14/52 vertanding

UndercoverNL

Active Member
Een goedenavond, nou heb ik een 14/52 vertanding in een andere aerox gekregen, er staat geen merk op of iets dergelijks, maar nu vraag ik me af wat dit doet, om eerlijk te zijn heb ik nog nooit echt de vertanding van een van men scooters open gehad, maar gezien ik het idee had dat in dit blok een langere vertanding zat heb ik hem toch maar even open gehaald om te kijken wat voor een leuk spul er in zat.

De vorige eigenaar zij dat hij 120 liep met een dr70, 17,5mm en yasuni R waar ik natuurlijk geen reet van geloof, of hij moest een uurtje doen over 0 tot 100, maar het blok loopt nog niet dus ik zeg niks. Nou weet ik niet wat de vertanding doet, ik dacht altijd dat de top hiermee hoger kon zijn, en dit bij een aerox / minarelli scooter niet echt nodig was omdat daar de standaard vertanding al tot 120 kan, maar nou vraag ik me toch af wat voor profijt je nou van een andere vertanding hebt en hoe de vertanding logica werkt.

En met uiteindelijk de vraag of het het waard zou zijn om de 14/52 naar mijn eigen roze top over te zetten waar nu een std vertanding in zit.
 
Advertisement - register to remove this

Nou weet ik niet wat de vertanding doet, ik dacht altijd dat de top hiermee hoger kon zijn


Het gaat om de ratio koppel en top snelheid.

Je kan het ongeveer vergelijk met een versnellings bak.. Maar eigenlijk heet het je eind vertraging..

Tandwielen heb je nodig omdat je motor meer omwentelingen moet maken dan je achterwiel. Als dit 1:1 is zo je scooter weg vliegen of je klapt direct achterover.

Dus het motor toerental en je inch achterwiel bepalen ongeveer je vertraging moet zijn..


Ga je je motor toerental aanzienlijk verhogen (laat ik zeggen 13.000 rpm)
Dan heb je meer vermogen en door een te korte tandwiel verhouding zal hij dus sneller uit ze vertanding lopen. Want het vermogen kan dan niet los gaan.. Of het veranderd in een hoop koppel dat je de hele tijd met je voorwiel omhoog komt.
 
Nou weet ik niet wat de vertanding doet, ik dacht altijd dat de top hiermee hoger kon zijn


Het gaat om de ratio koppel en top snelheid.

Je kan het ongeveer vergelijk met een versnellings bak.. Maar eigenlijk heet het je eind vertraging..

Tandwielen heb je nodig omdat je motor meer omwentelingen moet maken dan je achterwiel. Als dit 1:1 is zo je scooter weg vliegen of je klapt direct achterover.

Dus het motor toerental en je inch achterwiel bepalen ongeveer je vertraging moet zijn..


Ga je je motor toerental aanzienlijk verhogen (laat ik zeggen 13.000 rpm)
Dan heb je meer vermogen en door een te korte tandwiel verhouding zal hij dus sneller uit ze vertanding lopen. Want het vermogen kan dan niet los gaan.. Of het veranderd in een hoop koppel dat je de hele tijd met je voorwiel omhoog komt.
aa dus als ik het goed begrijp zou een "vertanding met meer tanden" om het zo maar even te noemen, minder koppen / trekkracht hebben maar een hogere topsnelheid, en een "vertanding met minder tanden" meer koppel / trekkracht hebben maar een lagere topsnelheid?
 
Langere vertanding zorgt ervoor de ratio koppel naar snelheid anders word.

Je verliest dus iets aan trekkracht, maar je motor kan dus rustiger en langer door lopen naar een wat hogere topsnelheid.

Het is dus niet zo dat je er allerlei andere race vertandingen zomaar erin kan zetten.. Dit gaat echter met kleine stapjes.

De bedoeling is dat je genoeg koppel overhoud en vermogen meer naar topsnelheid gaat.
 
Back
Top