17.5mm stationair probleem

onbegrensd

Well-Known Member
Hoi, nu heb ik ook eens een vraagje...

heb laatst een nieuwe 17.5mm dellorto op men blokje geschroefd want me 12mm wou zen werk niet meer doen.

nu heb ik de carb volledig kunnen afstellen(hoofdsproeier, luchtschroef, gasnaald enz...) behalve het stationair.

het komt erop neer dat hij gewoon niet stationair wil lopen.
de stationairschroef is volledig ingedraaid en nog valt hij bijna onmiddelijk uit als ik de gas loslaat als ik stilsta.

dit is de carb setup :

-stationair sproeier : 34
-hoofdsproeier : 84
-luchtschroef : 2.25 slagen
-gasnaald : midden

bougiekleur is mooi medium bruin(koffie met melk).

ikzelf denk dat de stationair sproeier te klein is, ik heb nu een 38-40 en 42 besteld om te proberen maar misschien kan iemand me al een 'duwtje' geven in de juiste richting.
 
Advertisement - register to remove this

Probeer bij de carb en je gas, aan die schroefjes te draaie dat je kabel korter word zodat de gasschuif standaard een stukje open staat zodat hij altijd beetje gas geeft! Dat werkte bij mij iig wel!
 
Probeer bij de carb en je gas, aan die schroefjes te draaie dat je kabel korter word zodat de gasschuif standaard een stukje open staat zodat hij altijd beetje gas geeft! Dat werkte bij mij iig wel!

als je gevaarlijk wilt doen wel ja :rolleyes:


een gaskabel moet nooit strak staan!!

en bovendien moet ie zo ook stationair kunnen lopen, doet ie dat niet is er wat aan de hand en moet je dat oplossen ipv er omheen te draaien...
 
dan zal die juist nog minder stationair gaan lopen , en zeker @ piaggio..

en ik vervang ze nooit , en loopt ook stationair , daar ligt ook zeer zeker niet de oplossing..
 
het blok is een mina horizontaal waar ik afgelopen week een 2000km oude roze top op heb geschroefd, een compleet nieuwe vario van voor tot achter van de imitatie van Hebo(ik dacht doppler).
ook de koppeling is een instelbare Hebo.
ook heb ik carbon membraamklepjes op het ori membraan gemonteerd...

alles zat er nieuw op behalve de cilinder die had al gelopen maar die was nog perfect in orde.

scooter heeft zo perfect gereden met de 12mm en nu met de 17.5mm dellorto heb ik ineens geen stationair meer...


ik heb daarstraks wel effe geprobeert met de luchtschroef te klooien.
als ik deze 3 slagen opendraai dan heb ik een mooi stationair van 3000trpm met de stationairschroef compleet ingedraait.

'normaal' is de bedoeling dat de stationairschroef maar een beetje is ingedraait denk ik8P:#

de schuif v/d carb staat nu +-1/3 open met de stationair schroef volledig in.
dit betekend dat hij nu op de hoofdsproeier het mengsel neemt om dat beetje stationair te krijgen.

dit betekend in mijn ogen dat de stationair sproeier te klein is want die kan zijn werk niet doen als ik de stationair schroef uitdraai en de schuif zakt.
 
je mengsel is gewoon vrij rijk onderin , wat voor gasnaald zit erin?

en wat voor type carburateur is het? (staat erop)

dat heb ik je ook al eerder gevraagd btw , en dat is belangrijk.

en zet de luchtstelschroef gewoon op 1,5 slag btw en eerst niet meer aankomen.
 
je mengsel is gewoon vrij rijk onderin , wat voor gasnaald zit erin?

en wat voor type carburateur is het? (staat erop)

dat heb ik je ook al eerder gevraagd btw , en dat is belangrijk.

en zet de luchtstelschroef gewoon op 1,5 slag btw en eerst niet meer aankomen.


de gasnaald... goeie vraag... heb het nog gezien wat erop stond maar ik herinner me het niet meer.

de carb is een PHBN 17.5mm dellorto.

ik vind de motor niet snel genoeg oppakken met de schroef op 1,5.
Nu staat hij op 2.6 en hij pakt echt mooi op bij elk toerental/snelheid.

ik had nieuwe sproeiertjes besteld maar die waren verkeerd, die waren voor de PHBG versie.
nu is er een sproeiertje 38 in aantoch om te proberen.

de dealer hier zei dat het idd aan de stationair sproeier ligt maar ik ga het morgen eens testen met de luchtstelschroef.

ik doe het volgende :

-stationair schroef enkele slagen in(ipv helemaal).
-luchtschr. 1.5

dan starten en proberen aan te houden en de luchtschr. met stpajes dichtdraaien tot de motor stationair begint te lopen.

als hij het bovenstaande doet dan is de sproeier zeker te klein aangezien een luchtstelschroef tussen 1 en 2 slagen mag openstaan om 'juist' te staan.

ps in men 12mm carbje zat een stationair sproeier van 44 in, die deed het wel goed stationair, zelfs op de 50cc.
 
hij moet altijd goed lopen op 1,5 slag uit , en daar moet je vanuit gaan ,vaste waardes..

de stationair sproeier die in een 17,5mm zit is eigenlijk altijd wel goed , maar als het een gebruikte is kan ie natuurlijk zijn vervangen , ik zou overigens eerder kleiner doen dan groter.

een stationairschroef die je helemaal moet indraaien betekent meestal juist een te rijk mengsel stationair , zou de te weinig krijgen zou ie juist hoger stationair gaan draaien.

maar de naald is ook belangrijk!

verder moet er nog wat op de carb staan , PHBN LS bijv.

de luchtstelschroef moet je gewoon helemaal afblijven , niet elke keer mee kutten , hij moet op 1,5 slag goed lopen zo simpel is het , doet ie dat niet moet je het ergens anders zoeken en niet steeds overal aan lopen draaien..

en de stationairschroef zo zetten dat je net minimaal onder de gasschuif door kan kijken.

als het een gebruikte carb is kan het ook simpelweg zijn dat de gasschuif en eventueel ook de schroef zijn ingesleten.
 
de carb is hagelnieuw tussen haakjes, of er nog iets achter staat moet ik zelf effe gaan kijken maar dat doe ik straks wel als ik effe tijd heb...

en normaal klooi ik niet met de luchtschroef maar ik doe het nu gewoon omdat ik men carb niet degelijk rijdbaar afgesteld krijg.

en als je de luchtschroef dichtdraaid en hij begint dan stationair te draaien dan is de sproeier toch te klein hoor, dat betekend dat de lucht/benzine verhouding goed is.

grotere staitionair sproeier erin bij dat geval en wéér proberen op 1.5 stationair te laten draaien.

dit doe je net zolang tot hij mooi staitonair draait en hij goed reageert op de stationairschroef.

uiteindelijk moet de luchtschroef dan op 1.5 blijven staan als ik hem goed heb afgeregeld.

de sproeier kan gewoon zo klein zijn dat hij gewoon in verhouding niks doorlaat...

nu heb ik de stationair schr. volledig ingedraait en probeert de motor stationair op de hoofdsproeier te draaien.
dit lukt natuurlijk niet tenzij ik de luchtschroef verder opendraai(3 slagen of meer).
dus dit is hetzelfde verhaal zoals de stat. sproeier, grote sproeier = méér luchtschroef en te kleine sproeier = minder luchtschroef.

maar ik zie wel, ga er sraks wat aan klooien want eerlijk gezegd, ik heb al veel carbjes gemonteerd maar nog nooit zo'n gezeik gehad met het stationair:|


EDIT :

heb net effe wezen testen en hij wilt op geen enkele manier stationair draaien.

wat ik heb gedaan :

-motor warm gereden
-stationair schroef uit en terug ingedraaid tot de gasschuif +- 3-4mm openstond(voor zeker stationair te hebben).
-dan de luchtschroef op 1.5

resultaat : noppes

dan begonnen met de luchtschroef in te draaien in stapjes(terwijl ik de gas bediende om hem niet stil te laten vallen).
resultaat : noppes

dan de andere kant op met de luchtschroef tot 4 slagen open(!).
resultaat : noppes

dan heb ik nog iets meer stationair gegeven en opnieuw geprobeert...
resultaat : noppes


op geen enkele mogelijke manier krijg ik een stationair toerental, tenzij de stationair schroef volledig ingedraait en de luchtschroef op 3 of 3.5 slagen en dan wil hij nog af slaan.


de carb is een dellorto PHBN 17.5 LS
COD. 3067 "standard" (staat zo op de doos)

ps alvast bedankt voor de hulp he mensen !
 
Last edited:
de vorm van de gasnaald is zeker van belang :)
heb je een bolle of een spitse..

kun je zelf toch wel nagaan hoe de verdeling van het mengsel is als de naald een beetje uit de sproeierbuis word getilt :)
 
de vorm van de gasnaald is zeker van belang :)
heb je een bolle of een spitse..

kun je zelf toch wel nagaan hoe de verdeling van het mengsel is als de naald een beetje uit de sproeierbuis word getilt :)

ik denk dat ik een spitse heb net als in men 12mm...

maar doet dat zoveel dan qua stationair draaien ?
ik bedoel maar dat ik geleerd heb dat de hoofsdproeier(waar de gasnaald inzit) pas in 'actie' komt vanaf 25%.
dus de eerste 25% hangt af van je stationair sproeier...

als ik dit verkeerd redeneer dan ben ik iig serieus mis bezig|:)D:D
 
ik heb zelf ook een stationair probleem gehad met mn SR en 12mm..
ik had daar een standaard naald inzitte.. die bol is aan het einde.. ik heb toen een hele spitse gekocht.. bijna een naald zeg maar.
en toen werd het onderin wat regelmatiger..

uiteindelijk was het ook een klein vals lucht probleempje..
 
mmm een spitse heb ik dacht ik, een vals lucht probleem helemaal niet(heb alles nagekeken).

ik kan wél nog met de naald spelen, toen ik de carb kocht stond hij op het voorlaatste gleufje van bovenaf gezien.

na het test rijden heb ik de naald op het 4de gleufje getest en dit beviel me niet helemaal.
dan heb ik hem op de middelste stand gezet en toen reed hij lekker.

miss als ik de naald op de laagste stand zet(gleufje nr1) dat ik wat stationair krijg ??

EDIT :

er schiet me net iets te binnen, er is één ding dat ik nog niet heb nagekeken en dat is de vacuumaansluiting.
deze gebruik ik niet meer(heb benzinekraantje nu) en die heb ik dichtgemaakt met een stukje brandstofslang met een lang schroefje in.
ik zag wel daarstraks dat er een druppeltje benzine in dat stukje slang, is er miss een betere/effectievere methode om dat dicht te maken ?
 
kloten met hoofdsproeiers om je scooter stationair te laten lopen is niet echt de oplossing. en zoals je ondertussen wel door hebt is het ook niet echt de oplossing om met je luchtschroef te gaan kloten.

zoals melf zegt. waarschijnlijk loopt hij te rijk onderin.
Als je eens goed kijkt naar wat je naald precies doet als je gas open en dicht gaat. dan kan je zien dat hij in de sproeier buis glijd. Hoe verder hij in de sproeier buis glijd, hoe meer hij afsluit en hoe minder benzine hij dus door laat (ook stationair!)
als je je naald wat laat zakken (dus het clipje helemaal bovenaan zet) zal hij wat armer gaan lopen en dus een grote kans dat hij dan wat beter stationair gaan lopen.
 
kloten met hoofdsproeiers om je scooter stationair te laten lopen is niet echt de oplossing. en zoals je ondertussen wel door hebt is het ook niet echt de oplossing om met je luchtschroef te gaan kloten.

zoals melf zegt. waarschijnlijk loopt hij te rijk onderin.
Als je eens goed kijkt naar wat je naald precies doet als je gas open en dicht gaat. dan kan je zien dat hij in de sproeier buis glijd. Hoe verder hij in de sproeier buis glijd, hoe meer hij afsluit en hoe minder benzine hij dus door laat (ook stationair!)
als je je naald wat laat zakken (dus het clipje helemaal bovenaan zet) zal hij wat armer gaan lopen en dus een grote kans dat hij dan wat beter stationair gaan lopen.

ik heb toch ook niet gezegd dat ik met mijn hoofdsproeier ga kloten ?;)

ik wil precies doen wat jij hierboven hebt uitgelegd, de naald in de laagste stand zetten zodat idd de hoofdsproeier sneller/beter word afgesloten.

maar dat is voor morgen...
 
zo, de luchtschroef op 1.5 gedraait, naald op de laagste stand gezet(clipje in het hoogste gleufje), warmgereden en dan beginnen draaien aan de stat. schroef.

resultaat :
stationair schroef volledig ingedraaid en hij draait amper 1400trpm met moeite(nog de neiging tot uitvallen).

qua rijden was het ook niet denderend, hij reageerde veel trager op het gas en boven de 70 kwam hij bijna niet meer op snelheid.

dus ik heb de gasnaald terug in middelste stand gezet waar hij het best op rijd.


ook is me opgevallen dat de gasnaald bol is en dus niet puntig zoals ik eerder zei.
op de gasnaald staat ook : a12


iemand een idee wat ik nu moet doen ?
kleinere stationair sproeier ? scherpe gasnaald ?
 
probeer eens een puntige gasnaald :)

dat scheelde bij mij erg veel!
gewoon bij de dealer het bakje met naalden vragen en daar een van de naalde uitzoeken die een scherp puntje heeft
 
Back
Top