2 Takt elektronisch begrenzen

Rowan662

Well-Known Member
Ik vroeg me af of het voor een 2 takt ook schadelijk als ik hem permanent elektronisch begrens, wat wel zeggen, elektronisch op toeren begrenzen.

Gewoon een toeren begrenzer kopen en dan netjes wegwerken achter de kappen en altijd op de begrensde stand hebben staan.
Zou volgens mij niet schadelijk hoeven zijn?

Heeft iemand hier misschien ervaring mee?

EDIT:

En als de aan/uit schakelaar er af gaat, en hem dus niet uit kan zetten. Kan je daarmee problemen krijgen bij een rollerbank controle?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik weet dat een begrenzer gewoon hoe dan ook verboden is. Zeker aangezien er modellen zijn met afstandsbediening is het voor de politie niet te controleren dat jij hem aan/uit kan zetten.

Of het schadelijk is dus ik niet met 100% zekerheid te zeggen. Vroeger werd er altijd gezegd van wel.
 
Ik heb met elektronische begrenzers voor scooters geen ervaring, dit omdat ik deze nooit heb nodig gehad.

Een optimale verbranding en rendament krijg je als het brandstofmengsel tot ontbranding wordt gebracht direct na het hoogste punt van de zuiger.
Een begrenzer zorgt ervoor dat het ontsteekmoment verlaat wordt.
Hierdoor is de zuiger alweer een end terug naar beneden aan het gaan en daardoor de ruimte waarin het brandstofmengsel tot ontploffing wordt gebracht groter en het effect op de zuiger ook minder.
Bovendien wordt door de lagere druk en de grotere ontploffingsruimte het brandstof/lucht/olie mengsel niet geheel verbrand.

Je hebt begrenzers die continue in de ontsteekcurve van de cdi ingrijpen en je hebt begrenzers die dit pas doen als het toerental dreigt te hoog te worden.

Logisch redenerende, met een elektronische achtergrond zou ik het volgende denken.

De originele cdi's zijn van het laatste type en kan ook natuurlijk geen kwaad.
Echter als je een begrenzer hebt die continue de het ontsteekcurve vertraagd, heb je naar mijn mening veel minder rendement en bovendien meer vervuiling van je motorblok.

Door het mindere rendement krijg je dat de scooter slomer wordt en dat wil je ook weer niet.

De naar mijn mening beste methode om een scooter continue te begrenzen is ervoor te zorgen dat je een begrenzer gebruikt die pas ingrijpt als je de gewenste snelheid bereikt hebt zoals dit gebeurd bij de scooters die begrensd zijn op de snelheid van de koppelingsbel.

Offfff ervoor te zorgen dat het gas niet verder kan worden opgedraaid dan de gewenste eindsnelheid van de scooter.
 
Ik heb een electronische begrenzer vorig weekend van de CDI afgehaald. Blok vanbinnen was wel nog mwah.. Heb hie helaas te weinig ervaring mee om te zeggen of het begrenzing op deze manier slecht is voor je blokje.
 
Bedankt voor jullie reacties!

Ik zal me even meer verdiepen in de type begrenzers die er zijn. De scooter maakt nu namelijk ongeveer 11000 tpm bij een snelheid van ongeveer 58 op de teller. Goed voor de rollerbanken, maar niet zo goed voor het blokje.. al die toeren...

Ik wil het dus graag rond de 9500 / 10000 hebben, snelheidsverlies maakt mij hierbij niks uit.

Ik zal eens kijken watvoor begrenzers er zijn die pas ingrijpen als het toerental te hoog wordt.
 
Denk dat het op het volgende neer komt:

Begrenzers die zelf aangebracht zijn door te knutselen zijn slecht voor je ontsteking ja, als je er daar te lang er mee door rijd..


Een begrenzer die de fabriek heeft aangebracht in de cdi is dat niet.. Want het elektrische circuit zit wat `veiliger` in elkaar dan als je een elco tussen 2 draden plaatst en deze op je pickup draad aan sluit..
 
Back
Top