120/70-12 band op 110/70-12 voorvelg

Bounzz11

Well-Known Member
Dit gaat om een Yamaha Jog R scooter.

Kan je een 120/70-12 band op een 110/70-12 voorvelg zetten? Ik wil namelijk ml50 op me voorvelg maar die wordt neit in mijn originele maat geleverd. Past dit dus? En als het past, wat zijn dan de bijkomende voor-/nadelen hiervan, aangezien het origineel niet zo is bedoeld. Zal hij bijv. sneller slijten, scheuren, minder grip hebben, slecht sturen oid?

Ik kan er ook gewoon een 110/70-12 Continental Zippy 1 band onder gooien maar ik ben niet overtuigd van de grip (als ik van de reacties uitga van (de weinige) mensenn met ervaring met die band)
 
Advertisement - register to remove this

Nee volgens mij gaat dat niet, aangezien het eerste getal de omtrek van je band is. Je band is dan groter dan je velg en dan zal hij eraf lopen. Het is wel mogelijk om bijvoorbeeld een 120/80-12 velg een 120/70-12 band erom te leggen aangezien de omtrek het zelfde blijft en de breedte/hoogte verhouding van de band dan alleen wat kleiner is. Je kan dus ook niet een 130/90-10 band op een 130/90-12 velg zetten aangezien de velg dan te groot is. Aangezien de velg 12 inch is en de band 10 inch.

Correct if iam wrong
 
bedankt voor de hulp. maar ik geloof dat het eerste getal 110, de breedte is van het loopvlak in millimeters. mijn band wordt dan dus een cm breder (alleen op het loopvlak?) dan origineel. dus wat moet ik nou :)
 
waar origineel bij m'n sr 120 voor en 130 achter zit, heb ik nu dus 130 voor en 140 achter laten leggen.
dus volgens kan je met die eerste maat wel wat veranderen, die andere maten moet je gewoon hetzelfde laten.
 
120/70-12

120 is de breedte van de band in mm
70 is de hoogte van de band in procenten van de breedte ofzo
12 is de diameter in inch

Als je dus een 12 inch velg hebt met er nu een 110/70 - 12 band kan je er gewoon een 120/70 - 12 band omleggen. Wat is de maat van je achterband, je kan het beste de achterband 130/70 - 12 doen. Niet breder of smaller, want anders verneukt het je rijgedrag
 
de maat van mijn achterband is 130/70-12. de maat van mijn voorvelg is 110/70-12, en daar ga ik dus een 120/70-12 op leggen.

het probleem bij de dealer die hem eromheen gaat liggen, is dat hij de ballen verstand heeft van techniek.
hij adviseert iedereen maar wat hem goed uitkomt, kan totaal niets fatsoenlijk afstellen e.d...
dus moet me info ergens anders vandaan halen (in dit geval scooterforum). ik heb de band namelijk besteld bij scootparts.nl.

hartstikke bedankt boeri en dennis! ik denk dat ik hem nu maar gelijk ga bestellen... die korting is namelijk ook nooit weg :) (10 procent ws)
 
Back
Top