2009 Honda zoomer loopt niet meer

Verhoeff

New Member
Hallo,
Gisteren viel mijn 2009 honda zoomer onder het rijden uit. Vermogensverlies en liep wel stationair nog, na uitzetten om alles te controleren niet meer te starten.

Voor de rit olie gecontroleerd dat nog geen 50km oud was. Is een injectie motor. Had vonk, voor de zekerheid bougie vervangen. Voor de rit hele tank volgegooid met 98 en daarna nog 20km gereden voor het gebeurde. Luchtfilter eraf gehaald doet nog niks. Iemand enig idee wat het kan zijn?

Mvg,
 
Advertisement - register to remove this

Vonk heb je.
De andere twee voorwaardes om een benzinemotor aan het lopen te krijgen is:
  1. Brandstof.
  2. Compressie.
Wordt je bougie nat na een aantal startpogingen?
Heb je het idee dat je brommer ineens minder compressie heeft?
 
Hoi sparky,
Thanks voor je reactie.
Ja bougie wordt nat. Daarnaast ook compressie, hoewel dat wel lastig is te voelen met de kickstart, maar dat lijkt in orde te zijn.
 
Dag jongens,

Naarmate ik met mijn scooter bexig ben gegaan, ben ik tot een aantal vragen en antwoorden gekomen.

Het bougie draad was stuk, hier ga ik een helicoil in zetten en dan even de compressie meten.

Ik dacht hierna alleen (omdat de kans zo klein is dat het een motorprobleem is bij deze trouwe honda) dat het wellicht aan de injector kon liggen. Ik heb de injector eruit gehaald en ben van plan deze even te reinigen. Kan deze injector 12 volt aan om hem te laten spuiten voor het reinigen?
 
Als je bougie draad stuk is kan dat natuurlijk ook gevolg hebben gehad voor de compressie , omdat langs de draad de druk kan weglekken.
Er is ook speciale injector reiniger , die je aan de benzine toe kan/moet voegen , een injector wordt aangestuurd door de ecu , je zou misschien de spanning kunnen meten op de connector op de injector tijdens het starten.
 
Probleem inmiddels gevonden. Stukje van de klep afgebroken, werkelijk geen idee hoe zoiets gebeurt. Nieuwe kleppen bestellen en weer verder klussen (45 eu per stuk)
 

Attachments

  • 50977662-C5A0-49C5-8880-D451342D0F56.jpeg
    50977662-C5A0-49C5-8880-D451342D0F56.jpeg
    206.4 KB · Views: 12
Je hebt dus een verbrande uitlaatklep , waarschijnlijk klepspeling te klein. Vergeet niet om de nieuwe klep(pen) in te slijpen op de klepzitting.
Anders dicht deze waarschijnlijk weer niet goed af , en sta je met te weinig compressie ( start probleem) of weer een verbrande klep
 
Je hebt dus een verbrande uitlaatklep , waarschijnlijk klepspeling te klein. Vergeet niet om de nieuwe klep(pen) in te slijpen op de klepzitting.
Anders dicht deze waarschijnlijk weer niet goed af , en sta je met te weinig compressie ( start probleem) of weer een verbrande klep
Jep, hoewel de klepspeling nog wel tussen marges was voordat ik de Cilinderkop eraf haalde. Jep heb wel wat van die pasta thuis liggen. thanks voor je reply
 
Tja, 500km later… liep afgelopen 500km tiptop. Maar nu doet hij ontzettend vreemd als hij koud is. Lijkt te misfiren als hij op toeren komt. Heb geen idee wat het is. Kan helaas geen filmpje toevoegen, maar houdt dus gewoon totaal in en klinkt alsof hij stilvalt. Is dus echt de eerste minuut als hij koud is, daarna geen problemen meer. Iemand enig idee wat ik kan nakijken? Alvast bedankt weer
 
Ik zou de klepspeling controleren , en een nieuwe bougie proberen om te beginnen. klep kan een beetje ingeslagen zijn op de zitting , en nu te krap staan
 
verbrande klep kan ook door te arm mengsel. Temperatuur wordt dan zo hoog dat kleppen zichzelf niet meer voldoende kunnen koelen in dicht stand. Kijk daarom ook eens of je injector niet iets verstopt zit en daarmee te arm inspuit.
 
Ik zou de klepspeling controleren , en een nieuwe bougie proberen om te beginnen. klep kan een beetje ingeslagen zijn op de zitting , en nu te krap staan
Nieuwe bougie en klepspeling gecontroleerd. Bougie was het probleem niet. Klepspeling is naar mijn idee nog prima.
Post automatically merged:

verbrande klep kan ook door te arm mengsel. Temperatuur wordt dan zo hoog dat kleppen zichzelf niet meer voldoende kunnen koelen in dicht stand. Kijk daarom ook eens of je injector niet iets verstopt zit en daarmee te arm inspuit.
En hoe dan schoonmaken? Van dat brandstofsysteem reiniger in de tank? Of werkt dat spul niet?
Post automatically merged:

verbrande klep kan ook door te arm mengsel. Temperatuur wordt dan zo hoog dat kleppen zichzelf niet meer voldoende kunnen koelen in dicht stand. Kijk daarom ook eens of je injector niet iets verstopt zit en daarmee te arm inspuit.
Injector heeft nog een mooi spuitpatroon vernevelt goed.
 
Last edited:
Back
Top