2 takt terugloper heeft backfire en hapert

UndercoverNL

Active Member
Een goedenavond, ik had altijd gedacht dat 2 takt en backfire niet samen ging tot de dag van vandaag, nu ik met mijn 2de dr70 aerox nog net geen vlammen schiet hahaha.

Maar even serieus, het gaat dus om mijn 2de aerox die sinds kort lopend is met een getunde dr70 17.5, en hij gaat als de brandweer en rijd dubbel en dwars mijn roze top 24mm aerox er uit (daar begin ik nog wel eens een nieuw topic over maar op het moment ben ik de hoop volledig verloren in dat ding).

Helaas een minpuntje, hij gaat alleen als de brandweer vanaf 0 tot 40 en alleen vanuit stilstand. Bij de 40 valt alle power weg en hoor je knallen uit de uitlaat komen. En als je 20 ofz rijd en je geeft dan vol gas heb je hetzelfde effect, knallen uit de uiltlaat en je komt niet vooruit.

Nou was het eerste waar ik aan dacht, de ontsteking, maar deze heb ik verwisseld met de gene die van mijn roze top aerox komt en nog steeds exact hetzelfde resultaat uit.

Iemand nog ideeën wat dit kan zijn?

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Solution
Een tijdje geleden, en nog een gelukkig nieuw jaar allen, wat laat maar goed.

Ik keer even terug om te laten weten dat het probleem met de dr70 was dat er geen accu in zat, ik dacht dat dit prima ging, maar dat blijkt niet zo te zijn. Dus je moet per se een accu er in gooien, aparts, maar dat was wel het probleem.
ff voor de goede orde: vlammen uit de uitlaat? of ploft je luchtfilter uit elkaar? (die laatste noem ìk backfire, bekend van oude lpg-installaties)
bij inhouden en vlammen uit je uitlaat denk ik aan verzuipen icm na-ontsteking ofwel door nog brandend gas uit je uitlaatpoort, ofwel door gloeiende kooldeeltjes iets verderop.
 
ff voor de goede orde: vlammen uit de uitlaat? of ploft je luchtfilter uit elkaar? (die laatste noem ìk backfire, bekend van oude lpg-installaties)
bij inhouden en vlammen uit je uitlaat denk ik aan verzuipen icm na-ontsteking ofwel door nog brandend gas uit je uitlaatpoort, ofwel door gloeiende kooldeeltjes iets verderop.
nee geen vlammen uit de uitlaat maar knallen uit de uitlaat, ik zal morgen nog eens 10 sproeiers lager proberen.
 
nee geen vlammen uit de uitlaat maar knallen uit de uitlaat, ik zal morgen nog eens 10 sproeiers lager proberen.
Zou eerst ff kijken wat je kleur van de bougie is, want als ie koffiebruin is zou ik het ergens anders zoeken.
Je complete ontsteking vervangen? Of alleen het deel wat op de krukas zit? Knallen uit je uitlaat wijzen over algemeen op iets met de ontsteking, kan ook je bougie zijn bijvoorbeeld
 
Nou ik heb nog even van sproeier 85 naar 80 geprobeerd en dan lijkt hij sneller weg te trekken, maar eerder te stoppen / haperen / knallen. En er komen soms daadwerkelijk ook vonken mee uit de uitlaat.

Ik zal morgen nog eens een grotere sproeier proberen en de bougie is checken, want ik was nu mn doppen sleutel vergeten...
 
Zou wellicht even een extra massakabel aanleggen om dat volledig uit te sluiten.
Ik persoonlijk zou ook eens een nieuwe ontsteking en cdi gaan aanschaffen.

Ik zie dat zon ontsteking nog geen 4 tientjes kost.


Van een grote sproeier ga je niet zomaar backfiren.


En voor de goede orde, dit is dus de ontsteking waar kabels van verbrand waren?

Bestel gerust het volgende ook eens voor je roze top:
 
Zou wellicht even een extra massakabel aanleggen om dat volledig uit te sluiten.
Ik persoonlijk zou ook eens een nieuwe ontsteking en cdi gaan aanschaffen.

Ik zie dat zon ontsteking nog geen 4 tientjes kost.


Van een grote sproeier ga je niet zomaar backfiren.


En voor de goede orde, dit is dus de ontsteking waar kabels van verbrand waren?

Bestel gerust het volgende ook eens voor je roze top:
massa kabel heb ik helaas niet liggen, en heb dat zo vaak gehoord terwijl het nooit een probleem is geweest, dus geloof daar niet helemaan in eigenlijk, omdat er std al 2 massa kabels op een aerox zitten. Maar als jij zegt dat het echt een grote kans is dat dit het probleem is kan ik die uiteraard bestellen.
Een nieuwe ontsteking / cdi lijkt me een beetje overbodig, aangezien hij ook zo blijft haperen met de ontsteking en cdi van de aerox die wel gewoon goed naar zijn top trekt (ondanks dat dit door de afstelling niet hoog is).

Deze ontsteking heeft geen verbrande kabels, en ook al gebruik ik die (met nieuwe kabels / connectors) blijf ik hetzelfde effect houden.
Die verloop spie heb ik al, en heb ik ook al eens in de roze top gestopt, maar het geluid en het gevoel wat er ik er van kreeg was niet helemaal lekker, kan wennen zijn, maar ik vond het niks om op te rijden, bovendien verslechterde mijn 0 naar 80 tijd, hij trekt minder snel door, wel sneller op.
 
massa kabel heb ik helaas niet liggen, en heb dat zo vaak gehoord terwijl het nooit een probleem is geweest, dus geloof daar niet helemaan in eigenlijk, omdat er std al 2 massa kabels op een aerox zitten. Een nieuwe ontsteking / cdi lijkt me een beetje overbodig, aangezien hij ook zo blijft haperen met de ontsteking en cdi van de aerox die wel gewoon goed naar zijn top trekt (ondanks dat dit door de afstelling niet hoog is).

Deze ontsteking heeft geen verbrande kabels, en ook al gebruik ik die (met nieuwe kabels / connectors) blijf ik hetzelfde effect houden.
Die verloop spie heb ik al, en heb ik ook al eens in de roze top gestopt, maar het geluid en het gevoel wat er ik er van kreeg was niet helemaal lekker, kan wennen zijn, maar ik vond het niks om op te rijden, bovendien verslechterde mijn 0 naar 80 tijd, hij trekt minder snel door, wel sneller op.
Als de massakabels gewoon goed contact maken heeft dat inderdaad geen zin.
Verder is een massakabel gewoon een willekeurig stukje stroomkabel. Kan ook een installatiekabel van een huis gebruiken.

Ieder zijn keuze, ik had die ontsteking alsnog gekocht.
Mooi nieuw spul om op 2 scooters te testen.
Verder zoals hierboven ook al is gezegd, knallen uit de uitlaat is vrijwel altijd ontsteking gerelateerd.
Ik hoef neem ik aan niet te vragen of je al een nieuwe bougie hebt getest en er de juiste hittegraad / lengte schacht in zit.
Heb je trouwens bij de test met het uitwisselen van de ontsteking de volledige handel over gezet? Vliegwiel, ontsteking, cdi, bobine(kabel +dop)?
Verder vraag ik me wel af waarom die kabels verbrand waren?!
 
Last edited:
Als de massakabels gewoon goed contact maken heeft dat inderdaad geen zin.
Verder is een massakabel gewoon een willekeurig stukje stroomkabel. Kan ook geen installatiekabel van een huis gebruiken.

Ieder zijn keuze, ik had die ontsteking alsnog gekocht.
Mooi nieuw spul om op 2 scooters te testen.
Verder zoals hierboven ook al is gezegd, knallen uit de uitlaat is vrijwel altijd ontsteking gerelateerd.
Ik hoef neem ik aan niet te vragen of je al een nieuwe bougie hebt getest en er de juiste hittegraad / lengte schacht in zit.
Heb je trouwens bij de test met het uitwisselen van de ontsteking de volledige handel over gezet? Vliegwiel, ontsteking, cdi, bobine(kabel +dop)?
Verder vraag ik me wel af waarom die kabels verbrand waren?!
de kabels waren verbrand op de andere aerox, vermoedelijk door kortsluiting met water.

Ik kan nog de bobine en cdi is omwisselen kijken of dat wat uitmaakt, kan vrijwel niet anders of wel?
 
gister heb ik in de avond rond het vriespunt is met mijn roze top een rondje gereden, en wat mij opviel is dat bij volgas hij soms niet vooruit of überhaupt weg kwam, hij had heel veel moeite en viel soms zelfs uit. En rijdend had ik soms zelfs ook zoon knal als bij de dr70, het gebeurt ook alleen bij volgas. Dus dan wijst dit toch wel op een te kleine sproeier, want ik heb dit eerder niet gehad, en ben wat sproeiers naar beneden gegaan op de roze top. Ik ga vanmiddag is wat sproeiers omhoog op de roze top en dan is kijken of het weg is, als het werkt bij de roze top zal dat het waarschijnlijk ook bij de DR doen
 
Nou even een korte update, nadat ik vandaag onderweg was naar een meet en toen mijn v snaar besloot er mee op te houden, hoorde ik opeens hoe mijn roze top toch ook gewoon goed in de toeren kan komen zo als een echte 2 takt, net zo als mijn dr70, oftewel, het grote probleem bij mijn roze top zal dus het shimmen / korte variobus zijn, en dat dat hem tegen houd om daadwerkelijk echt goed in de toeren te schieten.
Gelukkig was mijn blok wel heel gebleven, want het ging niet zacht toen de v snaar er mee op hield. Het sproeier gekloot heeft bij de roze top ook wel geholpen om het probleem op te lossen, maar bij de DR70 helaas niet, 85 / 90 is toch echt de sweetspot voor de dr70, en daarbij heeft hij nog steeds het probleem, dus ik ga maar eens verder met de zoektocht, als eerst morgen de CDI en bobine maar is proberen te verwisselen.
 
gister heb ik in de avond rond het vriespunt is met mijn roze top een rondje gereden, en wat mij opviel is dat bij volgas hij soms niet vooruit of überhaupt weg kwam, hij had heel veel moeite en viel soms zelfs uit. En rijdend had ik soms zelfs ook zoon knal als bij de dr70, het gebeurt ook alleen bij volgas. Dus dan wijst dit toch wel op een te kleine sproeier, want ik heb dit eerder niet gehad, en ben wat sproeiers naar beneden gegaan op de roze top. Ik ga vanmiddag is wat sproeiers omhoog op de roze top en dan is kijken of het weg is, als het werkt bij de roze top zal dat het waarschijnlijk ook bij de DR doen
vergeet niet dat bij vrieskou de lucht compacter is, er meer zuurstof in komt, waar dan ook meer brandstof bij moet ;)
 
Nou ik heb goed nieuws, allereerst, mijn roze top doet het weer goed, ik heb de top nog niet getest, maar de koppeling was het probleem, vraag me niet hoe er iets mis kan zijn met de koppeling, maar die greep gelijk aan, heb er een andere overbrenging op gedaan en hij vliegt nu werkelijkwaar weg.

De top heb ik nog niet kunnen checken, maar dat is niet echt afhankelijk van de koppeling of wel? Dus ik gok dat daar niks mee is veranderd.

Hoe dan ook, ik heb natuurlijk ook even wat op de dr70 getest, en naar mijn idee is het inmiddels wat minder geworden met een grotere sproeier, maar het is er nog steeds. Bij het optrekken merk je het nauwelijks maar vooral wanneer je (vol) gas geeft tijdens het rijden dan is het toch nog wel duidelijk merkbaar, het geplof / dat hij enkele seconden stil valt en daarna pas weer verder gaat. En dat snel achter elkaar.

Ik heb een andere cdi en bougie nog getest maar dat maakte geen verschil.
Vandaar dat ik het hier nog maar even waag op de vraag of het mischien toch niet iets met de carb is? want het probleem verschuift / vermindert op basis van de sproeier.
 
Nou ik heb goed nieuws, allereerst, mijn roze top doet het weer goed, ik heb de top nog niet getest, maar de koppeling was het probleem, vraag me niet hoe er iets mis kan zijn met de koppeling, maar die greep gelijk aan, heb er een andere overbrenging op gedaan en hij vliegt nu werkelijkwaar weg.

De top heb ik nog niet kunnen checken, maar dat is niet echt afhankelijk van de koppeling of wel? Dus ik gok dat daar niks mee is veranderd.

Hoe dan ook, ik heb natuurlijk ook even wat op de dr70 getest, en naar mijn idee is het inmiddels wat minder geworden met een grotere sproeier, maar het is er nog steeds. Bij het optrekken merk je het nauwelijks maar vooral wanneer je (vol) gas geeft tijdens het rijden dan is het toch nog wel duidelijk merkbaar, het geplof / dat hij enkele seconden stil valt en daarna pas weer verder gaat. En dat snel achter elkaar.

Ik heb een andere cdi en bougie nog getest maar dat maakte geen verschil.
Vandaar dat ik het hier nog maar even waag op de vraag of het mischien toch niet iets met de carb is? want het probleem verschuift / vermindert op basis van de sproeier.
Vermoed dat er teveel benzine in komt en door de uitlaat weer naar buiten komt. Of knalt hij uit het luchtfilter?
Hij kan met te veel benzine uit de uitlaat knallen, ook als er een verkeerde ontsteking is(te vroeg of juist te laat)
Ik zou iig je membraan eens goed na kijken en/of je benzine kraan en je gehele carb. Alle gangen voor te veel benzine.Daarna je ontsteking.
Eigenlijk zou je ontsteking goed moeten staan daar deze met een spie zit welke alleen kan verschuiven als de spie kapot is.(en ja dat heb ik gehad bij mijn oude neos)
 
stand van je vlotter?/brandstofniveau in vlotterbak? (het zou kunnen dat dat te laag staat, je het leeg trekt en je moet wachten tot het aangevuld is.. zoiets?)
dat lijkt me sterk, want als ik vanaf stilstand weg trek houdt hij het wel gewoon goed vol. Maar puur als ik gas geef tijdens het rijden, hard of zacht heb ik het probleem.

Vermoed dat er teveel benzine in komt en door de uitlaat weer naar buiten komt. Of knalt hij uit het luchtfilter?
Hij kan met te veel benzine uit de uitlaat knallen, ook als er een verkeerde ontsteking is(te vroeg of juist te laat)
Ik zou iig je membraan eens goed na kijken en/of je benzine kraan en je gehele carb. Alle gangen voor te veel benzine.Daarna je ontsteking.
Eigenlijk zou je ontsteking goed moeten staan daar deze met een spie zit welke alleen kan verschuiven als de spie kapot is.(en ja dat heb ik gehad bij mijn oude neos)
Dat dacht ik ook ja, maar een kleinere sproeier verergerd het probleem, hij knalt wel uit de uitlaat.
De ontsteking heb ik dus al is verwisseld, ik kan is proberen een vervroegings spie er in te doen, maar betwijfel me of dat goed is als hij het zonder al niet doet.
Ik zal is kijken of de onteking en de spie nog helemaal goed zit.
 
Top ben benieuwd. Ploffen doet denken aan ontsteking . Knallen doen me denken aan te veel benzine in de uitlaat. Weet je zeker dat je cilinder en zuiger inc veren in goede staat zijn?? En je membraan ?
 
Top ben benieuwd. Ploffen doet denken aan ontsteking . Knallen doen me denken aan te veel benzine in de uitlaat. Weet je zeker dat je cilinder en zuiger inc veren in goede staat zijn?? En je membraan ?
Ik zal er nog eens naar kijken na hem een beetje afgesteld te hebben. Het blok in het algemeen is net in elkaar gezet, de cilinder had een krasje maar niet veel genoeg om hem van (goed) lopen te weerhouden, er zit wel een andere zuiger / zuigerveer in als er origineel in zit, namelijk een met maar 1 zuigerveer, en de zuigerveer zelf betwijfel ik me van of het de juiste is, maar volgens het nummer in de zuiger zou het een mk 2 zuiger zijn, en daarvoor heb ik dus ook de zuigerveer gekocht.
Hoe dan ook liep / loopt alles keurig en heeft hij goede power, dus daar lijd ik van af dat het allemaal juist is.
Hoe zou de cilinder / zuiger dan van input zijn op het huidige probleem? want als het daar echt aan zou liggen zou het toch altijd moeten gebeuren?
 
"dat lijkt me sterk, "
"dus geloof daar niet helemaan in eigenlijk,"
Lijken en geloven lossen bij een brommer niet zoveel op. logisch nadenken en systematisch werken hebben meestal meer effect.
hèb je je bougie al eens losgehad en bekeken zoals Bartj in reactie 3 voorstelde? en wat waren je bevindingen?
deel die alsjeblieft, daar kunnen wij ook verder mee..
 
Back
Top