.

Mijn Yamaha Aerox heeft lekker veel vermogen als ik hem net start, trekt veel sneller op en krijg hem zo op het achterwiel.

Maar na zo’n 2 a 5 minuten rijden heeft die opeens minder vermogen...?!

Ik baal er van dat ik zo’n stuk vermogen mis als de motor eenmaal goed warm is.
Dit probleem heb ik btw eigenlijk altijd al gehad..

*Setup*
Dr 50cc.
17,5mm dellorto carburateur.
Naruku variateur (net nieuw).
Polini koppeling (vrij nieuw).
Nieuw origineel racing membraan.
Stage 6 pro replica uitlaat.
Origineel luchtfilter (zonder aanzuig stuk).

*Afstelling*
3,5 gram rollen.
Gele trekveren.
Rode drukveer.
Sproeier 76
 
Advertisement - register to remove this

Floris van bommelstijn

Boris the blade
Dit komt door de rode drukveer, bij bijna alle merken is dit een wat stuggere drukveer die bedoelt is voor flink wat vermogen.
Jij hebt nagenoeg een standaard set-up dus is een lichtere drukveer wenselijk.
Standaard drukveer van Minarelli is trouwens ook zwaar zat, heeft men deze niet is een witte van Malossi en/of Polini ook goed.
De DR50 heeft niet genoeg power en/of vermogen om de huidige drukveer volledig in te duwen.
Zeker niet als de motor op bedrijfstemperatuur is wat ten koste gaat van power en snelheid.

Kan zijn dat men dan wel iets zwaarder moet in het rollengewicht...
Is even testen helaas, er zijn wel richtlijnen maar daar zit je best dichtbij op de drukveer na dan.
 
Dit komt door de rode drukveer, bij bijna alle merken is dit een wat stuggere drukveer die bedoelt is voor flink wat vermogen.
Jij hebt nagenoeg een standaard set-up dus is een lichtere drukveer wenselijk.
Standaard drukveer van Minarelli is trouwens ook zwaar zat, heeft men deze niet is een witte van Malossi en/of Polini ook goed.
De DR50 heeft niet genoeg power en/of vermogen om de huidige drukveer volledig in te duwen.
Zeker niet als de motor op bedrijfstemperatuur is wat ten koste gaat van power en snelheid.

Kan zijn dat men dan wel iets zwaarder moet in het rollengewicht...
Is even testen helaas, er zijn wel richtlijnen maar daar zit je best dichtbij op de drukveer na dan.
Ik heb nog een witte en gele Malossi drukveer liggen.

Met rode drukveer doet die altijd het beste als ik de scooter net start.

Wat raad jij aan, wit of gele drukveer?
 

Floris van bommelstijn

Boris the blade
Wat raad jij aan, wit of gele drukveer?
In post #2 staat dit te lezen.

Geel is ook te zwaar.....

Met rode drukveer doet die altijd het beste als ik de scooter net start.
Tenzij men dicht bij het werk en/of school woont zou ik het zo laten, maar dat is natuurlijk niet het geval in deze.

Dus gewoon een witte, zelfs i.c.m. de Stage 6 pro replica met een vaste flens.
Het is een lastige uitlaat om af te stellen maar het is ook een erg goede uitlaat op zowel. standaard als laagtoerige cilinders met meer inhoud/CC's. Erg veel power zit in deze uitlaat dus is het cruciaal dat de motor goed afgesteld wordt i.s.m. deze uitlaat.
 
Last edited:

GJLux

New Member
Een koude motor (die je net start) heeft altijd MINDER vermogen dan ééntje die op bedrijfstemperatuur is.
Ik begrijp het verhaal dan niet zo goed wat dat met een drukveer te maken heeft.
Lijkt me meer een kwestie van motorafstelling als een warme motor minder vermogen levert dan koud.
 
In post #2 staat dit te lezen.

Geel is ook te zwaar.....



Tenzij men dicht bij het werk en/of school woont zou ik het zo laten, maar dat is natuurlijk niet het geval in deze.

Dus gewoon een witte, zelfs i.c.m. de Stage 6 pro replica met een vaste flens.
Het is een lastige uitlaat om af te stellen maar het is ook een erg goede uitlaat op zowel. standaard als laagtoerige cilinders met meer inhoud/CC's. Erg veel power zit in deze uitlaat dus is het cruciaal dat de motor goed afgesteld wordt i.s.m. deze uitlaat.
Het is met de witte drukveer alleen maar slechter geworden, wat nu?
 

Sparky

Active Member
Mijn redenatie hierachter, beetje afhankelijk van welke aerox het betreft.

Bij koude motor zorgt de autochoke ervoor dat het brandstofmengsel wat rijker is.
Als het blokje op temperatuur is zorgt de "Startautomatik-Steuereinheit", zo heet dit ding in mijn schema van de Aerox na 2006, ervoor dat het brandstofmengsel armer wordt.
Dan begint je scooter minder goed te rijden, dus als mijn redenatie klopt, krijgt je blokje te weinig benzine als de choke zijn werk heeft gedaan.
 
Mijn redenatie hierachter, beetje afhankelijk van welke aerox het betreft.

Bij koude motor zorgt de autochoke ervoor dat het brandstofmengsel wat rijker is.
Als het blokje op temperatuur is zorgt de "Startautomatik-Steuereinheit", zo heet dit ding in mijn schema van de Aerox na 2006, ervoor dat het brandstofmengsel armer wordt.
Dan begint je scooter minder goed te rijden, dus als mijn redenatie klopt, krijgt je blokje te weinig benzine als de choke zijn werk heeft gedaan.
Ik ben van sproeier 76 naar sproeier 80 gegaan, het is nu verbeterd! Bedankt
 

Floris van bommelstijn

Boris the blade
Dat zal best, maar niet voor de gashername en ook niet voor het verdere toerenverloop welke nu totaal niet goed is!
Je ervaart dus dipjes van nul tot topsnelheid terwijl dit vloeiend behoort te gaan. Goed afstellen is dus een must.\
Maar je krijgt het toch niet goed want de originele poulie van de koppeling heeft een kromme spiebaan.
Zonder de standaard vario heeft men dan altijd een dip..., op te lossen door torque driver aan te schaffen of het voor lief te nemen.
 
Last edited:
Dat zal best, maar niet voor de gashername en ook niet voor het verdere toerenverloop welke nu totaal niet goed is!
Je ervaart dus dipjes van nul tot topsnelheid terwijl dit vloeiend behoort te gaan. Goed afstellen is dus een must.
Ik ga morgen eens kijken, afstelling is een must ik weet het.

Ik rijd wel op vario rollen van zo’n afstel setje waar je 2 zwarte hulsjes van op moet doen per rolletje.

Er zitten een paar rolletjes tussen waarvan randjes zijn afgeslepen door het rijden, niet van de zwarte hulsjes maar van het rolletje zelf.

Dat kan ook niet echt goed zijn denk ik toch?
 
Last edited:
Dat zal best, maar niet voor de gashername en ook niet voor het verdere toerenverloop welke nu totaal niet goed is!
Je ervaart dus dipjes van nul tot topsnelheid terwijl dit vloeiend behoort te gaan. Goed afstellen is dus een must.\
Maar je krijgt het toch niet goed want de originele poulie van de koppeling heeft een kromme spiebaan.
Zonder de standaard vario heeft men dan altijd een dip..., op te lossen door torque driver aan te schaffen of het voor lief te nemen.
Wat bedoel je precies met een kromme spiebaan?
 

eurokit

Well-Known Member
Staff member
Fijn Sparky, dat je het goed oplost voor Joris!
Ik had al een voorzet gegeven, omdat een veer hier niks mee van doen heeft.
Die veer is anders toch te zwaar voor die setup.. Dus die ene comment was gewoon terecht.
 

eurokit

Well-Known Member
Staff member
Snap zelf de keuze voor de polini race koppeling niet zo.. Een originele met strakkere trekveren is makkelijker af te stellen, en bereik je hetzelfde mee met zo`n setup.. Race koppeling word veel meer intressanter bij een middeltoerige setup. Daar is het extra gewicht van een originele koppeling een no-go en dan wil je echt een lichtere koppeling gebruiken.. Hogere toeren, en dan moet de koppeling zoiezo later gaan aangrijpen.

Het probleem met zo`n racekoppeling is op een laagtoerige setup is dat de slapste setting vaak nog te strak is en je dus niet lager kunt..
Ook omdat de racekoppeling lichter is en minder massa heeft, zullen de segmenten ook langer duren om naar buiten te komen..

Bij een originele koppelingen komen de benen eerder naar buiten omdat er meer massa aan de segmenten zitten..

Dus daarom kan je altijd beter zoveel mogelijk uit je originele koppeling proberen te halen, voordat je gaat wisselen naar een sport / racekoppeling.
Daarnaast een setje trekveren voor een originele koppeling zijn goedkoper, dan je een hele nieuwe racekoppeling gaat kopen..

Zou zelf eens een originele koppeling proberen met medium trekveren.. Een ander optie is, er zijn van die goedkope immitatie hebo koppelingen te vinden met extra verstel opties zoiets kan ook nog een optie zijn als de originele koppeling niet goed afgesteld krijgt.

Het idee is hetzelfde als met een vliegwiel.. Je kan wel een laag gewicht vliegwiel (of rotor) gebruiken op een laagtoerige setup) Dan krijg je een prima gas reactie.. Maar je hebt dan wel weinig massa om echt tot je top snelheid te komen..

Bij een middeltoerige setup wil je dus een rotor, omdat die extra massa meer een blok aan het been is , dan dat je er iets mee wint (eerder ermee verlies)
 
Snap zelf de keuze voor de polini race koppeling niet zo.. Een originele met strakkere trekveren is makkelijker af te stellen, en bereik je hetzelfde mee met zo`n setup.. Race koppeling word veel meer intressanter bij een middeltoerige setup. Daar is het extra gewicht van een originele koppeling een no-go en dan wil je echt een lichtere koppeling gebruiken.. Hogere toeren, en dan moet de koppeling zoiezo later gaan aangrijpen.

Het probleem met zo`n racekoppeling is op een laagtoerige setup is dat de slapste setting vaak nog te strak is en je dus niet lager kunt..
Ook omdat de racekoppeling lichter is en minder massa heeft, zullen de segmenten ook langer duren om naar buiten te komen..

Bij een originele koppelingen komen de benen eerder naar buiten omdat er meer massa aan de segmenten zitten..

Dus daarom kan je altijd beter zoveel mogelijk uit je originele koppeling proberen te halen, voordat je gaat wisselen naar een sport / racekoppeling.
Daarnaast een setje trekveren voor een originele koppeling zijn goedkoper, dan je een hele nieuwe racekoppeling gaat kopen..

Zou zelf eens een originele koppeling proberen met medium trekveren.. Een ander optie is, er zijn van die goedkope immitatie hebo koppelingen te vinden met extra verstel opties zoiets kan ook nog een optie zijn als de originele koppeling niet goed afgesteld krijgt.

Het idee is hetzelfde als met een vliegwiel.. Je kan wel een laag gewicht vliegwiel (of rotor) gebruiken op een laagtoerige setup) Dan krijg je een prima gas reactie.. Maar je hebt dan wel weinig massa om echt tot je top snelheid te komen..

Bij een middeltoerige setup wil je dus een rotor, omdat die extra massa meer een blok aan het been is , dan dat je er iets mee wint (eerder ermee verlies)
Oke is duidelijk. Behoorlijk lang verhaal, maar daar heb ik wel wat aan ;)

Ik vindt het wel zonde om nu over te stappen naar een originele koppeling, want dan weet ik nu al dat het toch niet beter wordt en daar gaat mijn geld dan weer.

Ik heb al heel veel geld gestoken in mijn aerox dus dat is ook een reden.

Deze polini koppeling met gele trekveren en de rode drukveer trekt die het beste en reageert ook het beste op gas reactie.

Alleen zit ik nogsteeds met het probleem dat die constant zo’n raar geluid maakt vanaf de 50 km/h ongeveer.

Op de as waar de koppeling op zit, zit wel een beetje speling.
Kan het daar ook misschien aan liggen?
 
Advertisement - register to remove this
Top