2 vragen cilindertuning

Status
Not open for further replies.

mhrdna

2 beter dan 4
ik ben de laatste ijd weer bezig met 2takt.

mijn eerste vraag is: hoe kan je je cilinder tunen op je uitlaat? zover ik weet zijn er geen berekeningen met timingen, angeles, blowdowns, ect. om je toerental ( en dus te bepalen wat voor uitlaat je moet kiezen ) te berekenen.


mijn 2e vraag
ik ben bezig geweest met een oefen cilinder waar ik wel mee van plan ben om hem te testen. het gaat om een stnd piaggio 50cc.
door een (flinke) rekenfout ben ik te hoog gegaan in de uitlaatpoort:
201 graden
de spoelers staan op
147 graden
de booster heb ik niet veranderd omdat ik daarvoor o.d.m. niet veel vanaf weet.
blowdown komt op 30,17.
uitlaat poort is 29mm breed.

nou zal de cilinder wel leuk rijden, toch zit ik met die uitl.poort timing. heeft iemand tips wat er eventueel aangepast zou kunnen worden om die timing te kunnen compenseren?

groeten,

michael.

edit/ dit is het poortmapje(slechte kwaliteit camera)
Foto%3DMQJKKMQA.jpg
 
Advertisement - register to remove this

1e vraag. je kan natuurlijk niet je exacte toerental berekenen alleen uit de hoogte van je uitlaatpoort...

2e vraag. cilindervoet afdraaien en de kop indraaien. al je timingen gaan dan omlaag. bereken zelf hoeveel graden je de poorten omlaag wil en dus hoeveel mm je je cilindervoet moet afdraaien en je kop moet in/uitdraaien (let wel op met de compressie van je std kop als je die in/uitdraait.

Ik zal je spoelers op 131 ofzo timen door het afdraaien. en dan moet je de uitlaatpoort weer wat hoger maken. (aangezien je spoelers nu veel te hoog zijn) (grof gezegd: 147-131=16 , uitlaatpoort wordt dan Ongeveer 201-16 = 185 zet deze maar op 190 zal niet veel hoger gaan aangezien je die std cilinder niet zo hoogtoerig wil maken.)

nou zal de cilinder wel leuk rijden
dat denk ik niet met deze timingen ;)
 
Mwa...ik denk dat deze cilinder wel hard door zal lopen, maar de vermogensafgifte zal wel helemaal drama zijn naar de topsnelheid toe, feit is dat hij haarder zal lopen dan standaard :D

Een makkelijkere manier is denk ik om de cilinder aan de onderkant af te draaien, en een ophoogplaatje tussen cilinderdeck en cilinderkop doen. De timingen die MHR geeft zijn ongeveer wel in de goede richting, ik zou het persoonlijk alleen nog ietsjes lager zoeken, maar dat hangt ook weer van de uitlaat af. Spoelers zou ik op 126/128 zetten, en de uitlaatpoort 188/190. Als je het echt goed wil doen zou ik ook nog fluitpoortjes erbij boren naast de uitlaatpoort, die gooi je dan 2 graden lager dan de main uitlaatpoort, en men heeft een knallende 50cc cilinder.

Een ding...ik zou kijken voor een vertex zuigertje oid, of een mhr50 zuiger met 1 zuigerveer, als je die hebt zou je je uitlaatpoort ook op 30mm breedte kunnen gooien zonder dat er een zuigerveer gaat breken. Tenzij het voor dagelijks vervoer is, dan zou ik het lekker zo laten qua breedte...:)
 
wat is nou precies je deckheight? det "randje" boven in je cilinder toch?
ben een beetje in de war.
want in mijn eerste berekening had ik 2mm gemeten. en nu met een digi schuifmaat 1.8mm.

de timingen die er toen uitkwamen zijn: 196 uit.prt, 135 spoelpoort.
 
Mwa...ik denk dat deze cilinder wel hard door zal lopen, maar de vermogensafgifte zal wel helemaal drama zijn naar de topsnelheid toe, feit is dat hij haarder zal lopen dan standaard :D

Een makkelijkere manier is denk ik om de cilinder aan de onderkant af te draaien, en een ophoogplaatje tussen cilinderdeck en cilinderkop doen. De timingen die MHR geeft zijn ongeveer wel in de goede richting, ik zou het persoonlijk alleen nog ietsjes lager zoeken, maar dat hangt ook weer van de uitlaat af. Spoelers zou ik op 126/128 zetten, en de uitlaatpoort 188/190. Als je het echt goed wil doen zou ik ook nog fluitpoortjes erbij boren naast de uitlaatpoort, die gooi je dan 2 graden lager dan de main uitlaatpoort, en men heeft een knallende 50cc cilinder.

Een ding...ik zou kijken voor een vertex zuigertje oid, of een mhr50 zuiger met 1 zuigerveer, als je die hebt zou je je uitlaatpoort ook op 30mm breedte kunnen gooien zonder dat er een zuigerveer gaat breken. Tenzij het voor dagelijks vervoer is, dan zou ik het lekker zo laten qua breedte...:)

gietijzer boort niet echt makkelijk ;)
en waarschijnlijk zal het onmogenlijk zijn omdat ten eerste de de uitlaatpoort op 73,2 gecorigeert breed staat,
en omdat ik geen staboor heb...
 
gietijzer boort niet echt makkelijk ;)
en waarschijnlijk zal het onmogenlijk zijn omdat ten eerste de de uitlaatpoort op 73,2 gecorigeert breed staat,
en omdat ik geen staboor heb...


Het was ook maar een idee....:) Trouwens...gietijzer boort prima als je voor een goed boortje zorgt ;)
 
wat is nou precies je deckheight? det "randje" boven in je cilinder toch?
ben een beetje in de war.
want in mijn eerste berekening had ik 2mm gemeten. en nu met een digi schuifmaat 1.8mm.

de timingen die er toen uitkwamen zijn: 196 uit.prt, 135 spoelpoort.

zou iemand kunnen uitleggen hoe ik de deckheight precies moet berekenen, want nauwkeurigheid is blijkbaar vereist
 
Weet je zeker dat je huidige spoelertiming klopt? Het is echt bizar hoog namelijk. (niet dat de uitlaatpoort laag ligt...).
En hoe kom je op die blowdown van 30,17?
 
sorry, ik bedoel 30,5. en heb ik gemeten met gradenschijf. die 30,17 had ik met een excel formule gedaan.

maar want is nou precies je deckheight?


edit/
timing klopt, mn gradenschijf is vrij oud en brak, vandaar dat ik wou bereken met die 2stroke formule. maar dat lukt niet omdat ik niet precies begrijp dat die deckheight is.
 
FF helemaal opnieuw (om verwarring te voorkomen, (klopt ruud.)

Deckheight = Deck clearance = afstand tussen het zuigerdeck en het cilinderdeck als de zuiger op BDP staat.

iig ik gebruik altijd het begrip 'deck clearance' ipv deckheight

(ruud. ik was ff in de war met de squish omdat ik m'n timingen altijd meet met een gradenschijf waarbij de squish wel mee telt)
 
Last edited:
edit, mhr was me voor, wat je zegt klopt niet, squish hoef je niet mee te rekenen, die tel je ook niet op bij je uitlaatpoort hoogte oid. Je deck is gewoon een referentiepunt.

deckheight is de afstand van de kop van je zuiger tot de bovenrand van je cilinder, als de zuiger in t bovenste dode punt staat.
 
Last edited:
beter meet je de cilindertiming op met een gradenschijf , vanaf het dek meten is nooit zo betrouwbaar als in graden meten , zeker niet als je gaat afdraaien.

imo is deze cilinder gewoon verneukt , ook mede door het niet gebruiken van een gradenschijf , dus koop deze gewoon , kost niet zoveel maar je hebt wel zekerheid.

als je de cilinder afdraait van onderen zijn er meerdere consequenties aan , bedenk maar eens wat er gebeurt met de onderkant van de poorten...
 
zoals ik eerder al zei, had ik het eerst met een gradenschijf gedaan maar deze is oud en brak, vandaar dat ik het wou controleren met de formule.
de cilinder was gewoon puur een test cilinder, dus die gaat gewoon de prullebak in.
iig bedankt voor de reacties
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top