2-takt houd in

mdewaele

New Member
om te beginnen, ik ben een enorme leek als het gaat om scooters, en heb dus geen idee wat er aan de hand zou kunnen zijn.
ik rijd een malaguti phantom f12 R, een best oude 2-takt scooter. de scooter houd soms als het ware in als ik gas geef. het gebeurd ook niet altijd, en niet alleen als ik hem net voor de eerste keer die dag start. ik start hem (kick start aangezien mijn elektrische start niet werkt), ik geef gas bij en hij komt simpelweg gewoon niet verder dan 25 km/u de eerste minuut dat ik rijd, ik merk ook dat hij veel minder kracht geeft dan normaal. aangezien hij normaal rond de 65/70 km/u makkelijk haalt. ik heb +- 1 maand geleden de carburateur, bougie en cdi+bobine laten vervangen aangezien de scooter niet liep bij de aankoop van de scooter. iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn en of ik dit mogelijk zelf zou kunnen verhelpen?
alvast bedankt voor reacties :)

edit: ik merk soms ook dat het probleem zich voorvalt als ik simpelweg snelheid verminder door af te remmen, maar dit gebeurt alleen heel zelden.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik heb dit ook gehad met mijn 4takt scooter. Dit kan echt aan veel dingen liggen. Ik heb zelf toen gewoon veel dingen vervangen aangezien de vorige eigenaar bijna niks geen onderhoud had gedaan. Dit had ik vervangen.

-bougie
-spruitstuk
-v snaar
-vario rollen
-carburateur
-bobine
-benzinefilter
-luchtfilter
-kleppen gesteld

nadat ik dit allemaal gedaan had houd die nu echt heeeel soms een keertje een seconde in en het gebeurt bijna niet meer. Het zou ook kunnen komen door een verkeerde lucht/benzine afstelling van je carburateur. Dus mischien even opnieuw afstellen en anders zou het ook heel goed de cdi kunnen zijn.
 
Als leek op scooter gebied was het natuurlijk ook niet zo verstandig om een oude tweetakt te kopen die bovendien is opgevoerd en dus op korte termijn weer om aandacht vraagt.

Zo'n actie kan je veel geld kosten als je voor iedere scheet dit oud beestje weg moet brengen naar een dealer of scooterzaak.

Het is natuurlijk maar gokwerk als je op afstand een goed advies wilt geven echter het eerste wat in mij opkomt is:

  • een vervuilde carburateur door viezigheid in je tank.
  • een versleten vario.
  • versleten variorolletjes.
Wanneer heeft deze scooter voor het laatst een grote beurt gehad?
 
Back
Top