.

Floris van bommelstijn

Boris the blade
Wat bedoel je precies met een kromme spiebaan?
Op de kromme spiebaan kom ik later terug...
Heb ook over het hoofd gezien dat men een kleinere sproeier geplaatst heeft in de 17,5 Dell.
Dit terwijl de standaard maat 80 is, althans met deze maat wordt hij nieuw geleverd!?

Ik heb de scooter van m'n dochter even nagezien op overeenkomsten...
Nou en, wat heeft dit ermee te maken hoor ik je denken!

Mijn dochter (en haar broer) heeft deze Aerox voorzien van wat onderdelen waardoor ze wat eerder op het werk is!
Dit is gelijk over want deze Rox uit 2005/2006 ging ruim 85 km op top!
Verder niet belangrijk op de volgende dingen na welke ik zelf heb gecontroleerd en inmiddels heb aangepast.

Origineel 49,9cc cilinder,
17,5 Dell-carb met sproeier 82,
Origineel luchtfilter zonder de luchtvernauwing,
Power one vario met 3,9 gram rollen,
Standaard koppeling met een witte drukveer,
Zwarte trekveren welke vrij stug zijn.., merk geen idee!
Standaard poulie van de koppeling, en de beweegbare is van een raar chinees merk met een rechte spiebaan,
Stage 6 pro replica (50cc) uitlaat met een vaste flens.

Deze scoot trekt men uiteraard niet op het achterwiel (tenzij men aan het stuur trekt) maar power & vermogen heeft dat kreng wel!
Deze heeft ook een klein dipje bij de 40 km maar daarna is het gelijk naar de top met 9.200/9.500 tpm.., niet verkeerd dus.

Zet je dit onder een Mina met standaard vario en poelies maakt dit ongeveer 10.000/12.000 tpm wat veel te veel is.
Met een race en/of sportvario gaat het toerental dus flink omlaag. I.c.m. een beweegbare poulie welke een rechte spiebaan heeft komt dit beter tot z'n recht. De originele vario is immers niet berekend op een rechte spiebaan.



1: Beweegbare poulie, pic 2: de spie
2: Spiebaan
3: rubberringen

Een race koppeling gaat dus niet werken wat eurokit ook al aangaf, is erg lastig afstellen wat alleen maar meer kopzorgen oplevert.
Is de spiebaan recht, is er veel minder wrijving en is het toerenverloop een stuk stabieler.

Er zitten een paar rolletjes tussen waarvan randjes zijn afgeslepen door het rijden
Rollengewichten moeten goed rond zijn, versleten rollen (met een platte kant) kunnen ook de gasherneming negatief beïnvloeden.
 
Last edited:
Op de kromme spiebaan kom ik later terug...
Heb ook over het hoofd gezien dat men een kleinere sproeier geplaatst heeft in de 17,5 Dell.
Dit terwijl de standaard maat 80 is, althans met deze maat wordt hij nieuw geleverd!?

Ik heb de scooter van m'n dochter even nagezien op overeenkomsten...
Nou en, wat heeft dit ermee te maken hoor ik je denken!

Mijn dochter (en haar broer) heeft deze Aerox voorzien van wat onderdelen waardoor ze wat eerder op het werk is!
Dit is gelijk over want deze Rox uit 2005/2006 ging ruim 85 km op top!
Verder niet belangrijk op de volgende dingen na welke ik zelf heb gecontroleerd en inmiddels heb aangepast.

Origineel 49,9cc cilinder,
17,5 Dell-carb met sproeier 82,
Origineel luchtfilter zonder de luchtvernauwing,
Power one vario met 3,9 gram rollen,
Standaard koppeling met een witte drukveer,
Zwarte trekveren welke vrij stug zijn.., merk geen idee!
Standaard poulie van de koppeling, en de beweegbare is van een raar chinees merk met een rechte spiebaan,
Stage 6 pro replica (50cc) uitlaat met een vaste flens.

Deze scoot trekt men uiteraard niet op het achterwiel (tenzij men aan het stuur trekt) maar power & vermogen heeft dat kreng wel!
Deze heeft ook een klein dipje bij de 40 km maar daarna is het gelijk naar de top met 9.200/9.500 tpm.., niet verkeerd dus.

Zet je dit onder een Mina met standaard vario en poelies maakt dit ongeveer 10.000/12.000 tpm wat veel te veel is.
Met een race en/of sportvario gaat het toerental dus flink omlaag. I.c.m. een beweegbare poulie welke een rechte spiebaan heeft komt dit beter tot z'n recht. De originele vario is immers niet berekend op een rechte spiebaan.



1: Beweegbare poulie, pic 2: de spie
2: Spiebaan
3: rubberringen

Een race koppeling gaat dus niet werken wat eurokit ook al aangaf, is erg lastig afstellen wat alleen maar meer kopzorgen oplevert.
Is de spiebaan recht, is er veel minder wrijving en is het toerenverloop een stuk stabieler.



Rollengewichten moeten goed rond zijn, versleten rollen (met een platte kant) kunnen ook de gasherneming negatief beïnvloeden.
Ik heb even gekeken.

Ik heb wat standaard 107mm koppelingen gevonden met een volledige poelie erbij:

1. https://www.zandri.nl/koppeling-kymco-minarelli-peugeot-piaggio-107-comp.html

2. https://www.m2trading.com/nl/webshop/motor/koppelingen/koppeling-compleet-107mm-minarelli-horizontaal-verticaal-sym-fid?gclid=CjwKCAjwr8zoBRA0EiwANmvpYPlhGlOr2TE46BMqQEDDFGjipWmhqrFXVbZzGl5k4hl1KnSyFyA4ShoCgu0QAvD_BwE

3. https://allesvoorscooters.nl/motor-1/overbrenging-1-2/koppeling/poulies-met-koppeling-107mm-voor-minarelli.html

Er staat bij alle 3 de verschillende “NIET” bij of het een rechte spiebaan heeft, ik kan er ook niet echt wat vinden met een rechte spiebaan.

Die chinese poelie die jij stuurde is niet op voorraad.

Qua koppeling is 107mm toch altijd wel een betere keuze dan 105mm?

Als ik dit zou aanschaffen zou het rare geluid dan ook verdwijnen die bij de 50 km/h ongeveer komt opdagen?
 
Op de kromme spiebaan kom ik later terug...
Heb ook over het hoofd gezien dat men een kleinere sproeier geplaatst heeft in de 17,5 Dell.
Dit terwijl de standaard maat 80 is, althans met deze maat wordt hij nieuw geleverd!?

Ik heb de scooter van m'n dochter even nagezien op overeenkomsten...
Nou en, wat heeft dit ermee te maken hoor ik je denken!

Mijn dochter (en haar broer) heeft deze Aerox voorzien van wat onderdelen waardoor ze wat eerder op het werk is!
Dit is gelijk over want deze Rox uit 2005/2006 ging ruim 85 km op top!
Verder niet belangrijk op de volgende dingen na welke ik zelf heb gecontroleerd en inmiddels heb aangepast.

Origineel 49,9cc cilinder,
17,5 Dell-carb met sproeier 82,
Origineel luchtfilter zonder de luchtvernauwing,
Power one vario met 3,9 gram rollen,
Standaard koppeling met een witte drukveer,
Zwarte trekveren welke vrij stug zijn.., merk geen idee!
Standaard poulie van de koppeling, en de beweegbare is van een raar chinees merk met een rechte spiebaan,
Stage 6 pro replica (50cc) uitlaat met een vaste flens.

Deze scoot trekt men uiteraard niet op het achterwiel (tenzij men aan het stuur trekt) maar power & vermogen heeft dat kreng wel!
Deze heeft ook een klein dipje bij de 40 km maar daarna is het gelijk naar de top met 9.200/9.500 tpm.., niet verkeerd dus.

Zet je dit onder een Mina met standaard vario en poelies maakt dit ongeveer 10.000/12.000 tpm wat veel te veel is.
Met een race en/of sportvario gaat het toerental dus flink omlaag. I.c.m. een beweegbare poulie welke een rechte spiebaan heeft komt dit beter tot z'n recht. De originele vario is immers niet berekend op een rechte spiebaan.



1: Beweegbare poulie, pic 2: de spie
2: Spiebaan
3: rubberringen

Een race koppeling gaat dus niet werken wat eurokit ook al aangaf, is erg lastig afstellen wat alleen maar meer kopzorgen oplevert.
Is de spiebaan recht, is er veel minder wrijving en is het toerenverloop een stuk stabieler.



Rollengewichten moeten goed rond zijn, versleten rollen (met een platte kant) kunnen ook de gasherneming negatief beïnvloeden.
51155

Zo ziet mijn bougie eruit (sproeier 82)
 
Op de kromme spiebaan kom ik later terug...
Heb ook over het hoofd gezien dat men een kleinere sproeier geplaatst heeft in de 17,5 Dell.
Dit terwijl de standaard maat 80 is, althans met deze maat wordt hij nieuw geleverd!?

Ik heb de scooter van m'n dochter even nagezien op overeenkomsten...
Nou en, wat heeft dit ermee te maken hoor ik je denken!

Mijn dochter (en haar broer) heeft deze Aerox voorzien van wat onderdelen waardoor ze wat eerder op het werk is!
Dit is gelijk over want deze Rox uit 2005/2006 ging ruim 85 km op top!
Verder niet belangrijk op de volgende dingen na welke ik zelf heb gecontroleerd en inmiddels heb aangepast.

Origineel 49,9cc cilinder,
17,5 Dell-carb met sproeier 82,
Origineel luchtfilter zonder de luchtvernauwing,
Power one vario met 3,9 gram rollen,
Standaard koppeling met een witte drukveer,
Zwarte trekveren welke vrij stug zijn.., merk geen idee!
Standaard poulie van de koppeling, en de beweegbare is van een raar chinees merk met een rechte spiebaan,
Stage 6 pro replica (50cc) uitlaat met een vaste flens.

Deze scoot trekt men uiteraard niet op het achterwiel (tenzij men aan het stuur trekt) maar power & vermogen heeft dat kreng wel!
Deze heeft ook een klein dipje bij de 40 km maar daarna is het gelijk naar de top met 9.200/9.500 tpm.., niet verkeerd dus.

Zet je dit onder een Mina met standaard vario en poelies maakt dit ongeveer 10.000/12.000 tpm wat veel te veel is.
Met een race en/of sportvario gaat het toerental dus flink omlaag. I.c.m. een beweegbare poulie welke een rechte spiebaan heeft komt dit beter tot z'n recht. De originele vario is immers niet berekend op een rechte spiebaan.



1: Beweegbare poulie, pic 2: de spie
2: Spiebaan
3: rubberringen

Een race koppeling gaat dus niet werken wat eurokit ook al aangaf, is erg lastig afstellen wat alleen maar meer kopzorgen oplevert.
Is de spiebaan recht, is er veel minder wrijving en is het toerenverloop een stuk stabieler.



Rollengewichten moeten goed rond zijn, versleten rollen (met een platte kant) kunnen ook de gasherneming negatief beïnvloeden.
Ik had nog een oude “originele” 105mm koppeling liggen, had die er vandaag op gezet en getest en hij is beter afgesteld nu.

Trekt beter op.

Heb alleen dat geluid nog die vanaf de 50 km/h ongeveer komt op dagen
 
Advertisement - register to remove this
Top