piagskr

New Member
Scooter:
Piaggio SKR 125 1994;
Malossi 172cc (recent gemonteerd)
Polini CP23, sproeier 101 luchtschroef 2 slagen open;
Bewerkt origineel luchtfilter met extra geboorde gaten;
Std koppeling, groene malossi trekveren, std drukveer;
Malossi Vario;
voor de rest standaard.
Bougie NGK BR9ES.

Probleem:
Sinds ik een 172cc malossi cilinder op mijn scooter heb, valt de scooter telkens uit met een koude motor. Dit gebeurd telkens in de stotter die bijna elke 2takt heeft bij een koude motor. Hierna start hij soms heel even maar valt gelijk uit bij gas. Eerst dacht ik teveel olie want ik mengde zelf, heb deze week een nieuwe oliepomp gemonteerd om dit uit te sluiten (streepjes afgesteld). Met mijn oude 125cc cilinder kon ik gewoon door deze stotter rustig heen rijden zonder probleem en sloeg mijn bougie nooit nat/vet. Bougie word telkens kletsnat en na het droogmaken start de scooter wel maar valt uit met gas, na dit 2-3x te herhalen vonkt de bougie niet meer goed.

Het vreemde is dat als ik erna een verse nieuwe bougie monteer de scooter perfect start met een milliseconde op de startknop en meteen weer loopt als een zonnetje. Echter moet slaat hij telkens na 2 ritjes nat.... Alsof mijn bougie telkens kapot gaat.
Ik heb extra gaten in mijn luchtfilter en de luchtschroef wat meer open gedraaid om ervoor te zorgen dat te weinig lucht niet het probleem is. Echter het probleem blijft zich aanhouden.

Ook heb ik geprobeerd om na het starten te spelen met het gas om door die "stotter" heen te komen maar dan knalt te uitlaat en dan valt hij net wel of net niet uit.

Het probleem is alleen met koude motor zodra hij beetje is opgewarmd heb ik geen problemen met starten of iets en dan rijd de scooter als een zonnetje.

Komt dit probleem puur door afstelling? Aan de ontsteking is niks vervangen na de montage van de cilinder.

Kan het wellicht komen omdat ik een BR9ES bougie gebruik terwijl origineel B9ES is?


Graag hoor ik tips of iets. Weet zelf niet wat het probleem kan zijn.
 
Advertisement - register to remove this

Al geprobeert als je de carb wat armer zou afstellen?

Zal zo eens kijken welke bougie ik precies erin heb zitten. Heb namelijk nergens last van en weet wel dat het een andere maat bougie is dan je normaal in een scooter hebt zitten
 
Moeilijk starten als je skr koud is en dat de problemen aan de horizon verdwijnt nadat je skr is opgewarmd doet me vermoeden dat je choke mogelijk niet helemaal 100 is. CP23 heeft volgens mij alleen een hand/kabelchoke. Om even een open deur in te trappen: Je "gebruikt" de choke toch wel tijdens een koude start? :p (en dus ook "correct", flipje/kabel omhoog bij ene koude start enzo)
 
Al geprobeert als je de carb wat armer zou afstellen?

Zal zo eens kijken welke bougie ik precies erin heb zitten. Heb namelijk nergens last van en weet wel dat het een andere maat bougie is dan je normaal in een scooter hebt zitten
Heb ook al geprobeerd met sproeier 90, hetzelfde probleem. Heb erna luchtschroef meer open gezet. Hetzelfde probleem. Gaten geboord in luchtfilter. Werkt allemaal niet. Maar telkens als ik een nieuwe bougie monteer is het alsof er nooit iets gebeurd is. De bougie kleur is aan de lichte kant zelfs (heeeel licht bruin) . Alleen als ie nat slaat kletsnat en zwart.

In een standaard skipper zit volgens google een B9ES bougie. Deze zat er ook in toen ik em kocht. Maar heb nu BR9ES erin weet niet of de weerstand zorgt dat de bougie niet goed vonkt? of kapot gaat?
Post automatically merged:

Moeilijk starten als je skr koud is en dat de problemen aan de horizon verdwijnt nadat je skr is opgewarmd doet me vermoeden dat je choke mogelijk niet helemaal 100 is. CP23 heeft volgens mij alleen een hand/kabelchoke. Om even een open deur in te trappen: Je "gebruikt" de choke toch wel tijdens een koude start? :p (en dus ook "correct", flipje/kabel omhoog bij ene koude start enzo)
Mijn polini cp 23 heeft inderdaad een handmatige choke. Moet ik deze altijd gebruiken bij koude motor en zo ja hoe? Met mijn 125 gebruikte ik altijd mijn choke met koude start en vervolgens na 5 seconde deed ik deze eraf. Op mijn 172 gebruik ik nauwelijks choke ook omdat dit de lucht wegpakt en juist meer benzine geeft (slaat hij niet juist dan vetter/natter?) De scooter start wel altijd gewoon met of zonder choke zonder problemen binnen 1 seconde.
Post automatically merged:

Ik heb er een CR9EB in zitten, wel met een DDL hogedruk binnenkop
Ik heb geen idee, ik heb altijd B9ES/BR9ES erin gehad. Dit is ook de bougie die ik op internet tegen kom met deze google search: "welke bougie in skipper".
 
Last edited:
Back
Top