2t blok onder 4t frame ZIP

NoahVO

New Member
Wat gebeurt er als je gepakt wordt met een 2t skr blok onder je 4t zippie?

Vele vrienden flikken dit zonder problemen. Ik wil dus weten wat er gebeurd als oom agent achter mij komt rijden en m’n kenteken invoert. Ziet hij/zij gelijk ‘ZIP 50 4T’ en merkt op dat het echter een 2T is. Of maakt het weinig uit? M’n vrienden zijn tot nu toe gegund of het is ze niet opgevallen.

En wat gebeurd er als ik wordt aangereden met een 2T blok? Mensen die worden aangereden met 80cc ondervinden ook 99/100x geen problemen. Ook als ze bijvoorbeeld van 4t 2v naar 4t 4v zijn gegaan. Ze merken het simpelweg niet.

Iemand ervaring met van 4T naar 2T?
 
Advertisement - register to remove this

Als ze het merken krijg je gewoon een wok en mag je de scooter opnieuw laten keuren bij de RDW waar je uiteraard moet verschijnen met het 4-takt blok eronder en alles op je scooter aan de regeltjes moet voldoen..
Geen idee of je daar ook nog eens een boete bij krijgt want uiteindelijk rijdt je wel op een ondeugdelijke scooter op de openbare weg.
Maar ik ga er eigenlijk ook van uit dat iemand die dit wilt doen het zaakje ook goed wilt opvoeren en daar voor krijg je zeker een boete en een wok.
 
oom agent
Waarom deze denigrerende opmerking?
Jij probeert de wet te omzeilen en zij proberen deze te handhaven.
Kat en muis spelletje...

Maar goed, om in jouw taalgebruik te blijven: Oom agent kan, bij twijfel, ter plekke een WOK-status op de scooter zetten.
Dan dien je de scooter geheel in originele staat terug te brengen en deze ter keuring bij de RDW langs te brengen.

Dit gaat je, hoogstwaarschijnlijk, heel veel knaken kosten...

Ik zeg: SUCCES...!
 
Als je met een NIET Kloppend voertuig zich op de openbare weg bevind , ben je strafbaar , en immers ook NIET verzekerd .
Al krijg je een aanrijding NIET door jou schuld , ben jij fout , omdat het huidige voertuig nooit de weg op had gemogen .
 
Als je met een NIET Kloppend voertuig zich op de openbare weg bevind , ben je strafbaar , en immers ook NIET verzekerd .
Al krijg je een aanrijding NIET door jou schuld , ben jij fout , omdat het huidige voertuig nooit de weg op had gemogen .
Daar was ik al bang voor… Maar is het niet net zo erg als een 80cc? Als in dat ze het niet 123 zullen merken en mij dus alsnog zullen uitkeren.
Post automatically merged:

Waarom deze denigrerende opmerking?
Jij probeert de wet te omzeilen en zij proberen deze te handhaven.
Kat en muis spelletje...

Maar goed, om in jouw taalgebruik te blijven: Oom agent kan, bij twijfel, ter plekke een WOK-status op de scooter zetten.
Dan dien je de scooter geheel in originele staat terug te brengen en deze ter keuring bij de RDW langs te brengen.

Dit gaat je, hoogstwaarschijnlijk, heel veel knaken kosten...

Ik zeg: SUCCES...!
Zeker niet denigrerend bedoeld? Wat is er mis met ‘oom agent’?
Maar toch bedankt voor de opmerking! Ik ben niet echt bang voor een WOK. Wel voor een klapper maken en niks van de verzekering krijgen.
Post automatically merged:

Als ze het merken krijg je gewoon een wok en mag je de scooter opnieuw laten keuren bij de RDW waar je uiteraard moet verschijnen met het 4-takt blok eronder en alles op je scooter aan de regeltjes moet voldoen..
Geen idee of je daar ook nog eens een boete bij krijgt want uiteindelijk rijdt je wel op een ondeugdelijke scooter op de openbare weg.
Maar ik ga er eigenlijk ook van uit dat iemand die dit wilt doen het zaakje ook goed wilt opvoeren en daar voor krijg je zeker een boete en een wok.
Begrijpelijk, bedankt!
Maar ik rijd dus gewoon onverzekerd rond dan?
 
Zolang het een ongeval betreft met relatief weinig schade zul je misschien door de mazen van het net glippen, maar owee als de schade groot is of als er gewonden of nog erger bij vallen, dan heb je een dik probleem voor de rest van je leven.

Want denk eraan, als een verzekering eronderuit kan komen omdat jij, je niet aan de polisvoorwaarden hebt gehouden, doen ze het!
 
Ze kunnen sowieso aan het kenteken aflezen (opvragen) wat de voertuiggegevens zijn!
Bij jouw klopt dit waarschijnlijk dus niet wat sowieso al een reden is voor een wok wat dat betreft.
En ja, sommigen kunnen door de mazen van de wet kruipen maar owee als het fout gaat zoals hierboven al aangegeven is.

Het is ook gewoon mogelijk om de scooter te laten (her)keuren met het huidige 2 takt motorblok.
Mits het niet al te veel afwijkt van de originele fabrieksspecificaties is het gewoon mogelijk en worden de nieuwe gegevens ingevoerd via het kenteken. Dus het kentekenbewijs en/of card verandert niet maar de gegevens bij de RDW zelf wel!

Voor meer info: https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/brommer

En het kost wat dat betreft ook geen godsvermogen, dus lijkt het me toch dat dit de oplossing is om gewoon zonder zorgen te kunnen blijven rijden.
 
Last edited:
Ze kunnen sowieso aan het kenteken aflezen (opvragen) wat de voertuiggegevens zijn!
Bij jouw klopt dit waarschijnlijk dus niet wat sowieso al een reden is voor een wok wat dat betreft.
En ja, sommigen kunnen door de mazen van de wet kruipen maar owee als het fout gaat zoals hierboven al aangegeven is.

Het is ook gewoon mogelijk om de scooter te laten (her)keuren met het huidige 2 takt motorblok.
Mits het niet al te veel afwijkt van de originele fabrieksspecificaties is het gewoon mogelijk en worden de nieuwe gegevens ingevoerd via het kenteken. Dus het kentekenbewijs en/of card verandert niet maar de gegevens bij de RDW zelf wel!

Voor meer info: https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/brommer

En het kost wat dat betreft ook geen godsvermogen, dus lijkt het me toch dat dit de oplossing is om gewoon zonder zorgen te kunnen blijven rijden.
Dus het is wel gwn mogelijk om onder mijn 4t 50cc blok waarvan de Carter is gebroken en 2t 50cc blok eronder zetten zonder gezeik
 
Ik betwijfel of je een 4-takt frame door de keuring krijgt met een 2-takt blok.
Vooral omdat men af wil van 2-takt.
In principe breng je een nieuw type scooter op de openbare weg en ik zou het dan logisch vinden dat je voor deze gemodificeerde brommer een proces moet doorlopen van typegoedkeuring.
Dit betekent dus ook dat je oa moet voldoen aan de nieuwste grenswaarde voor wat betreft de uitstoot en dat krijg je nooit voor elkaar met een ouder type 2-takt.
Afgezien van de daadwerkelijke kosten om dit proces te doorlopen.

Dit hierboven is wat ik logisch zou vinden, wat de RDW hiervan vindt kom je alleen achter door even te bellen.

Kies eieren voor je geld en koop ipv een 2T blok een 4T blok wat onder je scooter hoort.
 
Andere optie , en de goedkoopste Optie :
Verkoop je 4-takt, en koop een Mooie nette 2-takt er voor terug.
Ik heb nu 3 Scooters , waarvan 2 een 2-takt. ;)
 
Back
Top