeft heeft niet dezelfde power als dat die op dicht staat en hij houdt in bij de topsnelheid.
 
Als ik met luchtschroef 1.5 open rijd dan heeft heeft niet dezelfde power als dat die op dicht staat en hij houdt in bij de topsnelheid.
Klopt . Dat ervaar ik dan ook. Maar je weet toch hoe carburateur af te stellen? Ik doe op oor en gevoel. En ik wed als ik hier zet hoe ik t doe er vanzelf een wijsneus jou uitlegde hoe t echt moet.
Viva op bok. Luchtschroef dicht. Draai ik 'm open tot hij hoog op toeren is, achterwiel zal draaien. Dan draai ik de stationairschroef uit tot hij mooi stationair loopt. Dat doe je met warme motor. Stationair mag achterwiel niet draaien. Vandaar op de middenbok zetten. Ik kwam op nog geen 270 graden draaien. 3/4e uit gedraaid de luchtschroef.
Ik had de flap van mijn lichtinlaat verkeerd om zitten en daarom een hoop vocht in die pijp tot in de luchtfilterbox. Daarom liep de mijne voor geen meter. Idd ook niet lopen bij volgas geven.
Maar wat zegt je bougie? Dat is toonaangevend. Grijs is wat ik had voorheen, zéér arm tot heet mengsel . Te weinig benzine of te veel lucht. Nu trekt hij weer oke. En loopt weer 75 op de teller.
Maar de anderhalve slag is een ruw beginpunt. Ik heb zelfs met een grotere sproeier dat nog niet nodig
 
Back
Top