2ehandse gurtner 12mm carb gekocht

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Heb op de sloop een `betere` 2ehandse carburateur gekocht wat origineel onder een peugeot vivacity hoort te zitten..
Nou was ik hem aan het controleren op sproeiers.

In me originele zat een 42 stationaire in, wat blijkbaar ook een originele blijkt te zijn voor een 2005 brom versie (volgens de tekeningen op easyparts.nl)

Alleen in de 2ehandse zat een 36 stationair sproeier.. Alleen ik probeer er achter te komen waarvoor deze is gebruikt. (welke scooter type) Op het etiket stond vivacity 2005.. Nou vraag ik mij af is die 36 voor een snor scooter?(moet het wel zeker weten, dus geen gegok werk) Of heeft de vorige eigenaar / gebruiker hem zelf verkleint.. Dus dat het niet origineel is voor snor als voor brom..
 
Advertisement - register to remove this

Type PA Gurtner (12mm) met maat 36 als stationair sproeier wordt/werd gebruikt op de Speedfight 1 & 2.
Op de Ludix (niet de Blaster) zie we dit ook terug, echter is het dan de PY Gurtner 12mm.
Voor de Viva is het inderdaad maat 42, het heeft echter niks te maken met een 25 of 45 km scooter.
Ondanks dat het vrijwel dezelfde of identieke carburateurs zijn, zitten er toch wat (kleine) verschillen in.
Maar dit maakt wat dat betreft niks uit, sproeier 42 erin monteren en klaar!

Op het etiket stond vivacity 2005

Dit klopt niet, maar wellicht heeft die eigenaar een carburateur erop gemonteerd van een Speedfight voor dat deze bij de sloop terecht kwam.
 
Last edited:
Weet jij misschien de juist afstelling voor de luchtschroef? Heb hem al op 1,75 slagen gehad, maar liep op dat punt nog wat te arm (zakte soms wat in, luchtschroef te open gezet?) Staat nou op 1,5 maar volgens mij is dat ook teveel.

Heb wel ergens een handleiding van het blok gevonden En daar stond in 0,5 en nog een ander vreemd getal waar ik dus niet uitkom wat ze er mee bedoelen.


Op pagina 2 staat:

1/2 - 13/4

Wat bedoelen ze met 13 / 4 de ?
 
Wat bedoelen ze met 13 / 4 de ?

Zou toch kunnen zijn dat het om de slagen gaat. Dus 1,5 zou het gemiddelde zijn.

Ik vermoed dat de afstelling hier tussen moet/ kan liggen.

13/4 = 6,5/2. Afgerond zeg maar 6.

Dus de luchtschroef zou tussen 1/2 en 6/2 slagen moeten liggen.

En halve slag is 0,5 dus 1/2, en hele slag is 1 oftewel 2/2. 6/2 zijn dus 3 hele slagen.

Dus de afstelling moet liggen tussen een halve slag en 3 hele slagen.

Dat is wat ik denk. :) maar ik kan het fout hebben.
 
Het staat in dit boek nogal raar aangegeven, normaliter is het 1 of 1/5 t/m 1/8 slag...
Hieronder staan de originele settings voor de PA varianten.

Links is voor de Vivacity, en de rechterkant/kolom is van een Speedfight.

ICR8JWA.png
WbWx7tb.png


Bij beide is de hoofdsproeier zonder begrenzers, en zit de gasnaald in de hoogste/armste positie.
 
Last edited:
Grappigste aan het bovenste vind ik dat ik eigenlijk nog nooit sproeier 72 nodig heb gehad als standaard sproeier.

Bij mij was het vroeger altijd 56/ 58 met de standaard peugeot cilinder.
Wel goed dat ik zie dat 36 dus inderdaad een standaard stationaire sproeier is voor de oudere types.

Mixture screw : 1 rev 1/8.. Dus dan kom ik uit op 1 rondje = 2x 0,5 slag en een beetje meer. Dus dat is zoiezo al minder dan 3 en een halve slag.
Ga het morgen eens proberen.

Het kan ook zo zijn dat de hoofd sproeier 1 maatje hoger mag. En eventueel als die overgang van stationaire naar hoofdsproeier nog niet goed is. Waarschijnlijk de gasnaald 1 standje hoger kan en dit die overbruging wrs veel beter zal maken.

Het is alleen jammer dat er zoveel verschillende info heen en weer waait. Hier kom ik i.i.g al iets verder mee.
 
De Peug scooters welke standaard geen begrenzingen hadden, zat inderdaad een vrij ruime sproeier in de carburateur!
De 2 Pic's die ik heb gepost (#5) zijn beide uit Frankrijk afkomstig en staan op de datasheet zo aangegeven met maat 72.
Buiten Frankrijk zijn er nog enkele landen die op de Peugjes standaard een vrij ruime sproeier in de carburateur hebben- of hadden.

Zie ook bestand hieronder:

JOJrwxJ.png


Peugeot is wat dat betreft de enige welke een enorm aantal carburateurs gebruikt heeft op de scooters.
Zelfs met de nieuwe, Vivacity 3 en de Speedfight 3 (AC) 50cc verschilt het best wel, hier zijn ze weer terug gegaan naar de Teikei carburateur en is het verschil ook best aanzienlijk v.w.b. een standaard scooter.

LK9eQON.png


Dit hierboven, is even ter voorbeeld en info,

En echt heel vreemd is het niet, bij de eerste Minarelli scooters van Yamaha zat standaard ook een maat 72/74 gemonteerd.
Zonder begrenzers zat men dan al gauw aan maatje 80!
Tegenwoordig maat 62/63 ofso meen ik bij Mina nieuwe 2 takt type's.
 
Last edited:
Back
Top