12 spoelige onsteking

jelgon

Member
Zonet aan mn projectje begonnen mbk booster nieuw model, bij het kicken had ik geen vonk, vroeg dit aan de maat waarbij ik het gekocht had en hij zei dat dit komt omdat een 12 spoelige ontsteking een batterij nodig heeft om te vonken klopt dit of ligt het probleem ergens anders
 
Advertisement - register to remove this

Of er een dopje op moet zitten is afhankelijk van je bougiekapje.
Het kapje moet je met moeite op de bougie drukken en er ook weer met moeite af kunnen trekken.
MAW het moet goed contact maken met de bougie.
 
Dat kan je toch in 5 minuten testen? Je bougiedop moet goed contact maken. Bougie eruit, en desnoods even tegen de kop aan houden en starten. Je moet een goede blauwe vonk zien.
 
Dat kan je toch in 5 minuten testen? Je bougiedop moet goed contact maken. Bougie eruit, en desnoods even tegen de kop aan houden en starten. Je moet een goede blauwe vonk zien.
Deze zie ik niet heb foto vd bougiekabel en bougie in bijlage
 

Attachments

  • 77251F91-EEC1-4F1A-8EA7-E1D58107697E.jpeg
    77251F91-EEC1-4F1A-8EA7-E1D58107697E.jpeg
    72.2 KB · Views: 17
  • E476096D-38EE-4E1B-9925-859CEBD09F81.jpeg
    E476096D-38EE-4E1B-9925-859CEBD09F81.jpeg
    109.4 KB · Views: 18
  • 44C28725-34D5-4DC4-B5A8-E2E702C9E29B.jpeg
    44C28725-34D5-4DC4-B5A8-E2E702C9E29B.jpeg
    56.5 KB · Views: 17
Oei, een racing cable zelfs! ;)

De benaming "12 spoelig" zegt helemaal niks of je een DC of en AC systeem hebt.
Als je de stator voor je hebt, zie je gelijk of deze stator ook spanning opwekt voor het laden van de condensator in je CDI of niet.

Een stator die enkel geschikt is voor een DC-CDI, dus een cdi die alleen werkt via de accu, zitten geen spoelen op waar je de wikkeldraden niet van kunt zien.

Een stator die enkel geschikt is voor een AC-CDI, dus een cdi waarbij je geen accu nodig hebt , zitten één of twee spoelen op waar je de wikkeldraden niet van kunt zien.

Dus heb je spoelen waarvan je de wikkeldraad niet van kunt zien omdat er een isolatie over de wikkelingen ligt is dit dus de ontsteekspoel(en) en dus is je stator geschikt om zonder accu te kunnen rijden.
 
Oei, een racing cable zelfs! ;)

De benaming "12 spoelig" zegt helemaal niks of je een DC of en AC systeem hebt.
Als je de stator voor je hebt, zie je gelijk of deze stator ook spanning opwekt voor het laden van de condensator in je CDI of niet.

Een stator die enkel geschikt is voor een DC-CDI, dus een cdi die alleen werkt via de accu, zitten geen spoelen op waar je de wikkeldraden niet van kunt zien.

Een stator die enkel geschikt is voor een AC-CDI, dus een cdi waarbij je geen accu nodig hebt , zitten één of twee spoelen op waar je de wikkeldraden niet van kunt zien.

Dus heb je spoelen waarvan je de wikkeldraad niet van kunt zien omdat er een isolatie over de wikkelingen ligt is dit dus de ontsteekspoel(en) en dus is je stator geschikt om zonder accu te kunnen rijden.
Oh dus het is best mogelijk voor gewoon geen vonk te hebben zonder accu? En de bougie hoe die erin zit dat is normaal toch?
 
Ook een DC-systeem kan soms starten zonder accu.
De DC-spanning komt dan heeeel kort van de spanningsregelaar zolang de de krukas voldoende snel draait na een kick met de kickstarter.
In ieder geval op het schema dat ik heb van jouw merk/type scooter, werkt de ontsteking met wisselspanning (AC) direct vanaf de stator.
Maar dit schema is al vrij oud, het kan zijn dat de nieuwere types een DC-systeem hebben, geen idee.

De enige manier om hier achter te komen is meten of een accu kopen en kijken of de boel dan wel werkt.

Werkt het ondanks het plaatsen van de accu niet, is er toch iets anders aan de hand en heb je een vriend minder. ;)

Wat je bedoelt met je tweede vraag is mij niet helemaal duidelijk.
Zie mijn antwoord van post #4.
 
Ook een DC-systeem kan soms starten zonder accu.
De DC-spanning komt dan heeeel kort van de spanningsregelaar zolang de de krukas voldoende snel draait na een kick met de kickstarter.
In ieder geval op het schema dat ik heb van jouw merk/type scooter, werkt de ontsteking met wisselspanning (AC) direct vanaf de stator.
Maar dit schema is al vrij oud, het kan zijn dat de nieuwere types een DC-systeem hebben, geen idee.

De enige manier om hier achter te komen is meten of een accu kopen en kijken of de boel dan wel werkt.

Werkt het ondanks het plaatsen van de accu niet, is er toch iets anders aan de hand en heb je een vriend minder. ;)

Wat je bedoelt met je tweede vraag is mij niet helemaal duidelijk.
Zie mijn antwoord van post #4.
Accutje bestelt gel accu onderhoudsvrij van fullbat koste 19€ dus hoop dat het wat kwalitatiefs is, ga dat dan eventjes testen, met mn 2de vraag bedoelde ik of de bougie met zo’n aansluiting goed op de bougiekabel zit omdat ik bij vorige brommers een dopje op de schroefdraad moest draaien en deze vastklikken, fotos zie post 3 alvast bedankt!
 
Of je zo'n dopje nodig heb ligt aan je bougiedop.
Je merkt het gelijk, als je de bougiekap op de bougie zet of eraf trekt en je hoort geen rrrrrrt geluid heb je zo'n dopje nodig, hoor je dit geluid wel dan heb je geen dopje nodig. :) :) :)
 
Of je zo'n dopje nodig heb ligt aan je bougiedop.
Je merkt het gelijk, als je de bougiekap op de bougie zet of eraf trekt en je hoort geen rrrrrrt geluid heb je zo'n dopje nodig, hoor je dit geluid wel dan heb je geen dopje nodig. :) :) :)
Ahnn zo volgens mij hoor ik rrrrrrrtt ahah maar als u de foto bekijkt van de ngk bougiekabel heb ook ene foto echt van de aansluiting als u dit zo ziet dan is het zonder kapje zeker hoe die nu is goed klopt?
 
Ik kan de diameter niet goed inschatten maar als ik het koperen contact van de bougiekap zo bekijk denk ik niet dat jij een verloopdopje nodig hebt.
Dat rrrrrrt geluid wordt veroorzaakt doordat dat draadje in het contact langs de schroefdraad van de bougie schuift.
 
Ik kan de diameter niet goed inschatten maar als ik het koperen contact van de bougiekap zo bekijk denk ik niet dat jij een verloopdopje nodig hebt.
Dat rrrrrrt geluid wordt veroorzaakt doordat dat draadje in het contact langs de schroefdraad van de bougie schuift.
Oh zo dus dat is allemaal inorde heb batterijtje besteld ga ik morgen testen, ik laat weten of die dan werkt hoop het maar anders moet ik dan nog verder gaan zoeken alv bedankt maat laat nog wat weten!
 
Ik kan de diameter niet goed inschatten maar als ik het koperen contact van de bougiekap zo bekijk denk ik niet dat jij een verloopdopje nodig hebt.
Dat rrrrrrt geluid wordt veroorzaakt doordat dat draadje in het contact langs de schroefdraad van de bougie schuift.
Batterijtje en alles momenteel aan het monteren, nu heb ik gezien dat de bout die op de vario zit een zeer slechte schroefdraad had, de vario dat dus echt los, sinds ik alleen kickstarten dee is dat mischien de oorzaak dat ik geen vonk kreeg, dat die zegmaar het niet doorgeeft omdat de vario erg los zit zou dat wat kunnen zijn?
 
Ik kan de diameter niet goed inschatten maar als ik het koperen contact van de bougiekap zo bekijk denk ik niet dat jij een verloopdopje nodig hebt.
Dat rrrrrrt geluid wordt veroorzaakt doordat dat draadje in het contact langs de schroefdraad van de bougie schuift.
Heb vonk, bougie is nat maar start niet had alle schroefjes van carbu toegedraait en kabel enzo zit er nog niet goed op komt dat daardoor? Nog afstellen zeker?
 
Back
Top