2.25 banden in plaats van 2.00

Berinivgazelle

New Member
Hallo,

Ik heb nieuwe banden nodig. De oude die er nu op zitten zijn de maat 2.00-17. Nu kan ik een set banden te pakken krijgen van 2.25-17. Deze zijn dus iets breder geloof ik. Zou dit gewoon passen?

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Je kan even checken of je nog ruimte over hebt voor een ietsje bredere band.

(ruimte voorspatbord, achterspatbord, afstand uitlaat tot bovenkant band, afstand schokbreker-band etc..)

Wel handig is om volgende keer je scootertype/merk erbij te vermelden. Alsmede bouwjaar in sommige gevallen.
 
Onderstaande heb ik eerder vermeld in een ander topic over het bandenformaat:

"Een fabrikant schrijft niet voor niets een bepaalde bandenformaat voor.
Dit heeft te maken met de wegligging, rijgedrag, balans, et cetera...
Een ander formaat banden monteren kan gevolgen hebben voor de veiligheid !
Let op: bij een afwijkend formaat, kan je ook een afwijking hebben bij je snelheidsmeter/kilometerteller.
Mijn advies: koop banden die aan de voorwaarden voldoen van de fabrikant."
 
Het gaat over een Berini van Gazelle vev uit '69. De ruimte tussen de spatborden en uitlaat is zat. Dat is geen probleem. Het lijkt me toch stug dat hij een hele andere wegligging en rijgedrag krijgt als de band iets breder is? Vroeg me vooral af of dit op de velg zou passen.
 
Ik denk ook niet dat het een probleem zou zijn. Zeker niet met zoveel ruimte. En bij zo oude klassieke bromfiets al helemaal niet. Wel zou ik kijken of je loopvlak/zitting van je velg diep genoeg/breedt is.

Sorry maar je gaf ons ook weinig info, bij je vraagstelling. Automatisch denken wij dan (althans ik) aan scooters. Maar je gebruikersnaam zegt bij deze genoeg.

Qua veiligheid ben ik het met me voorganger niet mee eens. Dit geldt alleen voor hoge snelheden. We hebben het niet over formule 1 races of motorsport.

Ik denk ook dat je geen problemen zal ondervinden met een iets bredere band. Je velgen moeten wel die breedte aankunnen.
 
Last edited:
Ja het is wel de bedoeling dat hij weer de weg op gaat! Ben hem nu aan het opknappen dus hij ligt nu in onderdelen. Ik heb wel een foto van hoe hij er eerst uitzag. (Dan snap je gelijk waarom ik hem aan het opknappen ben.) Ik heb hem nu zwart gespoten. 20190506_213957.jpg
 
Back
Top