Fynn.2Z7

New Member
Ik wil graag een honda vision kopen uit 1994 en een heel 70cc project van maken. Nou hoorde ik dat als een scooter 25 jaar of ouder is het een oldtimer is en je niet in de wintermaanden mag rijden. Alleen de persoon die de honda verkoopt zegt dat hij dat dan had moeten aanvragen. Hoe zit dat? Krijg ik daar problemen mee als de scooter is overgeschreven? Of krijg ik daar problemen mee als ik de honda tijdelijk laat afschrijven voor sleutelen?
 
Advertisement - register to remove this

Dat in de winter niet rijden is afhankelijk als jij een oldtimer verzekering hebt afgesloten. Sommige hebben een clausule dat je niet de in de winter ermee rijd (mede daarom een erg lage premie)
 
Als je een gewone verzekering afsluit is er niks aan de hand, als je een oldtimerverzekering afsluit dan mag je er inderdaad bij de meeste verzekeraars niet mee rijden in de wintermaanden.
 
Ik wil graag een honda vision kopen uit 1994 en een heel 70cc project van maken.
Een Honda Vision is toch van oorsprong een 50cc ?
Wanneer je hier een 70cc van gaat maken, dan doet het er niet toe wat voor een verzekering je hiervoor hebt afgesloten.
Het is dan een opgevoerde brommer.
Wanneer de verzekeringsmaatschappij hier weet van krijgt, dan keren ze de schade aan de derde partij wel uit, maar kunnen ze deze bij jou verhalen.
Lees: terugvorderen.
Bij verreweg de meeste maatschappijen krijg je, bij de aanvraag, als eerste vraag: is uw brommer/scooter opgevoerd ?
Als je nee invult, kan je verder met de aanvraag.
De meeste maatschappijen zullen je accepteren en een bewijs van verzekering afgeven.
Maar wanneer blijkt dat men hierover gelogen heeft, kan het verregaande gevolgen hebben voor de aanvrager.
Check e.e.a. maar even bij verschillende maatschappijen............
 
Huh? Dat heb ik nog nooit gezien.

Al voldoende brommers verzekerd bij verschillende maatschappijen maar nog nooit gevraagd of het ding opgevoerd is.
Natuurlijk ben je hoe dan ook genaaid als het ding opgevoerd is en ze komen erachter na een ongeluk.

Geen idee hoe snel ze gaan onderzoeken of je brommer opgevoerd is of niet, maar gezien verzekeringsmaatschappijen het liefst niks uitkeren kan ik me voorstellen dat ze maar al te graag even naar je brommer willen kijken.

Beste wat je kan doen is 'm zo origineel mogelijk laten ogen met standaard (uitziende) uitlaat, standaard luchtinlaat+filter. Als er een dikke terugloper op zit of een powerfilter dan is het meteen te zien dat er iets aan gedaan is.

Als je alleen een 70cc cilindertje erop hebt moeten ze 'm al open gaan schroeven om erachter te komen.


We zijn nou eenmaal niet met legale dingen bezig.
 
ik heb al 2 zwaar opgevoerde scooters gehad en met bijde een ongeluk gehad

een 70cc en een 125cc

geen enkel probleem ze trekken je cilinderkop er niet af

sluit een verzekering af en maak er een bakbeest van ;)
Post automatically merged:

als je iemand in het ziekenhuis rijdt dan kunnen ze wel een inspectie doen dat is het risico
 
Ik heb het zelf nog nooit gezien, weet je zeker dat dit de norm is?

De norm is dat een opgevoerde brommer uitgesloten is (ongeacht of ze het vragen bij afsluiten, dien je de poliswaarden te kennen als je de verzekering afsluit). Er is gewoon geen verzekering die opgevoerde voertuigen verzekerd.

Voorbeeld:

De WA brommerverzekering is verplicht. Deze verplichtstelling is ingesteld om gedupeerden de garantie te bieden dat ze een door een motorrijtuig veroorzaakte schade vergoed krijgen. De verzekeraar waar de brommerverzekering loopt is verplicht om schade door aansprakelijkheid te vergoeden. Maar bij een opgevoerde brommer heeft de verzekeraar wel de mogelijkheid om de uitbetaalde schade weer te verhalen op de veroorzaker met de opgevoerde brommer. De verzekeraar keert het slachtoffer bijvoorbeeld €50.000 uit en verhaalt dit bedrag daarna weer op de eigenaar van de opgevoerde brommer.

Loop geen onnodig risico en rijd niet rond op een opgevoerde brommer. Eén klein stuurfoutje kan u een schadeclaim opleveren waar u levenslang voor moet betalen.
 
De norm is dat een opgevoerde brommer uitgesloten is (ongeacht of ze het vragen bij afsluiten, dien je de poliswaarden te kennen als je de verzekering afsluit). Er is gewoon geen verzekering die opgevoerde voertuigen verzekerd.

Voorbeeld:
Dit is duidelijk, maar is het de norm dat ze ernaar vragen? Ik heb het nog nooit meegemaakt.
 
Ik zeg niet dat het de norm is dat ze het vragen, maar de norm is gewoon dat je niet verzekerd bent. Ik snap wel dat ze mensen wat bewuster maken dat ze geen dekking kunnen krijgen als ze de scooter/brommer opvoeren door dit te vragen bij afsluiten, maar het is niet zo als ze het niet vragen dat het dan niet van toepassing is. Nogmaals de polis is leidend, en er zal in Nederland geen enkele bromfietsverzekering voor de openbare weg zijn die opgevoerde brommers dekt.

Mocht iemand toch die ene verzekering weten, dan hoor ik het graag :)
 
Hahaha ja dan verzeker ik me daar ook wel.

Ik hoop dat het voor de meeste wel duidelijk is dat ze onverzekerd zijn als ze hun brommer opvoeren. Risico van het vak.


Dan is het maar hoeveel geluk je hebt als je een ongeluk hebt. Als het ongeluk zeer overduidelijk jouw fout niet is en ze geen reden zien om je brommer te bekijken kom je er wel mee weg, maar ik zou er niet gek van opkijken als de verzekeraar van de tegenpartij toch even wilt kijken. Makkelijke manier om onder uitkeren uit te komen.


Beveel ook eigenlijk iedereen die graag brommers opvoert aan om op den duur gewoon een motorrijbewijs te halen.
 
Back
Top