Limes

Member
Goedenavond mensen,

Ik ga binnekort een 90 cc laten monteren op mijn kymco people s, maar weet dat er veel start problemen bij komen kijken.
Ik heb gelezen/gezien dat een 14 Ah accu het probleem oplost waarbij een 4Ah accu niet genoeg power heeft is dit verstandig zo niet wat zijn de redenen. De mogelijkheden die mij logisch zijn zijn zekeringen die door branden en de startmotor die doorbrandt
 
Advertisement - register to remove this

de voltage is de kracht van de stroom en de Ah (Amphere uur) is hoeveel stroom erin zit.

Mijn natuurkunde docent legde het volgens mij uit als bruggers die met broodjes door de gangen heen lopen.
Je hebt bv 12 bruggers (12v) met 20 broodjes (20Ah). Als ze door de gangen heen lopen pakt een 2e jaars 1 broodje af (1Ah), maar er zijn dus nog wel 12 bruggers (12v) en nog maar 19 broodjes (19Ah)

Kan zijn dat ik het compleet verkeerd onthouden heb dus iemand anders zou het moeten bevestigen
Post automatically merged:

De 2e jaars moet je dan zien als een lamp, startmotor etc
 
Last edited:
de voltage is de kracht van de stroom en de Ah (Amphere uur) is hoeveel stroom erin zit.

Mijn natuurkunde docent legde het volgens mij uit als bruggers die met broodjes door de gangen heen lopen.
Je hebt bv 12 bruggers (12v) met 20 broodjes (20Ah). Als ze door de gangen heen lopen pakt een 2e jaars 1 broodje af (1Ah), maar er zijn dus nog wel 12 bruggers (12v) en nog maar 19 broodjes (19Ah)

Kan zijn dat ik het compleet verkeerd onthouden heb dus iemand anders zou het moeten bevestigen
Post automatically merged:

De 2e jaars moet je dan zien als een lamp, startmotor etc
Volt (V) is de eenheid van spanning en dit kun je zien als de druk op de waterkraan. Ampère (A) is de eenheid voor stroom en is in de vergelijking de hoeveelheid water die door de waterkraan stroomt. Ampère-uur (Ah) is de hoeveelheid stroom die een accu per uur kan leveren. In vergelijking met de waterkraan kan dit als de tank met water, waar de kraan op is aangesloten, gezien worden. (Gevonden op het internet ^)
Post automatically merged:

Volt (V) is de eenheid van spanning en dit kun je zien als de druk op de waterkraan. Ampère (A) is de eenheid voor stroom en is in de vergelijking de hoeveelheid water die door de waterkraan stroomt. Ampère-uur (Ah) is de hoeveelheid stroom die een accu per uur kan leveren. In vergelijking met de waterkraan kan dit als de tank met water, waar de kraan op is aangesloten, gezien worden. (Gevonden op het internet ^)
Dit betekent dat 12 volt 4 ah minder krachtig is dan een 12 volt 14 ah
 
ok, dan had ik het dus niet goed onthouden. Heb laatst mn 4Ah accu vervangen voor een 2Ah omdat deze kleiner was. startmotor draaide even snel rond. Dus of dit echt effect heeft? Misschien dat het door een weerstand oid samengeknepen wordt?
 
ok, dan had ik het dus niet goed onthouden. Heb laatst mn 4Ah accu vervangen voor een 2Ah omdat deze kleiner was. startmotor draaide even snel rond. Dus of dit echt effect heeft? Misschien dat het door een weerstand oid samengeknepen wordt?
Als ik het goed heb gelezen kan een 14 ah variant meer tegen druk aan
 
''
Wil niet betweter zijn maar je verhaal gaat "bijna" op:

Ah van een accu is gespecificeerd (of hoe je dat ook schrijft) op 20 uurs basis.
Dit is verneukeratief ik weet het!

Dus 10 Ah / 20 is 0,5 Ampere!!
Dus een accu kan dan 20 uur lang 0,5 Amp leveren en dat levert dus 10 Ah op!

Hoe hoger de stroom hoe eerder leeg is logisch.
Een accu van 10Ah zou dus idd 1 uur lang 10 Amp kunnen leveren als je verhaal op zou gaan. Maar dat is niet zo. Hij kan dit een half uur! Een verse red 40 minuten maar hou ouder hoe korter natuurlijk!''
Ik dacht dat de Ah alleen maar te maken had met wat hier boven staat. Dus voor een startmotor die maar een seconde ronddraait zou het niet zoveel uitmaken of het nou 4 of 14 Ah is
Post automatically merged:

Zou het 4 en 14 A zijn ipv Ah dan zou het wel een verschil maken. Maar de zekering zal dan meteen niet knappen. Kan je er natuurlijk een sterkere zekering in doen, maar dan verandert je kabelboom waarschijnlijk in een aansteker.

Weet niet of het zal passen, maar misschien dat je een krachtigere startmotor kan plaatsen.
 
Last edited:
Het aantal Ah (Ampère uren) is een maat voor de hoeveelheid "stroom" die de accu kan vasthouden.
De capaciteit dus.
Als ik niet uitga van het type loodaccu en het maximale percentage waarmee een bepaald type loodaccu mag worden ontladen het volgende.

Een 4 Ah accu kan theoretische een stroom leveren van:
  • 1 Ampere gedurende 4 uren.
  • 2 Ampere gedurende 2 uren.
  • 4 Ampere gedurende 1 uur.
  • 8 Ampere gedurende 1/2 uur.
  • etc...
Een 14 Ah accu kan theoretische een stroom leveren van:
  • 1 Ampere gedurende 14 uren.
  • 2 Ampere gedurende 7 uren.
  • 7 Ampere gedurende 2 uur.
  • 14 Ampere gedurende 1 uur.
  • etc...
Als je de beeldspraak van @Limes erop toepast is het dus de grootte van de watertank.
(dus de hoeveelheid liters water)
Dit heeft niks te maken met de maximale waterstroom die deze tank kan leveren, dit is afhankelijk van de doorlaat van de kraan.

Dus zet je een 14 Ah accu in je scooter ipv een 4 Ah accu zal deze niet "krachtiger" zijn dan de 4 Ah accu, deze 14 Ah accu houdt het wel langer vol om de startmotor rond te draaien.

Buiten het feit dat deze 14 Ah accu veel groter is qua omvang en hij ook in je scooter moet passen, zal het plaatsen van deze 14 Ah accu niet veel helpen.
Bovendien is het ook nog eens zo dat je een 14 Ah accu langer moet laden voor hij vol is dus om de volledige capaciteit te kunnen benutten, van deze groteren accu, moet je dan ook 3,5 keren zoveel kilometers maken dan met een 4 Ah accu om deze vol te krijgen.
 
In het watermodel is het drukverschil te vergelijken met de spanning bij elektriciteit, terwijl het stromen van het water
vergelijkbaar is met de elektrische stroom.
Ten slotte kunnen we de vernauwing beschouwen als een weerstand tegen dit stromen.

Als we het drukverschil in het watermodel groter maken, zal het water sneller gaan stromen en zal het schoepenrad
sneller gaan draaien.

Als we daarentegen de weerstand gaan vergroten (de vernauwing kleiner maken), zal de stroming van het water
afnemen.

Het drukverschil, de stroming en de vernauwing zijn dus afhankelijk van elkaar.

Ook in de elektriciteit bestaat er een verband tussen de spanning, de stroom en de weerstand.
Dit is vastgelegd in de wet van Ohm.

Ter info, zie ook: https://www.fluke.com/nl-nl/informatie/blog/elektrisch/wat-is-de-wet-van-ohm

Wat ook niet onbelangrijk is, zoals Sparky al noemde is het laad verhaal in deze.
Standaard stator/spoelen kunnen dit niet opbrengen, tenzij men enorme afstanden rijdt met de scooter.
Bovendien gebruikt de elektrische startmotor al zo'n gauw 20/25 Ampère per start cyclus wat best een aanslag is op de accu.
 
In het watermodel is het drukverschil te vergelijken met de spanning bij elektriciteit, terwijl het stromen van het water
vergelijkbaar is met de elektrische stroom.
Ten slotte kunnen we de vernauwing beschouwen als een weerstand tegen dit stromen.

Als we het drukverschil in het watermodel groter maken, zal het water sneller gaan stromen en zal het schoepenrad
sneller gaan draaien.

Als we daarentegen de weerstand gaan vergroten (de vernauwing kleiner maken), zal de stroming van het water
afnemen.

Het drukverschil, de stroming en de vernauwing zijn dus afhankelijk van elkaar.

Ook in de elektriciteit bestaat er een verband tussen de spanning, de stroom en de weerstand.
Dit is vastgelegd in de wet van Ohm.

Ter info, zie ook: https://www.fluke.com/nl-nl/informatie/blog/elektrisch/wat-is-de-wet-van-ohm

Wat ook niet onbelangrijk is, zoals Sparky al noemde is het laad verhaal in deze.
Standaard stator/spoelen kunnen dit niet opbrengen, tenzij men enorme afstanden rijdt met de scooter.
Bovendien gebruikt de elektrische startmotor al zo'n gauw 20/25 Ampère per start cyclus wat best een aanslag is op de accu.
Bij het laatste gedeelte geef je dus wel aan dat een 14Ah accu langer een hoge output kan geven dan een 4ah dus het heeft degelijk wel effect toch?
Post automatically merged:

Het aantal Ah (Ampère uren) is een maat voor de hoeveelheid "stroom" die de accu kan vasthouden.
De capaciteit dus.
Als ik niet uitga van het type loodaccu en het maximale percentage waarmee een bepaald type loodaccu mag worden ontladen het volgende.

Een 4 Ah accu kan theoretische een stroom leveren van:
  • 1 Ampere gedurende 4 uren.
  • 2 Ampere gedurende 2 uren.
  • 4 Ampere gedurende 1 uur.
  • 8 Ampere gedurende 1/2 uur.
  • etc...
Een 14 Ah accu kan theoretische een stroom leveren van:
  • 1 Ampere gedurende 14 uren.
  • 2 Ampere gedurende 7 uren.
  • 7 Ampere gedurende 2 uur.
  • 14 Ampere gedurende 1 uur.
  • etc...
Als je de beeldspraak van @Limes erop toepast is het dus de grootte van de watertank.
(dus de hoeveelheid liters water)
Dit heeft niks te maken met de maximale waterstroom die deze tank kan leveren, dit is afhankelijk van de doorlaat van de kraan.

Dus zet je een 14 Ah accu in je scooter ipv een 4 Ah accu zal deze niet "krachtiger" zijn dan de 4 Ah accu, deze 14 Ah accu houdt het wel langer vol om de startmotor rond te draaien.

Buiten het feit dat deze 14 Ah accu veel groter is qua omvang en hij ook in je scooter moet passen, zal het plaatsen van deze 14 Ah accu niet veel helpen.
Bovendien is het ook nog eens zo dat je een 14 Ah accu langer moet laden voor hij vol is dus om de volledige capaciteit te kunnen benutten, van deze groteren accu, moet je dan ook 3,5 keren zoveel kilometers maken dan met een 4 Ah accu om deze vol te krijgen.
Als de startmotor meer weerstand krijgt heeft dat iets te maken met accu die weerstand krijgt of heeft dat er niks mee te maken
 
Bij het laatste gedeelte geef je dus wel aan dat een 14Ah accu langer een hoge output kan geven dan een 4ah dus het heeft degelijk wel effect toch?
Dit heeft weinig tot geen effect.
De accu geeft geen hogere output maar houdt langer een spanning van >12V echter dit wil niet zeggen dat het ontwikkelde koppel van de startmotor hoger wordt.
Aan de spanning en de stroom verandert immer niks, buiten dan dat de 14ah accu langer dit koppel kan handhaven.
De startmotor moet dus een minimaal koppel kunnen produceren om de krukas goed rond te krijgen.

Je moet dit vergelijken met het Duracel konijntje.
Op "gewone" batterijen houdt het konijntje het minder lang vol dan met "Duracel" batterijen maar het konijntje doet het in den beginne even goed.

Als de startmotor meer weerstand krijgt heeft dat iets te maken met accu die weerstand krijgt of heeft dat er niks mee te maken
Dit heeft er niks mee te maken.
De startmotor-as ondervindt meer weerstand door de grotere cilinder.
De startmotor moet dus krachtig genoeg zijn om deze weerstand te overwinnen.

Dit moet je zien als een bodybuilder die makkelijk 100 kg boven zijn borst drukt.
Mij gaat dit niet lukken ook al eet ik 10 biefstukken en 20 eiwit shakes.
 
Top dankjullie wel nog wel 2 kleine vraagjes bestaan er voor de gy6 krachtige startmotoren en kunnen mijn zekeringen doorbranden met een 14ah accu
 
Er zullen ongetwijfeld startmotoren bestaan voor 125cc modellen echter of deze passen op jouw scooter, geen idee.
Ik kan me herinneren dat ditzelfde onderwerp al eens aan de orde is gekomen op dit forum, misschien helpt de zoekfunctie je daarbij om deze draadjes te vinden.

Door een krachtigere startmotor, die dus ook meer stroom trekt, kan/kunnen je zekering/zekeringen niet doorbranden.
De hoofdstroom voor de startmotor is niet gezekerd, de zekeringen die jij bedoelt zitten alleen in het stuurstroomgedeelte van je startrelais en hier verandert niks aan.
 
Er is wel een 125cc startmotor. Maar die heeft meer tanden dus weet niet of die past. En of de montage gaten wel op de juiste plek zitten
 
Er zullen ongetwijfeld startmotoren bestaan voor 125cc modellen echter of deze passen op jouw scooter, geen idee.
Ik kan me herinneren dat ditzelfde onderwerp al eens aan de orde is gekomen op dit forum, misschien helpt de zoekfunctie je daarbij om deze draadjes te vinden.

Door een krachtigere startmotor, die dus ook meer stroom trekt, kan/kunnen je zekering/zekeringen niet doorbranden.
De hoofdstroom voor de startmotor is niet gezekerd, de zekeringen die jij bedoelt zitten alleen in het stuurstroomgedeelte van je startrelais en hier verandert niks aan.
Dankjewel voor je mooie uitleg !
 
Back
Top